Supreme Commander med flera kärnor

Permalänk
Melding Plague

Supreme Commander med flera kärnor

Nu när processorer med flera kärnor börjar bli allt vanligare börjar även spel med stöd för dessa att dyka upp. Strategiliret Supreme Commander är ett exempel på spel som kan utnyttja två eller flera kärnor. På Hardocp har man testat prestandaskillnaden mellan att använda 1, 2 eller 4 kärnor i spelet.

Läs nyheten: Supreme Commander med flera kärnor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

30fps i 1600*1200 med 8800gtx sli och en quadcore... Det är helt sjukt, 8800gtx är några månader gammalt och klarar inte att driva de nyaste spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
30fps i 1600*1200 med 8800gtx sli och en quadcore... Det är helt sjukt, 8800gtx är några månader gammalt och klarar inte att driva de nyaste spelet.

tycker att det går helt rent för mig och jag kör i 1600x1200 och allt på max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå inte klarar av?

30fps i en hög upplösning och höga inställningar är alldeles utmärkt i ett RTS spel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Vadå inte klarar av?

30fps i en hög upplösning och höga inställningar är alldeles utmärkt i ett RTS spel.

Han menar nog att man är van vid att ett toppkort som är så pass nytt brukar klara av alla spel på marknaden galant. Särskilt 2 av dem.

När jag köpte mitt Radeon 9700 kort kunde jag köra alla spel i vilken upplösning jag än ville med AA och AF på. Det fanns inget spel som kunde få det på knäna. Och 1600*1200 anses ju knappt som hög upplösning längre. Nu var ju det 30 FPS med 2 st kort i SLI oxå. För oss med widescreenskärmar på 20" så skulle spelet i detta testa vara nästan helt ospelbart (~15-20 FPS), beroende på hur känslig man är då. Tänk även på att detta inte var den minsta FPS:n som åstakoms under testet. Det var average.

Man kan ju inte skylla detta på att det är dåligt optimerat eller portat heller.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

är tveksam till testat det går helt rent för mig:)

8800gtx drivers som kanske spökar?

Permalänk

Tycker en dualcore duger bra till Supreme Commander.
Flyter på alldeles utmärkt i Vista med de högsta inställningarna
@ 1280x1024. (dator i sign)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
är tveksam till testat det går helt rent för mig:)

8800gtx drivers som kanske spökar?

När gör det de, vad får du för fPS? Menar du singel player nu? eller i skirmish med allt maxat och 4 A.I's som de kör? Du kanske kör med de insyällningar som ger mest FPS i nVidias kontrollpanelen?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hatar deras tester samt de förvirrande graferna...Sämsta skit någonsin!

De testar aldrig i samma upplösningar utan förvirrar till ännu mer. Ushh för sånt...

Spelet hackar ordentligt med allt på max i 1680x1050 med klockad dualcore samt klockad 8800gts när man kör med 4st spelare på plan (3st-AI) där man får ha 1000 enheter per sida...

Det är dock inte så konstigt...Bara sänka grafiken...finns ingen burk där ute just nu som kan få flytt med flera tusen gubbar med sån grafik i ett strategispel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Hatar deras tester samt de förvirrande graferna...Sämsta skit någonsin!

De testar aldrig i samma upplösningar utan förvirrar till ännu mer. Ushh för sånt...

Skulle precis säga det. Vad är det för fel på stapeldiagram?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hmmm

Jag sitter med en AMD X2 5200+ tillsammans med 2 gig ram och ett 7900 GTX och jag har absolut inga problem att lira i 1920x1200 med maxinställningar. Förstår inte riktigt hur dom har gjort testerna, än mindre att dom påstår att det inte skulle räcka med en dual core processor för att spela SupCom??

/a

*ändring*
såg inte att dom inte testade i single-player... fel av mig.

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

ni får ju tänka på att detta var på största mapparna, med 7 datormotståndare, kanske inte allt för ofta man kör det och försöker kräma ut full kraft ur burken

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

jao.. vad kan man säga. skittest. Förvirrande jobbigt. Ne tack vet jag sweclockers tester:)

men men. Inte mycket till spel med min dator icke..

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

ska testa att köra mot 7 stycken har dock inte möjlighten förrän på fredag.

hur ser man fpsen i supreme commander?

mvh Lazzve

Permalänk
Medlem

Najs!
Synd att S.T.A.L.K.E.R var en sån fet besvikelse bara.

Jag tycker dock det är najs med lir som har "framtidsgrafik" eller vad man ska kalla det. Dvs att man inte KAN köra på högsta med dagens burkar, så spelet räcker längre. Tänk er om man hade gjort så med Starcraft, det liret kör man ju fortfarande, hade varit rätt najs om man iaf kunde köra 1280x960 på det trots att ingen dator kunde köra i närheten av den upplösningen på den tiden.

Permalänk
Medlem

Haha! Jag tänkte precis påpeka att den sidan hade jävligt bra och genomarbetade tester men jag är tydligen ensam om att tycka det. Visst, graferna var lite förvirrande till en början men tydliga och informativa när man vant sig. Jaja... kul att se att det gör såpass stor skillnad med fler kärnor. Det bådar gott för framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Vilket värdelöst test! Varför håller de på med och ändrar AA & AF mellan de olika testen? Det har ingenting med processorn att göra.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

En viktig sak att påpeka angående Supreme Commander är att AI:n för trupperna buggar på vissa kartor. Det gör att dessa banor drar extremt mycket processorkraft.

Så det hela beror på taskig kodning.

Permalänk
Medlem

som många andra påpekat, värdelöst upplägg på testet.. ge oss vanliga stapeldiagram så man kan jämföra och se enkelt hur pass man tjänar på att köra dual/quad-core. siffror ska ses i diagram, inte i text.. nötter!

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

För oss med widescreenskärmar på 20" så skulle spelet i detta testa vara nästan helt ospelbart (~15-20 FPS), beroende på hur känslig man är då. Tänk även på att detta inte var den minsta FPS:n som åstakoms under testet. Det var average.

Man kan ju inte skylla detta på att det är dåligt optimerat eller portat heller.

Har inte 20" wide lägre upplösning är en 20" icke wide? så det borde flyta bättre på wide.

Permalänk
Medlem

Satan så folk gnäller pga stapelavsaknad. Jag tycker det var ett hyggligt test, och jag skulle förmodligen behöva sälja en njure för att kunna ha råd med den burken kan jag tillägga.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att jag ligger nere på 2-3fps lite nu och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
jag skulle förmodligen behöva sälja en njure för att kunna ha råd med den burken kan jag tillägga.

Sen bor vi ju i Sverige så. Har ju lite med det att göra att vi har den förbannade momsen. Jag satte ihop en dator på newegg. Fick en quadcore, 2x8800GTX, Asus Striker, 4gb OCZ PC8000, 150gb raptor, Silverstone TJ09, plus allt som allt 4100 Dollar = 29 128kr . I Sverige, på komplett, går denna dator för 38 159 kr. så när jag väl köper dator blir det min kära släkt i USA som får ta emot den.

Permalänk
Medlem

ett 7900 och ett 8800 stödjer inte samma teknologier. En kompis har en 1.8 med ett geforce 4 (tror jag det var) och han kunde köra doom3 flytande med sin dator eftersom hans dator inte hade stöd för direct x9.

sådär kan man inte jämföra.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd

Crysis blir nog fett.

Nej nästa system blir inte en quad-core, det blir en dual-core.
Quad-core är för dyra och drar lite för mycket ström.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

att supreme är flertrådat är ju gammla nyheter men det var kul och se ett test också. men alla som gnäller på 30fps kan ju sänka sina inställningar lite.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Har inte 20" wide lägre upplösning är en 20" icke wide? så det borde flyta bättre på wide.

Jomen det jag menade var att med en CRT kan man sänka upplösningen om man får dålig FPS, det valet har man inte med en TFT.

Btw det sägs att stalker oxå tar nytta av flera stjärnor, så det kan man nog köra benches i oxå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Sen bor vi ju i Sverige så. Har ju lite med det att göra att vi har den förbannade momsen. Jag satte ihop en dator på newegg. Fick en quadcore, 2x8800GTX, Asus Striker, 4gb OCZ PC8000, 150gb raptor, Silverstone TJ09, plus allt som allt 4100 Dollar = 29 128kr . I Sverige, på komplett, går denna dator för 38 159 kr. så när jag väl köper dator blir det min kära släkt i USA som får ta emot den.

I USA har de också moms, ligger på 5-7% har jag för mig. Det är beror på vilken stat man bor i. Priserna man ser är alltid exkl moms. Så du får lägga till iaf 5% på priset, men det blir nästan ingenting ändå. Däremot blir det jobbigt om något skulle gå sönder och du måste skicka ända till USA för att få garantin.. Mitt tips är att du köper från något EU-land istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inte funderat på att spelet kanske är cpu-begränsat? Grafikkortet/en räcker vad jag vet gott till.

Permalänk
Medlem
Citat:

I USA har de också moms, ligger på 5-7% har jag för mig. Det är beror på vilken stat man bor i. Priserna man ser är alltid exkl moms. Så du får lägga till iaf 5% på priset, men det blir nästan ingenting ändå. Däremot blir det jobbigt om något skulle gå sönder och du måste skicka ända till USA för att få garantin.. Mitt tips är att du köper från något EU-land istället.

Nej. Momsen , så kallad Sales Tax ligger beroende på stat, från 0% upp till 7-8% som högst i vissa stater.

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?