Permalänk
Medlem

Asus P5B-E, Något allvarligt fel!

Hej
Jag sökte forumet men hittade ingen tråd om detta. Om det finns en sån tråd skulle det vara trevlig att få veta det.

Jag har ett stort problem. Jag har just köpt ett nytt moderkort som inte fungerar. Efter att datorn passerat POST så dyker det här meddelandet upp
"New CPU Installed! Please enter Setup to configure your system"

Och då kan man välja

"Press F1 to Run SETUP" vilket är BIOS.
eller
"Press F2 to load default values and settings"

Det konstiga är att det verkar inte spela någon roll hur jag konfigurerar BIOS för varje gång jag startar datorn eller den rebootar får jag upp samma medellande. Det enda sättet att komma vidare verkar vara att välja F2.

Problemet är bl.a. att i felsäkert läge hänger sig och/eller så rebootar datorn.

När jag kör windows går det extremt slött och jag kan knappt köra program. USB enheter fungerar icke!
Jag kan inte installera drivrutiner från min CD för då hänger sig datorn
( när jag klickar på att installera drivisar till chipset'et)

Jag har CPU-Z och det verkar inte känna av vilka minnen jag har, bara mängden minne ---> 2GB.
SpeedFan rapporterade normal temp. förutom "AUX" som var uppe i 127 grader!

Så här ser min dator ut:
Om ni ser något som direkt inte är kompatibelt, säg till!

Power Supply: Cooler Master 650W
Moderkort: Asus P5B-E, 965P, FSB: 1066, 4xslots för DDR2 max 8GB, stöd för 533-800 MHz.
Processor: Core 2 Duo E6400 @ 2.13 GHz
Minnen: 2x Corsair Value Select PC-5300 667 MHz, OBS! står i POST att de kör i singlec channel, inte dual, vilket är skumt.
Grafikkort: Albatron 8800 GTS 640MB
HDD: Maxtor, (IDE), 60GB
DVD: Philips (IDE), DVD brännare

Jag undrar om problemet ligger i Windows. Fast eftersom medelandet visas innan den bootar windows så måste det ju bero på något annat.

All hjälp med felsökning uppskattas!

Permalänk
Medlem

uppdaterat bios till senaste?
detta problemet är inte windowsrelaterat iaf...
jag har för mig att det var någon annan på forumet som hade samma "fel", lusläs dom andra P5N-E SLI trådarna så ska du nog hitta något...

OT: lite fel tid och dag att skapa en tråd?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Vänligen läs dom klistrade trådarna där står ofta viktig information:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat BIOS, enda skillnaden är att datorn hänger sig när jag förösker avsluta BIOS nu, oavsett om jag sparar eller ej.

Dock kan datorn nu starta upp XP utan att plötsligt reboota. Men XP är ganska ostabilt och jag har fått en eller två bluescreens. Men jag kan installera drivrutiner och sådant.

Nu fungerar CPU-z och den rapporterar rätt uppgifter på Minnen. Dock så är CPU Multiplier bara på 8x enligt CPU-z.

Problemet verkar ligga i BIOS tror jag nu.

Permalänk
Medlem

"Clear CMOS" och sedan in i bios och ställ tillbaks som du vill ha det då det återställts till hur det var när du fick moderkortet och hur "Clear CMOS" görs ser du i min sig!

Om det inte hjälper prova att köra med en sticka och när du ändå är där och petar kolla med manualen så du satt minnena i rätt slots för det brukar vara så att minnena ska sättas i slot 1 o 3 eller 2 o 4 för att Dual Channel ska funka.

Kör även memtest86 som finns med på "Ultimate Boot CD" som är ett mycket bra skiva att ha för felsökning.

Prova om möjligt dina komponenter i en annan dator men jag är inne på att ditt moderkort inte funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Du bör installera windows på nytt om du byter moderkort till ett med annat chipset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Först av allt, Tack så mycket för alla svar!

Jag har prövat att rensa CMOS, det som hände när jag startade upp datorn var att jag fick ett annorlunda meddelande.

Det stod:
"CMOS checksum bad"
"Overclocking Failed, please reconfigure your system"

"Press F1 to Run Setup"

Jag laddade "defaults" och startade om, då får jag det vanliga meddelandet:
"New CPU installed..."

Jag ska pröva att flytta om minnena men det borde inte vara felet tycker jag.

Angående Windows drivrutiner så har jag nu i och med att Windows går att starta (efter BIOS uppdateringen) kuynnat installera drivrutiner till moderkortet. Windows är dock väldigt instabilt och hänger sig ofta. Jag får oförklarliga BLUE screens och liknande ibland.

Kanske överklockas datorn per default!?!?
Jag vet inte vilka värden jag ska sätta på processorn men jag har prövat att slå på värden som ger ökad kompatiblitet med hårdvara.

(Inget har hjälpt hittintills.)

Idag planerar jag att ta med datorn till butiken där jag köpte moderkortet och låta deras tekniker kika på det. Förmodligen kommer dom fram till att moderkortet är paj och jag får ett nytt. Eller så kan de hitta felet och lösa det.

Om jag inte får ett nytt kort och de itne kan hjälpa mig kommer jag att posta det.

Just nu hoppas jag på det bästa

Permalänk
Medlem

Jag tror att du gjorde rätt i att rensa CMOS.
Det meddelande som säger "CMOS checksum bad" "Overclocking failed..." kommer om jag minns rätt alltid första gången.

Sedan tror jag du gjorde fel i att ladda "Default". Du skulle nog ha gått in och ställt "allt på AUTO", (jag hittar ingen bra BIOS-guide för P5B-E just nu...) istället.

Sedan är det lite oklart om du verkligen har installerat om Windows efter att ha bytt moderkort. Det bör du hursomhelst göra efter att ha fått BIOS-inställningarna rätt.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag har inte installerat om Windows. Men det borde inte påverka datorn, eftersom Windows inte har bootats ännu.

Det går inte att ställa in någonting i BIOS eftersom det hänger sig när man försöker avlusta, även om man inte sparar.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att boota från CD/DVD i BIOS och har Windows-skivan i, så tror jag att det skulle gå bättre. Och då kan du installera om Windows.´

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag tror inte du förstår.

Innan datorn kan boota från CD/Floppy eller från Hårddisken måste jag välja att antingen gå in i BIOS Setup. Eller att ladda 'defaults'.

Förresten verkar det som om datorn självdör efter den varit på i några minuter. Hinner dock starta upp windows och klicka runt ett tag. Allt hinner starta upp osv.

EDIT: Jag tankade ner BIOS på nytt och flashade om, prövade att cleara CMOS igen. Problemet kvarstår.

Tack för all hjälp hitintills!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur du kan komma in i Windows, om du inte kan gå ur BIOS.

Om du kommer in i Windows med din gamla installation, så är det inte så konstigt om datorn dör.

Gå in i BIOS setup och välj att starta från Windows skivan och installera om Windows för att se om det hjälper.

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan slippa BIOS (kraschen) genom att välja att ladda 'defaults'. Dock är windows instabilt. Du har nog rätt, det kanske går att lösa stabiliteten genom att installera om Windows.
Men BIOS problemet lär finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att något på hårddisken, som börjar accessas då du väljer Save & Exit i BIOS, som hänger datorn och inte själva BIOSet, så skulle det vara bra att prova att ställa om så att den bootar från CD/DVD istället, tänkte jag.

Men det är svårt att veta exakt när den hänger sig...

Prova också att installera ett gammalt BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att byta mellan den senaste verisionen 1101 och 1002 utan någon skillnad. Det är inte hårddiskens fel då jag har prövat att rycka ur den och fått samma meddelande samt att BIOS hängt sig.

Jag är nu väldigt säker på att problemet ligger i moderkortet eller beror på kompatibliteten med min C2D processor.

Hur som helst har jag lämnat in kortet till butiken och avväntar svar på min felanmälan.

Jag hoppas att det löser sig och skulle vilja tacka er för att ni faktiskt brydde er. Thanks

Permalänk
Medlem

OK. Man försöker så gott det går. Berätta gärna hur det går när du får tillbaks moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag tänkte uppdatera er om situationen (om någon fortfarande bryr sig).

Jag lämnade in kortet till butiken, de kopplade in en c2d e6400 processor och prövade att boota från en DVD. Dom fick samma meddelande.
"New CPU installed..."
Men de flahade BIOS och sedan så fungerade det för dom.

Jag pluggade i kortet i min egen dator, fungerar fortfarande inte!!

Jag installerade om Windows och upptäckte att jag kunde köra det stabilt utan blue-screens om jag bara använde en av mina två ddr2 minnen. Jag tankade Memtest och körde på datorn, rapporterade över 150000 errors efter 5 timmars testning.

Så jag prövade ddr2 minnena med mitt gamla moderkort,
ASROCK 4CoreDual-VSTA.
Körde Memtest och minnena fungerade!!!

Så problemet med CPUn, BIOS och instabiliteten i Windows beror nog på att moderkortet inte är ordentligt kompatibelt med minnena. Konstigt nog kunde jag köra Windows utan problem med en minnes modul!

Om någon tror sig veta varför datorn fungerar (till viss mån) trots att minnena får en massa errors i Memtest, skulle jag gärna vilja veta.

Eftersom det är kompatibliteten och inte moderkortet som det är problem med kanske jag måste sälja mina ddr2 ram minnen eller moderkortet på nån auktionssite, varför inte sweclockers. Så att jag kan köpa nya delar som fungerar...

Permalänk
Medlem

Om du köpte minnena nyligen kan du ju berätta precis hur det är för butiken, då lär dom byta ut minnena åt dig.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag prövade datorn med ett annat minne, som finns med på moderkortets Qualified Vendor List, Memory Capability...

Jag får fortfarande meddelandet om CPUn, och det spelar ingen roll vad jag ställer in i BIOS.

Jag har lämnat in hela datorn till butiken så att de kan se att det inte fungerar. Förmodligen är moderkortet trasigt eller så går det att fixa!?

Åter en gång: Tack för all hjälp med felsökningen!

Permalänk
Medlem

prova batteriet!

prova å byt batteriet på moderkortet.. kan funkar.. de har varit ett vanligt fel på många kort!

Visa signatur

Vad är RGB?