Permalänk
Medlem

mac eller pc?

hej. Jag ska byta ut min stationära dator mot en bärbar. Datorn kommer mest användas till surfa, kolla på film(via tv), skriva arbeten. Sen är det så att jag pluggar till civilingenjör och vill kunna använda typ proEngineer, matlab + lite andra program.

Funderar på en Macbook 13" , 2 GHz, 2 Gb

Anledningen till att byta är att jag gillar OS.X och utseendet.
Frågan är då om det är lönt att köpa en mac, eller om det är bättre för mig att köpa en pc med vista pga priset.

Funderingar?Åsikter?

Permalänk
Avstängd

Mac: musik, redegeringsjobb & snyggast Design, utan tvivel. har även överpriser, eftersom Apple är ensamma på marknaden.

PC: spel, 3D applikationer (typ AutoCad, etc) eller vanligt 2D jobb. (PC har bättre grafikprestanda + att det finns fler kompatibla program/spel till PC).

beror på vad du ska ha datorn till.

edit. är vi tre då. [LIU Rules]. he he

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart du ska fundera mycket på mac, om det inte är så att du spelar mycket och tänkte spela på din laptop:)

Har själv en macbook 2.0ghz, och pluggar också till civilingenjör..
Vad jag vet så finns ej proEngineer till Mac OS X, men matlab finns/kommer inom kort till Mac OS X intel-version.

Kolla film på mac är grymt simpelt, även om du kopplar in en TV/extra skärm, fungerar direkt utan problem, lätt att välja upplösning och sånt, och om du ska ha klonad skärm eller inte.

Är väldigt nöjd med min=)

*edit*
väldigt skönt att slippa windows med:)

Permalänk
Medlem

Även jag pluggar till civilingengör (Go lith!) och skall köpa mig en macbook är det tänkt, men jag väntar till sommaren och hoppas hoppas på att Leopard släpps någon gång innan den 20 juli då jag sticker till Sydney för att plugga... Men jag tror att mac är helt rätt val, speciellt nu när bootcamp finns så att man kan köra windows då det behövs. Så länge man inte spelar (eller håller på med grymt tung redigering) så behöver man inte så mycket mer än ett GMA900 chip eller vad det nu heter... har haft två bärbara tidigare med det och det funkar fint, men mycket RAM är att föredra, minst 1GB, gärna 2 och man vill köra Windows via Parallels tex..

Visa signatur

AMD Athlon 3500+, 1024MB PC3200, 7800GT, 490GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det jag tänkte på var ju att jag kunde köra tex proEngineer och sånt i paralells eller bootcamp. Det borde väl funka?

Spela gör jag i princip inte alls. Mest film och skola, och mp3 förstås...

Permalänk
Medlem

proEngineer borde fungera helt ypperligt via bootcamp.
Via parallell kan det kanske bli lite hackigt/segt, fast om du kör med 2GB ram så borde det fungera fint.

Har själv bara 1GB ram och upplever att parallellls är lite segt ibland(när man kör lite tyngre saker). Har dock spelat Heroes 3 via parallells utan problem:)

Permalänk
Medlem

ProE är segt med ett integrerat grafikkort, så ett dedikerat skulle rekommenderas.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Mac: musik, redegeringsjobb & snyggast Design, utan tvivel. har även överpriser, eftersom Apple är ensamma på marknaden.

Hmm.. Överpriser på Macbook? Det är inget överpris på den. Se till specen, storleken så är det inget överpris jämfört med andra datorer i klassen.
Ta en titt på Dell exempelvis, du får aldrig en likvärdig dator för samma pengar.

Macbooken har en 2Ghz Core 2 duo, 667Mhz bussar, blåtand, dvd-brännare , 802.11n trådlöst nätverk, inbyggd webcamera + mic, optisk utgång till ljudkortet, dvi-ut. I vilka bärbara idag får man Optisk ut, DVI-ut, inbyggd webcam, 802.11n till ett rimligt pris? Likaså kan man köra både Windows och OSX på den, och med Paralells desktop kan man även köra samtidigt. Med Coherance (stavning?) så ser det ut som om man kör Windowsprogrammen direkt i OSX. Helt underbart. (om man nu behöver köra några windowsprogram)

Att säga att Macbook är dyr är löjligt. Sen att den dras med lite kvalitetsproblem är dock trist. Mina 3 st fick åka tillbaka till Apple. Men blir en ny när Leopard kommer ut.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm.. Överpriser på Macbook? Det är inget överpris på den. Se till specen, storleken så är det inget överpris jämfört med andra datorer i klassen.
Ta en titt på Dell exempelvis, du får aldrig en likvärdig dator för samma pengar.

sure ?
detta får man för 19495kr .

APPLE MACBOOK PRO

Specifikationer
Processortyp Intel Core 2 Duo T7400 4 MB cache
Processorhastighet 2.16 GHz
Minnne som ingår 1 GB
Hårddiskstorlek 120 GB 5400 RPM
Skärmstorlek 15.4 tum WXGA
Maximal skärmupplösning 1440 x 900 bp
Grafik (Grafikminne) ATI Mobility Radeon X1600 128 MB

DET kallar jag överpris. (ändå billigaste webbutiken)

för 20k får du en Dell med 2gb Ram, "go7900gtx", core 2 duo, 7200rpm HDD, True life, osv...............

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Inaktiv

-=fredrik=-, allla de sakerna sitter i en dell för samma pris fast du får högre upplösning på skärmen och ett bra grafikkort med :p. så ska man jämföra så... ja överpris. Men sen får man ju en snygg design på macen och osX... så får man väga lite.

Permalänk
Citat:

sure ?

APPLE MACBOOK PRO

MacBook Pro != MacBook

En MacBook kostar från ca 9700 Kr för studenter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GordonGekko
MacBook Pro != MacBook

En MacBook kostar från ca 9700 Kr för studenter.

ja inte den med 2Ghz cpu osv iaf... eller var tittar du? sen har dell med rabatter för studenter om man ska räkna in det med...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
ja inte den med 2Ghz cpu osv iaf... eller var tittar du? sen har dell med rabatter för studenter om man ska räkna in det med...

Studentpriser hittar du hos Mecenat.se, för både Apple och Dell.

Permalänk
Medlem

Kul att du alltid jämför MacBook Pro som du tycker är så förbaskat dyr KSMB.. Börjar bli lagom trött på att du håller på så faktiskt.. So what om den kostar 19k? Herregud vad farligt. Många vet väl själva att de får mer än ATI Radeon X1600 i en MacBook Pro för det priset. Man betalar ju för designen och operativsystemet, så enkelt är det. Överpriser? Beror helt på vad man jämför med. Men Mac är alltid Mac, som jag sa tidigare. Designen och operativsystemet! Titta bara vad du får med där istället! Scheeiiisse.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem
Citat:

sure ?

APPLE MACBOOK PRO

Specifikationer
Minnne som ingår 1 GB

för 20k får du en Dell med 2gb Ram, "go7900gtx", core 2 duo, 7200rpm HDD, True life, osv...............

Men doh, vi pratar Macbook här. Macbook, Macbook. Inte Pro.
Macbooken är INTE dyr i förhållande till vad man får.
Kom ihåg att man får en massa programvara med till datorn också.
OSX, Garageband, iPhoto, och massa andra riktigt bra program.
Till skillnad från SkitMicrosoft så kostar heller inte OSX snormycket
pengar att köpa löst. Dom har lite mer humana priser på sitt OS.
Man får pröjsa en femhundring ungefär som student för OSX
och runt en tusenlapp som "vanlig" individ. Helt klart godkänt.

Danne_Jaha:
I vilken Dell får man en Intel Core 2 duo 2Ghz med 667Mhz buss, DVI-ut, optisk utgång för ljudkortet, webcam, blåtand, trådlöst 802.11n nätverkskort för 11,5k:-?

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Suck!
KSMB du har ju inte tagit med vikt och storlek! Visst så får man inte det hetaste hårdvaran men för storlek kvalitet och OS så är den riktigt prisvärd! Köppte min första Mac i höstas för det där hutlösa priset och jag ångrar inte en sekund! Alla man träffar blir imponerade av designen skärmen och OSX!

Citat:

sure ?

APPLE MACBOOK PRO

Specifikationer
Minnne som ingår 1 GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Danne_Jaha:
I vilken Dell får man en Intel Core 2 duo 2Ghz med 667Mhz buss, DVI-ut, optisk utgång för ljudkortet, webcam, blåtand, trådlöst 802.11n nätverkskort för 11,5k:-? [/B]

den du pratar om går på: SEK 12.795,00 <- antar jag?

Gå in på 9400 inspiron, så kan du få likadan för 13k utan prut. Med grafikkort, mer hårddisk... bättre upplösning... större skräm( och dator dock...)... DVI vet jag inte... får de som har datorn svara på (jag förutsätter det finns) och optisk utgång samma.

sen vet jag inte var det slutar med rabatter o prut...

kan passa på att fråga... är det någon nackdel att där är DVI-mini eller vad det är som sitter på de mindre mac-modellerna? eller det är bara för att det ska ta mindre plats?

Permalänk
Medlem
Citat:

kan passa på att fråga... är det någon nackdel att där är DVI-mini eller vad det är som sitter på de mindre mac-modellerna? eller det är bara för att det ska ta mindre plats?

Orkar inte kolla upp det andra du frågade, men nackdelen med DVI-mini är att du behöver en liten adapter som kostar någon hundring, 175:- om jag minns rätt, men fördelen är ju att den är enormt liten. Ganska precis lika stor som en firewire-kontakt, +/- någon mm.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

den du pratar om går på: SEK 12.795,00 <- antar jag?

Gå in på 9400 inspiron, så kan du få likadan för 13k utan prut. Med grafikkort, mer hårddisk... bättre upplösning... större skräm( och dator dock...)... DVI vet jag inte... får de som har datorn svara på (jag förutsätter det finns) och optisk utgång samma.

sen vet jag inte var det slutar med rabatter o prut...

Macbooken kostar 11515:- med studentrabatt (10%).
Det går ju överhuvudtaget inte jämföra större datorer med mindre. Att göra komponenter mindre och på så sätt få ner storleken på datorn kostar pengar. Man kan ju inte jämföra en 17" släpbar klump med en 13" liten sak.
9400 har inte optisk utgång vad jag kan se, likaså saknar den inbyggd mic samt webcam. Den har inte i standardutförande blåtand, eller 802.11n nätverkskort, går dock att välja till. Och priset överstiger det Macbooken kostar, och då är datorn sjuhelvetes mycket större. Det är som att jämföra äpplen och päron ungefär. Eller körsbär och Meloner kanske man ska säga.
Plocka en dator i samma storlek som Macbooken och se om du får samma specs för det priset.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det går ju överhuvudtaget inte jämföra större datorer med mindre. Att göra komponenter mindre och på så sätt få ner storleken på datorn kostar pengar. Man kan ju inte jämföra en 17" släpbar klump med en 13" liten sak.
9400 har inte optisk utgång vad jag kan se, likaså saknar den inbyggd mic samt webcam. Den har inte i standardutförande blåtand, eller 802.11n nätverkskort, går dock att välja till. Och priset överstiger det Macbooken kostar, och då är datorn sjuhelvetes mycket större. Det är som att jämföra äpplen och päron ungefär. Eller körsbär och Meloner kanske man ska säga.
Plocka en dator i samma storlek som Macbooken och se om du får samma specs för det priset.

nä allt är ju relativt
(nä jag hittar ingen i 14" och mindre som har de sakerna till vettigare priser.)

Permalänk
Citat:

Bra sagt!

Permalänk
Avstängd

sak samma vad man jämför med. en Mac för 10000kr eller 20000kr. du får lika "lite" hårdvara för det. Apple kör fett med överpriser, och det vet dom om.

(blanda inte in studentpriser, många PC som kör med det ändå).
en Macbook pro för 20k, får du ett 128mb grafikkort ? 1gb ram ? 5400rpm HDD ? wxga+ skärm(1440 x 900) ? and soo on.

en Macbook för 10795kr får du 512mb ram ? T5600 cpu ? wxga skärm(1280 x 800) ? Intel gma 64mb ? and soo on. överpriser, avgör själva.

jag tycker Mac har snyggast design av alla laptops (CyberSystem ligger i of också bra till), men skulle aldrig slänga ut så mycket cash på så lite dator.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

sak samma vad man jämför med. en Mac för 10000kr eller 20000kr. du får lika "lite" hårdvara för det. Apple kör fett med överpriser, och det vet dom om.

en Macbook pro för 20k, får du ett 128mb grafikkort ? 1gb ram ? 5400rpm HDD ? wxga+ skärm(1440 x 900) ? and soo on.

en Macbook för 10795kr får du 512mb ram ? T5600 cpu ? wxga skärm(1280 x 800) ? Intel gma 64mb ? and soo on. överpriser, avgör själva.

jag tycker Mac har snyggast design av alla laptops (CyberSystem ligger i of också bra till), men skulle aldrig slänga ut så mycket cash på så lite dator.

Vilken tur att det finns budgetmaskiner för underklassen då.

Överpriser är den enskildes åsikt. Jag tycker 20.000 är billigt för en MacBook Pro, problemet är att många ungar sitter och vill ha en spelmaskin. MacBook Pro är *inte* gjord för spel, det är en maskin att ARBETA med (därav "Pro" månne?). En arbetshäst, som är smidig att ta med sig, lätt att synka och funkar med det mesta i kringutrustning som finns utan att fippla med drivrutiner.

Och priserna för MacBook är mer än överkomliga. So what om Apple kostar lite mer, det är precis som med alla produkter i vårt samhälle, det finns alltid någon som kostar en slant extra. I vår värld är det Apple och Sony. Skillnaden är att med Apples produkter får du OSX, vilket i mitt tycke är värt en hel del.

Det är kanon att du är nöjd med din Dell KSMB, men lite tröttsamt blir det att läsa dina klagostön i var och varannan tråd om Apples bärbara, har du verkligen inget bättre för dig, eller är det jantelagen som tagit ett järngrepp om dig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skillnaden är att med Apples produkter får du OSX, vilket i mitt tycke är värt en hel del.

Det är värt 1200kr för det är vad det kostar att köpa "löst" så att säga. Köper man sedan samma hårdvara för 12- 14 000kr och lägger till mellanskillnaden för Pro så betalar man från 6000kr och uppåt för OS X och "design". Så ja, jag sympatiserar med KSMBs påstående om överpriser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är värt 1200kr för det är vad det kostar att köpa "löst" så att säga. Köper man sedan samma hårdvara för 12- 14 000kr och lägger till mellanskillnaden för Pro så betalar man från 6000kr och uppåt för OS X och "design". Så ja, jag sympatiserar med KSMBs påstående om överpriser.

Jag har ingen mac och jag sympatiserar inte med någon av parterna, men den här tråden börjar spåra ut lite
Visst att OS X är värt 1200kr, men du får samtidigt iLife som kostar 800kr. Sedan kan man ju tycka att ett OS är värt mer än pengar också Själva känslan kan ju vara värd en hel del.

Och som någon sagt, eftersom apple tillverkar (har jag hört ) allt från hårdvaran till mjukvaran så blir automatiskt priserna högre eftersom det inte är så många aktörer.

Men vissa vill betala de tusenlappar som en mac kostar extra, andra vill inte. Man får olika saker för pengarna helt enkelt.

// Jonas

EDIT: Stavfel

Permalänk
Citat:

Dell 640M 2 GHz: 11 971,25 Kr

MacBook 2 GHz: 12 795 Kr

Dell kör ju med "dubbla minnet kampanjen", men i övrigt är maskinerna likvärdiga.
Dell saknar kamera och fjärr, det kan vi ju kvitta mot det extra minnet (som dock kör 533MHz mot 667MHz i MacBooken, riktigt minne till Dell kostar ca 650 extra).

Då skiljer det under 1000 Kr. Är det så mycket att bråka om?

Är det negativt att Apple kör med studentpriser? Om jag inte misstar mig helt, var datorn tänkt att användas av en person som pluggar. Om man jämför ovanstående med studentpriser, kommer MacBooken bli än mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

Kan du hitta en PC laptop med 15,4 tum med samma mått o vikt som macbook pro jag har frågat dig innan men du svarade aldrig! Storlek kostar pengar pungt slut och det går inte att trycka i för "häfftiga" grafikkort då.

Citat:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Nej, saker och ting kan vara värt mycket mer än pengar, OSX är för mig värt betydligt mer än ca 1200:-, såsom sinnesfrid, arbetsglädje, stabilitet, etc. Det visste du att jag menade när du skrev ditt inlägg, men jag undrar om du förstår vad det innebär?

Du får inte "samma" hårdvara för 6.000 kronor mindre. Precis som att du inte får en Audi om du betalar samma peng som för en Skoda. Eller en flaska Bowmore för samma peng som för en flaska Four Roses. Innehållet må vara lika, men det är ändå inte samma sak. Jag är beredd att betala för det utan att fundera på saken, du är det inte. Du är nöjd med ditt, jag med mitt. Jag skiter fullständigt om du pimplar Four Roses, sålänge jag får dricka min Bowmore ifred.

Jag är helt enkelt glad att kunna betala lite mer och få lite mer känsla i det jag betalar för. Det är ju såklart högst subjektivt vad som är mer känsla, men jag kan säga att mitt hem är betydligt mer trivsamt när min stationära PC har skuffats in i sonens rum till förmån för min iMac. Sladd- och strömadapterhärvan har minskat med ca 80%, eller nej, närmare 90% till och med. Plus att jag inte har en towermodell som tar upp golvyta. Hemmet vart betydligt varmare av flickvännens nya MacBook än hennes tidigare DELL-klump.

Vi lägger ner pengar på möbler, kök, textilier mm för att få det trivsamt hemma, vissa av oss betalar mer för det och ser inte det som bortkastade pengar för att det finns billigare alternativ. Varför ska jag då tänka likadant när det gäller datorer? Datorn är inte längre bara ett verktyg, det är en produkt som faktiskt kan lysa upp hemmet lite. Det är synd att det bara är hittills en datortillverkare som insett det till fullo.

Vad trevligt att du sympatiserar med KSMB, ni kanske kan bilda en liten klubb eller så?

Permalänk
Avstängd

Kan ju inte påstå något annat än att du fallit med full kraft för Apples propaganda. Som genomsnittsAppleanvändare så överraskar inte dina uttalanden mig överhuvudtaget, det handlar om allt från att du ska verka överlägsen till att rättfärdiga mjukvara på ett 300% påslag till att "vara medveten" för att du använder Apple- produkter. Högst ordinärt för att komma från en Apple- användare mao.

Permalänk
Medlem

Fan.. Kunde inte sagt det bättre själv Hakkenarsk! Åh, precis så som jag tänkte.. Applåder. Det är så jag känner också..

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia