Permalänk
Medlem

GTS 640MB eller 320MB?

Tjena! jag undrar vilket 8800GTS som är värdast, 320MB eller 640MB?
jag vill gärna köra på höga upplösningar men menar inte då maximalt men endå höga. är det bättre o betala 1000kr extra för dubbelt minne nör jag sett i tester att det inte gör så stor skillnad?

jag har läst runt på olika trådar men endå så känner jagmig osäker.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär här gränsen går:
Max: 1600x1200 --->> 320Mb
Över 1600x1200 --->> 640Mb

Dock är det ju lite osäkert hur pass minneskrävande de nya DX10-spelen blir så har du råd, köp ett 640Mb med risken att det inte är så prisvärt som ett 320Mb.
Som vanligt är det pengarna som styr, jag hade köpt 640Mb om jag hade råd men nu fick jag ett 320Mb på garanti och vill inte lägga mellanskillnaden till 640.

-edit- fan vad jag skriver i detta forum nudå... ska sluta med det nu även om svaren kanske innehåller relevant information.

Permalänk
Medlem

Tackar! jag tar nog ett 320MB då jag inte tänkt köra över 1600x1200.
och så sparar jag dom 1000kr till en hårddisk då jag börjar få slut på plats

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2926&p=3

Enligt det här testet kan det göra ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Vissa spel kräver mer än 320MB:s grafikminne och då spelar det ingen roll om du kör 640x480 eller 2560x1920. Prestandan kommer sjunka markant.

Permalänk
Medlem

I vissa spel som har stora texturer är det bättre att köra med 640MB. Det är inte bara upplösningen som spelar roll.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

skumt då alla tester jag sett hitills har även 1900x1200 varit fullt spelbart med 320mbs korten.. och då talar vi spel som BF2, Fear osv..

Permalänk
Medlem

Just det, det är BF2 och FEAR. De är inte direkt DX10-generationen, snudd på. 320mb-kortet kanske duger idag, men hur blir det med nästa steg?

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

hm... jahapp, vart lite osäkert där men då ångrar jag mitt köp av 320 o kör på en 640MB då. Det testas och båda här och där men endå så är resultaen olika, vilket ska man gå efter då?

Permalänk
Medlem

ähh, köp dig ett 320MB GTS så du får råd med en ny hdd, du kommer få bra prestanda iaf

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Bryr man sig inte om maxprestanda så kan jag hålla med om att 320mb kommer att hålla ett tag.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Det är nog sant. Om du ska se på pris/prestanda så är ju 320MB mycket bättre där. Det är ju inte precis så att det blir ospelbart med mindre minne, utan man kanske tappar 10-30 fps som värst där du ens tappar något; för i många fall tappar du ju ingenting. Men då ligger man ju ändå kanske på 70-110fps så det spelar inte så stor roll just nu. Men ett 640MB kort lär nog räcka lite längre.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@BorN hur funkar ditt system? maxar det alla de senaste spelen i marknaden med tanke på att du har en snabb CPU samt ett vasst graffekort? funderar jag nog till o skaffa mig ett med samma spec.

Permalänk

640mb varianten om ett tag då de nya modellerna kommer, då borde den sjunka lite tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InAction
Just det, det är BF2 och FEAR. De är inte direkt DX10-generationen, snudd på. 320mb-kortet kanske duger idag, men hur blir det med nästa steg?

Hur kommer ett 8800gtx stå sig mot ATI's nya? När kommer nvidias nästa värsting? Vilka DX10 spel spelar du idag?

Vad jag sett så kan man i t.ex. oblivion tjäna 1-3 fps i upplösningen 1280x1024. Det är helt klart värt 1000 kr extra i mina ögon...
I Quake 4 kan man få 50% högre fps i 1600x1200 ifall man kör med icke komprimerade texturer... Allvarligt talat... är inte ickekomprimerade texturer lite förlegat med tanke på kraften i både CPU, GPU och bus-hastigheten?

Ska man slänga ut mycket pengar och vill ha "framtidsäkerhet" så är det GTX som gäller. Ska man ändå köpa ett nerfat kort så räcker 320 ett bra tag även om 640 låter mycket bättre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hm... jag kan ju vänta tills R600 kommer ut och köpa den då, jag har en X850XT som både duger så länge. Men vill gärna köra på nvidia men jag vet ju inte hur atis kort presterar. Nvidias kort är bra men är inget vidare i vista har jag hört, dels så är det drivrutinerna som dampar.

några frågor som ni säker kan besvara;

1. När kommer nvidias 9-serie komma ut?
2. hur mycket kommer R600 kosta? (överdriv inte nu
3. 8800GTS 640MB är inte långt ifrån GTX va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
skumt då alla tester jag sett hitills har även 1900x1200 varit fullt spelbart med 320mbs korten.. och då talar vi spel som BF2, Fear osv..

q4 kan du inte maxa om du inte har mer än 512MB minne..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
q4 kan du inte maxa om du inte har mer än 512MB minne..

Q4 är ett sjukt spel, på singleplayer tar den upp mer än 2gb ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur kommer ett 8800gtx stå sig mot ATI's nya? När kommer nvidias nästa värsting? Vilka DX10 spel spelar du idag?

Vad jag sett så kan man i t.ex. oblivion tjäna 1-3 fps i upplösningen 1280x1024. Det är helt klart värt 1000 kr extra i mina ögon...
I Quake 4 kan man få 50% högre fps i 1600x1200 ifall man kör med icke komprimerade texturer... Allvarligt talat... är inte ickekomprimerade texturer lite förlegat med tanke på kraften i både CPU, GPU och bus-hastigheten?

Ska man slänga ut mycket pengar och vill ha "framtidsäkerhet" så är det GTX som gäller. Ska man ändå köpa ett nerfat kort så räcker 320 ett bra tag även om 640 låter mycket bättre.

Det är mycke saker vi inte vet ännu men enligt testet med X2900XTX så fick det kortet liiiite bättre resultat än 8800GTX, skiljde runt 300p i 3DMark06. Så dom lär bli ganska jämbördiga. Nu skyllde de på dåliga drivare för ATI-kortet men den har man hört förrut, i sånt fall liger nVidia lika illa till med sina drivare till 8800-korten. Hugget som stucket med topkorten verkar det som.

I Dx10 vet vi ju inte än, vi får väl se. Förmodligen ingen större skillnad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.