Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha

"Sometimes the term "Personal Computer" is used exclusively for computers running a Microsoft Windows operating system, but this is erroneous. "
<-min engelska är inte så bra, men står där inte att det inte innebär att det enbart är windows?

Ibland används termen PC uteslutande för datorer som kör Microsoft Windows Operativsystem, men det är inkorrekt.

Låt se, vad skrev jag...
PC är en synonym för IBM-kompatibel PC med Windows.
Vad PC egentligen är en dator för folket, alltså inte mainframes osv.

Vad betyder ordet synonym "...som har (ungefär) samma betydelse som ett annat ord"
Vad är skillnaden för betydlsen om mot vad jag skrev och det du citerade?

Kan du fortsätta ditt citat så vi får se vad PC står för egentligen då? För vad skrev jag att det var egentligen. Jo, en persondator.

Och vad står det sedan.
"This confusion stems from the fact that the term "PC" is often used as a shorthand form for "IBM compatible PC"'."

Vad är det du vill peka ut, att du ifrågasätter något jag redan svarat på med att svara på samma sak igen? Fast citerar någon annan istället för att tänka själv?

Edit:
Angående problemet med virus, tydligen är det ju ett jätteproblem, för hade det inte varit ett problem att använda virusprogram hade det fanemig inte varit så många virus som sprids heller.

Permalänk
Medlem

Orka gnabbas om hårdvara.

När man köper Apple så köper man en helhetslösning som ska fungera i ur och skur.

Vid köp av PC så köper man billigaste hårdvaran efter de behov man har.

*Jag äger ingen Apple.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
nu lever tråden. jippikajäjj. he he

- "att vara eller inte vara, det är frågan"

som sagt, om Mac-ja-sägerna har argumentet, "man-får-Virus-om-man-har-PC", så är det ett tunnt argument för att ha Mac. tror dom flesta här inte ens har fått några virus i sina PC datorer.

till trådskaparen (om du nu inte har bestämt dig ännu).

köp en PC om du vill/ska spela 3D-spel eller hålla på mycket med "vanliga" program

eller

köp en Mac, om du har lite extra stålar i spargrisen, och känner för att ha en snygg slimmad (men lite dyrare) laptop.

Nej, det är inte argumentet, men man *slipper* tänka på det. Ganska stor skillnad. Eh, ta en titt i de olika forumen, det är inte helt ovanligt med "Jag har fått virus"-trådar. Dessutom tror jag att de flesta inte skriver en tråd när de fått virus, utan fixar det.

Och (vem som nu skrev det) det kan vara rätt skönt att packa upp saker utan att vara orolig över vad de kan innehålla. Dessutom så kan man ju få helt legitima saker som är "smittade".

Gällande KSMB's rekommendation. Så, om han eller hon vill ha en Vaio då? Vad säger du då? Det räknas ju knappast till budgetvarianterna av PC's. Det där med "vanliga" program... Snälla, du vet ju själv att alla de vanligaste programmen finns till Mac, eller motsvarande.

För övrigt är diskussionen om PC och dess definition ganska gammal. PC är synonymt med Windows i dagligt tal. Säger någon att de köpt en ny PC så förutsätter nog 99.9% att det är med Windows installerat.

Permalänk
Avstängd

har precis lirat den underbara "strike at karkand". knivskarp bild, grym grafik och allt i Native. vad jag vill säga är att sånna spel-upplevelser får man "aldrig" på en Mac. om man älskar att lira, då är Mac inget bra alternativ tyvärr. (visst, man skulle ha en Mac och en gamer-PC. men vem har råd med det).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Avstängd

om nu virus skulle vara den stora anledningen till att byta till OS X så ser åtminstone inte jag någon anledningen till att byta. Ett mindre tattigt och än mindre desperat anledning blir nog svår att finna.

Anledningen till att det finns virus är väl för att det går att göra virus. Samma sak med piratkopiering. Skillnaden är att man kan göra något åt virusproblemet, i det här fallet hosta upp 250kr för Nod32 eller liknande.

Mac- människor måste vara de mest rädda människorna i världen, efter USA förstås. Använder ni dubbla kondomer när ni går på stan också, utifall att Klara Klamydia skulle hoppa på er medan ni köper en kaffe på SevenEleven också?

Det finns många virus till Windows ja, men i verkligheten är de ett ytterst minimalt problem.

Permalänk
Citat:

(visst, man skulle ha en Mac och en gamer-PC. men vem har råd med det).

Betydligt fler människor än du anar. Kolla bara vad folk lägger ner på hemelektronik, vissa på forumet skryter ju formligen över att de lägger ner 100.000:-/år på hårdvara, många har ju redan en ren gamingmaskin, stationär, och kompletterar det med en MacBook/Pro. Många installerar ju dessutom Windows på sina Macar av olika anledningar, en stor del av dem kan jag tänka mig är för att spela det där spelet som just inte finns till Mac - men tron att det *inte* går att spela på Mac med skaplig grafik (eller om plånboken är riktigt överfylld - Mac Pro) är så gammal att Aztekerna känner sig som en ny civilisation i jämförelse. Det finns en hel del spel till Mac, och inte minskar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
om nu virus skulle vara den stora anledningen till att byta till OS X så ser åtminstone inte jag någon anledningen till att byta. Ett mindre tattigt och än mindre desperat anledning blir nog svår att finna.

Anledningen till att det finns virus är väl för att det går att göra virus. Samma sak med piratkopiering. Skillnaden är att man kan göra något åt virusproblemet, i det här fallet hosta upp 250kr för Nod32 eller liknande.

Mac- människor måste vara de mest rädda människorna i världen, efter USA förstås. Använder ni dubbla kondomer när ni går på stan också, utifall att Klara Klamydia skulle hoppa på er medan ni köper en kaffe på SevenEleven också?

Det finns många virus till Windows ja, men i verkligheten är de ett ytterst minimalt problem.

Nej, att du är hopplöst envis och konservativ har vi ju listat ut sedan länge. Om du nu tror att det är den enda anledningen till att jag och många andra väljer Mac (vilket inte utesluter att vi har PC's *också*) är virus så, ja, då är du nästan lite trångsynt. Och för den delen fanns det virus till Mac när jag började använda Mac, 1994. Inte många, men de fanns. Sedan OSX kom har jag inte behövt tänka på det längre, klart att det är ett starkt argument, men långt ifrån det enda.

Ja, hosta upp 250:- som blir ytterligare en kostnad för dig. Och om du nu skulle drabbas av virus så blir det ett tidsbortfall, som för mig är pengar. Pengar att hålla systemet rent.

Det är ju det vi inte är ditt envisa stycke. Vi behöver ju inte bry oss, inse. Det är nog snarare så att väldigt många PC-användare sitter och undrar om de fått virus om maskinen segar ner/beter sig märkligt av okänd anledning, eller malware, spyware, worms, whatever. Det är jättefint att du känner dig helt trygg och glad, det är kanon, men de som inte gör det? Skulle du inte ens kunna med handen på hjärtat kunna rekommendera en Macbook till dem, de som inte har din ovärderliga kunskap inom virusbekämpning? Tänk en man eller kvinna i 50-60 årsåldern som ska använda datorn för brevskrivning, lite enklare bildbehandling, surfa runt och maila.

Det där är bara ignorant. Det är ett sjukt stort problem för företag. Tror man annat så har man skygglappar och bör hålla sig ifrån diskussioner på internetforas.

I övrigt vill jag bara applådera lite snabbt åt Sidde. Jag hjälpte en väns son i julas med hans julklapp, en HP stationär med en ny fin skärm och allt. Och ja, innan vi ens fått den klar för att börja installera egna grejer tog det 1,5 timme, drygt att rodda med system och annat. När jag köpte iMacen tog det, uh, 5-10 minuter. Jag menar, varför är det så *svårt* för dem att fatta att det går att göra enklare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Betydligt fler människor än du anar. Kolla bara vad folk lägger ner på hemelektronik, vissa på forumet skryter ju formligen över att de lägger ner

he he. något man säger bara. (dom flesta här på forumet har inte råd att ha 2 st +15k laptops, det vet jag. många bor hemma och är relativt unga fortfarande, serrö). är själv en notarisk prylbög, köper allt som är nytt nästan hela tiden. "gulp". så visst skulle jag själv ha råd (bara en räkning extra i månadsslutet. he he)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Avstängd

Nej jag skulle tyvärr aldrig kunna rekommendera en Mac till någon. Slanta upp 250kr för ett antivirus eller 7000kr för en MacBook Pro (som prisskillnaden blev om man tog ungefär samma hårdvara)...tja jag vet vad jag hade valt där.

Och sedan dels för att jag ser inte virus som ett problem, dels för att de jag skulle rekommendera Windows till ligger på en nivå där de vill att saker bara ska fungera utan att de ska behöva lära sig en helt ny miljö och där saker heter och ser annorlunda ut men gör samma sak. De vill helt enkelt känna igen sig och bara trycka på en ikon för att komma igång. Inga fjantiga animerade menyer, skärmsläckare som går igång när man drar musen i ena hörnet eller där alla fönster sticker iväg när man lägger musen i det andra.

De vill dessutom kunna ringa mig när de undrar något, jag är tillräckligt duktig och van i en Windowsmiljö för att kunna hjälpa de flesta över telefon utan att behöva se vad de håller på med. När de undrar något vill jag kunna svara att det kan jag fixa. Det är lite som i den där krönikan om datorförbannelsen, kommer inte ihåg vad den heter. Mina föräldrar är i 50-60 års åldern. De skulle aldrig ens kunna tänka sig att använda OS X för att de inte vill lära sig en ny miljö när vad de nu än gör med sina datorer fungerar väl så bra. Det är snabbt, rappt och stabilt - det är vad de vill ha.

Till slut vill jag också nämna att jag tror inte alls att det enbart skulle vara virus som får er att använda OS X men ni lägger ju fram det så. "Varför ska jag välja OS X?"

"Jo för att det finns inga virus och det är säkrare och så är vi ytliga som bryr oss om att datorn ska vara blank och vit - det är det allra viktigaste"

Det är de enda argument jag hör härifrån.
Min åsikt är att får man inte ett Windows XP med SP2 eller senare versioner av Windows att fungera då är det bra mycket skit bakom spakarna.

Permalänk
Avstängd

250kr ?.......för mig har NOD32 alltid varit gratis. he he he. (eehh, menar såklart Free Trial)
(dessutom är t ex Ad-Aware.SE gratis gratis)

som sagt, det där argumentet att man får virus och det är dyrt att skydda sig. är ett tunnt svar för att köpa en Mac. Mac är en snygg, bra, dyr, medelprestanda-laptop.

PC har musklerna, billigare, minst lika säkra (ja menar, datorn flyger inte i luften om man får ett virus. he he).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

en sak till när jag ändå tänker på det, pappa var och funderade på en iMac när de bytte dator senast (i höstas tror jag det var). Det såg väl helt okay ut och jag tror han övervägde det faktiskt men så insåg han att när han bara ville köra ett annat operativsystem som kostar 1200kr i butiken så var han tvungen att köpa processor/minne/hårddisk/grafikkort/moderkort/chassi som han redan hade och som duger bra än idag och till slut en helt ny jävla 24" monitor som han också redan har. Så...det sket sig ju rätt bra. Att betala 19 000kr för, i hans fall och tycke, ett operativsystem gjorde att det fick vara, föga förvånande.

Permalänk
Citat:

Det är de enda argument jag hör härifrån.
Min åsikt är att får man inte ett Windows XP med SP2 eller senare versioner av Windows att fungera då är det bra mycket skit bakom spakarna.

Det är det enda argument jag hör härifrån. Att får man virus så är man okunnig. Men, då undrar jag, är inte datorer till för att vara enkla att använda? Måste man vara kunnig för att känna sig säker? Eller känna någon som är det? Ja, för det vet vi ju sen gammalt att alla älskar att leka datorsupport åt vänner och grannar. Jag vet att jag lessnat på det iallafall. Var det inte en krönika om det på Swec för ett tag sen för den delen? Men, det är ju inga problem med Windows, varför skulle de ringa dig, eller säger du åt dem att de är skiten bakom spakarna? Trevligt förhållningssätt gentemot sin omgivning.

Vi vet att *du* inte vill lägga de pengarna, men det finns de som kan se det som ett alternativ. Tufft, jag som gillar Mac och föredrar det kan iallafall rekommendera PC till någon som inte riktigt vill ha det Mac erbjuder. Återigen, trångsynt att bara utgå från dig själv och dina, kunskaper. Och du hittar fortfarande inte en som är motsvarande för 7.000:- billigare (det tyckte jag var riktigt klargjort innan).

Allvarligt, vad är det för fel med att vilja ha något som är snyggt och funktionellt? Svider det lite i skinnet att Mac är snyggt och egentligen är det bara Sony Vaio som kommer i närheten. Jag menar, de där fina dekalerna som sitter på en Bärbar PC när man packar upp den om "Intel inside" "Ready for Vista" etc, etc, så jävla vackert. Och knappt en kotte tar bort dem heller. Är det så svårt att göra ett skärmfäste som ser snyggt ut och inte som ritat av Oscar Reutersvärd?

Och vad säger du om alla de som har bytt till Mac, lagt de där slantarna och känner "aldrig mer PC". Vilket kan tilläggas är många med god vana med Windows. Är du rädd för att du skulle gilla Mac, vara beredd på att betala 20.000 för en MacBook Pro och känna att det var värt vartenda öre?

Ang din far, nej, äpplet faller inte långt ifrån trädet verkar det. Han kunde ju köpt en Mac Mini.

Snabbt svar för övrigt, me like.

KSMB, ungdomar och 20+ are har betydligt mer peningar än man tror. Det är mp3-spelare, den senaste mobilen, systemkameror, Xbox, 360's, Wii's, LCD-TV's, bärbara datorer, stationära datorer, portabla spelkonsoller... Pengar finns det allt. Inte sagt att alla har det.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det verkar vara ganska svårt att få virus om man har ett uppdaterat virusprogram och ett uppdaterat Windows så ja - delvis handlar det om okunskap i sådana fall.

Du förutsätter mycket, det är bara att inse, men jag vet att många ringer mig för att jag kan ge begripliga svar på deras frågor och att jag inte blir trött och irriterad när de frågar. Dessutom, de datorer jag suttit med får i regel inga problem värda att nämna så hela deras upplevelse blir minst lika bra som någon Mac hade kunnat erbjuda - och det i en miljö som de känner igen sig i.

Jag tycker nog att de datorer jag hittade för 7000kr mindre motsvarar mina krav på "snarlika hårdvara och prestanda". Att någon hakar upp sig på att den ena datorn var en cm tjockare må vara, det är åter inget jag kan värdera eller motivera till 7000kr. Så nej, jag håller fast vid det. Det svider inte det minsta att Mac skulle vara snyggt, för jag tycker faktiskt inte det. Att något är designat betyder inte att det är snyggt, även en gammal Dell från 1999 är ju faktiskt designad. Många tycker t,ex att IBMs och numera Lenovos bärbara är himmelriket på jorden. Design i det här fallet är som musik - vi tycker alla olika. Men jag kan förstå att Apples design tilltalar många, den är ganska tidsmedveten men det är dock inget jag lägger jättemycket vikt vid när jag köper datorer. Sedan kan jag ju hålla med om att alla de där dekalerna som sitter på de flesta Windowsbaserade maskinerna inte är så jättevackra.

Till de som bytt kan jag ju säga grattis och hoppas att de kommer trivas länge men jag har själv ägt en ibook (G4) och det var ingen bra upplevelse tyckte jag. Jag gillade verkligen inte OS X och gör det fortfarande inte.

edit:

Vadå äpplen faller inte långt?
Allvarligt, skärp dig. Sedan var nog inte Mini ett alternativ överhuvudtaget. Som jag nämnde så har han redan hårdvaran för x86, sedan så skulle en konfiguration för Mini som motsvarar på ett ungefär vad han har nu gå på 11 500kr. Och det, återigen, för ett operativsystem då han egentligen inte vill ha eller behöver hårdvaran.

Man får nog försöka vara lite smartare om man ska kläcka ur sig saker som att äpplen inte faller så långt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

KSMB, ungdomar och 20+ are har betydligt mer peningar än man tror. Det är mp3-spelare, den senaste mobilen, systemkameror, Xbox, 360's, Wii's, LCD-TV's, bärbara datorer, stationära datorer, portabla spelkonsoller... Pengar finns det allt. Inte sagt att alla har det.

soo ???

betyder inte att dom har råd att köpa en svindyr Mac. (dom flesta under 20år och som bor hemma har fasiken inte råd att köpa en Macbook pro eller nått åt den stilen. soo what om dom har en gammal konsol och en MP3, inga pengar i det ändå)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

soo ???

betyder inte att dom har råd att köpa en svindyr Mac. (dom flesta under 20år och som bor hemma har fasiken inte råd att köpa en Macbook pro eller nått åt den stilen. soo what om dom har en gammal konsol och en MP3, inga pengar i det ändå)

Skaffa ett jobb, köp ett antal datorer och lev livet då.
Vi är ganska många i världen som bor har flyttat hemifrån. Jobbar osv. I västvärlden faktiskt betydligt fler än som är under 20 och bor hemma. Kan också tillägga att när jag var 18 och bodde hemma köpte jag mig en 12" Powerbook för 21k. Jag hade råd då, vet en hel del andra som hade råd också. Hur hade jag råd? Jo, jag jobbade samtidigt.

En Macbook Pro är inte dyr i jämförelse med andra datorer. Om du jämför enbart prestanda kanske. Men du får en fjärrkontroll, webkamera, färdiga lösningar för allt, mjukvara, högkvalitativ bildskärm, en tunn smidig dator, firewire 800-port osv.
Kollar på flickvännens relativt nya Acer för runt 10k. Den har ju inte ens gigabit ethernet. Det är året 2007 och datorer kommer inte med gigabit eller dvi-uttag. Det är ju skrämmande.
En macbook måste ju vara grymt prisvärd med tanke på vad du får för dator för 10k där.

Jag förstår verkligen inte dina jämförelser mellan billiga datorer och dyrare datorer. Varför har ens Dell 30.000kroners datorer om de för 10k är så bra? Du måste väl fatta att det är skillnad på annat än bara prestanda på en 10 och 20k laptop? Även från vanliga Windowslevererande företag.
Man betalar extra för en lättare, mer slimmad dator. Eller en som är gjort utav ett annat material än plast.

Du kan spela på en mac. En Mac Pro är en högprestandadator, går säkerligen betydligt bättre än din 10k-plastdator från Dell. Men du får betala mer. Ja, men det är såklart du får göra det på en dyrare dator riktat åt en annan målgrupp.

Om du inte tar in målgrupper i bilden utav pris så har du inte förstått hur en marknad fungerar.

Apple vänder sig bara åt majoriteten utav hemanvändare. Alltså inte DU. Eftersom du tycker det är coolt med plastiga datorer med klistermärken överallt. Men jag tycker det är värt att lägga ut en 25.000kr varannat år för att få en bra laptop från Apple som gör mitt jobb. Sedan lägga ner pengar på serverhårdvara för att lagra grejer på.

Kom ihåg. Apple är en PC. Jämför Apple mot företag som Dell, Acer, Toshiba osv. och inte mot hela x86-världen. För det är olika marknader.

Permalänk
Citat:

Vadå äpplen faller inte långt?
Allvarligt, skärp dig. Sedan var nog inte Mini ett alternativ överhuvudtaget. Som jag nämnde så har han redan hårdvaran för x86, sedan så skulle en konfiguration för Mini som motsvarar på ett ungefär vad han har nu gå på 11 500kr. Och det, återigen, för ett operativsystem då han egentligen inte vill ha eller behöver hårdvaran.

Man får nog försöka vara lite smartare om man ska kläcka ur sig saker som att äpplen inte faller så långt.

Du sade ju själv att han var intresserad av en iMac? Men nu säger du att han inte var intresserad av hårdvaran eller os'et? Varför tog du ens upp exemplet när han inte ens var intresserad? Så du menar att du är totalt olik din far? Njae, av det du berättar undrar jag om ens äpplet fallit ner öht.

Ja, jag är nog alldeles för osmart för ditt dignande intellekt.

Men, man skulle alltså kunna tolka dina inflikningar om virusdrabbade att de förmodligen skulle klara sig bättre med Mac? För de kanske inte *vill* sätta sig in i din värld av virusprogram, antispyware mm, utan de vill ha en fungerande maskin från start som inte behöver antivirusprogram etc. De vill inte ha dialogrutor om att "datorn har hittat ny hårdvara". Du tycker det känns riktigt ballt att rodda i registret, men de flesta avskyr skiten. Det är ett jävla härke att hålla på med, och år 2007 ska man fasenimig inte behöva det. Windows är jättebra, när det funkar, och explorer beslutar sig för att inte svara (vilket händer alldeles för ofta när jag är ute hos företag som envisar sig med att producera på PC) och tar minuter att avsluta processer, nej, jag ångrar mig.

Windows XP (kan ju säga det, jag har ingen som helst erfarenhet av Vista, men det är så nytt och så få har det hittills, så det känns inte relevant, än) är inte jättebra. På sin höjd bra, om man, som du, kan sina saker. Grejen är att jag inte vill hålla på och undra varför svchost.exe (eller vad det nu heter) ligger och tar upp 100% i aktivitetshanteraren. Eller hur fasen det där viruset eller spywaret slank in trots att jag har virusskydd. Nej, jag är inte gud på datorer och dess operativ, det är inte det jag tjänar mitt uppehälle på, jag tjänar pengar på att producera, sorry to say, but Windows just doesn't cut it.

Fattar fortfarande inte argumentet att man är skit bakom spakarna för att man får virus eller annat. Och att det inte skulle vara ett problem med virus, eller kostnader, ja, du hänvisade ju till mig som osmart, nå, där har vi verkligen brist på smartness isåfall. Produktionsbortfall är enorma summor sammanräknade för ett företag. Jag jobbade innan på ett av de större detaljhandelsföretagen i Sverige fram tills ett halvår sedan. Det är ett helvete med strulande maskiner, virusproblem, förutom på den avdelningen jag satt. Där stod det mestadels Macar. Folk är generellt sett inte så intresserade av tekniken bakom datorerna, de använder dem som verktyg. Folk som jobbar inom exempelvis industrin skulle inte tolerera att deras maskiner strular så mycket som Windows gör, eller kommer med oförklarliga felmeddelanden. Driftsäkerhet är A och O. Oavsett om man är kunnig på datorernas operativsystem eller ej.

Designfrågan: Nej, att du inte har behov av att det ska se lite trevligt ut det du använder har jag insett. Men återigen så ser du inte utanför din egen bubbla. Folk tycker generellt att Macar är snygga (nej inte alla) och många köper ju uppenbarligen Mac, pengar är inte problemet tror jag. Problemet är att de är så söndermatade med Windows att de inte vågar flytta sig vidare till Mac. Och jag har redan sagt att det finns maskiner som inte är Apple som ser ok ut. Dit räknas inte – i mitt tycke – Dell dessvärre (sorry KSMB ). Och det finns inte en endaste stationär PC som står sig designmässigt mot Mac Pro (och då menar jag inte bara utsidan, långt ifrån). Ja, design är viktigt idag, för otroligt många människor, jag har mina anledningar, andra sina. Nej, jag har inte iMac för att glänsa inför andra (då hade jag köpt en MacBook och placerat mig på ett fik hela dagarna), jag valde iMacen som en ersättning till PC'n. Less på Windows, less på att behöva hålla mig á jour om vilka virusskydd som var bäst. Och less på allt jädra junk som tillhör maskinen runt omkring. Var 16.000 värt det (köpte iMac x86 rev 1)? Jajamensan! Vart mitt hem trivsammare, o ja. Vart det ytterligare lite mysigare när tjejen fick hem sin nya svarta Macbook istället för sin gamla Dell? Funkar allting out of the box med Airport? Japp! Beter sig PC'n konstigt med det trådlösa nätverket, mhm, beror det på att jag har bristande kunskaper? Antagligen. Ska det vara så? Nej, det tycker jag inte.

KSMB: Nej, alla har inte råd med två datorer. Det finns de som inte ens har råd med en. Men det hör liksom inte hit, det är inte klassamhället vi diskuterar. En MacBook är *inte* dyr. Fattar inte varför ni stirrar er blinda på MacBook Pro hela tiden.

Alla spelar inte, och alla som spelar spelar inte de senaste FPS-spelen (jättebilligt att hänga med i den svängen, vare sig man har PC eller Mac...), World of Warcraft som är det spel som flest spelar funkar galant på min iMac, och det rullar på helt ok på min tjejs MacBook. I övrigt så spelar jag CoD2, Q4, Q3 Urt på min iMac, rullar på helt ok.

Gammal konsoll? Är folk beredda på att lägga närmare 7.000:- på en PS3 så...

[Edit]Antar att det är ganska osammanhängande till och från, vart mer än jag tänkte från början, aja... Sånt här är så roligt, men jag antar att vi får lugna oss snart, innan tråden stängs (annars möts vi snart igen i en ny tråd ). Skulle vilja ha en sektion för, hm, akademiska/abstrakta diskussioner om datorer och hårdvara.

Permalänk
Avstängd

som sagt, det blir lite rörigt - speciellt som jag bar akan skriva med en hand för tillfället... Det blir svårare än det låter att formulera text.

Anledningen till att jag tog upp exemplet var mest för att belysa problematiken/tjusningen med Apple. Vill man använda OS X så måste man verkligen pynta ut för en hel dator. I exemplet så avskräcktes han pga vad han var tvungen att köpa runt om kring. Nu blev det så avtändande att han beslöt sig för att köra vidare på vad han har. Det blev helt enkelt inte värt merpriset för att köpa ett operativsystem.

Du beskriver problem i Windows som jag, generellt, aldrig har upplevt. Jag kan tyvärr inte relatera till problem med svchost eller "datorn har hittat ny hårdvara" eller att Windows överlag strular. Har man gjort det rätt från början så fungerar Windows väldigt bra. Sedan kan jag hålla med om att det som är tänkt att fungera för OS X verkligen fungerar men det som inte fungerar det fungerar ej heller på något vis.

Vi återkommer hela tiden till det här med virus. Ja, i en virusfri värld så skulle allt fungera mycket bättre. Men som jag upplever det så vill de flesta sätta sig i en värld där allt är som det brukar och där allt fungerar - då är de också beredda på att lägga ned tiden det tar att installera ett antivirusprogram och uppdatera sina datorer. Jag tror inte det handlar om att inte våga testa en Mac, utan snarare ovilja. Intressenivån är så pass mycket lägre för de flesta användare i jämförelse med oss att det viktiga är att kunna läsa Aftonbladet.se, varken mer eller mindre. Man vill verkligen inte sitta i en miljö som man inte känner igen sig i.

Använder man bara lite sunt förnuft i kombination med ett antivirusprogram och ett uppdaterat XP/Vista så kommer man väldigt väldigt långt.

Sedan är det lite svårt att jämföra hemanvändare med företag. Vad jag förstått av statistik och liknande så är genomsnittsföretagsdatorn (fantastiskt ord) en bra mycket äldre dator än vad som vore lämpligt för XP. Detta i sin tur säger ju att det är väldigt olämpligt för OS X. Här är man nästan tvungen att använda Windows 2000 eller liknande och då är man helt plötsligt tvungen att lära sig om antivirus/spyware. Det företag som för många år sedan investerade multum i sin hårdvara men inte läser på om mjukvara - där är det ju faktiskt väldigt mycket SBS.

Ska ett företag idag köpa nytt, då är det lite knivigare. Utgången borde avgöras om programutbudet som behövs bara finns för det ena operativsystemet. OS X tillför en väldigt steril miljö och tyvärr finns inte särskilt mycket mjukvara som många företag skulle behöva. Dessutom skulle det krävas ordentligt med utbildning då många är, som du säger, så inkörda i Windows.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Macbook, billigaste varianten just för att den passade vad jag behöver och vill ha till ett överkomligt pris. Jag ville ha en 14" widescreen egentligen då 12" var för litet. Sen såg jag en macbook och tyckte at 13,3" räckte precis. Jag kunde inte hitta några PC med 14" eller mindre som inte var 12" med widescreen till ett bättre pris. Så prisvärt: I mitt fall ja, jag ville ändå inte ha ett mkt bättre grafikkort då det suger ut strömmen ur burken, de enda andra datorerna som egentligen lockade var då VAIO och de kostar ju en slant de med.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Har man gjort det rätt från början så fungerar Windows väldigt bra.

Det där summerar väl allting ganska bra. Jag menar, ska det verkligen vara upp till den enskilde användaren att ha en dator som fungerar bra från start? Jag vill inte behöva försöka komma på saker som är bra att göra vid en eventuell ominstallation. Jag vill installera operativet, mina program, typsnitt, och sen köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

....

Bra skrivet!

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Slängde in XP och testade 3dmark igår på min macbook pro.
blev lite besviken på prestandan.

coreduo 2.13ghz, 2gb ram, x1600 256mb, den med 17" skräm osv osv
typ 6300poäng i 3dmark 03

och min gammla stationära spöade den med 2 tusen poäng.

p4 3ghz, 2gb ram, x800gt 256mb.

Men som sagt bootcamp med XP, kanske inte är mirakel drivrutiner osv.
Sen litar jag inte på 3dmark ett skvatt igentligen, ville bara testa att belasta datorn.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

man kan heller inte riktigt jämföra bärbara mot stationära och som du skrev, 3dmark säger inte allt, långt ifrån.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

3dMark säger en del om spel iaf... det kan va bra att jämföra med... liksom att jämföra verkliga resultat i spelen i sig. bara 3dMark ger kanske inte bra bild i just det spelet du spelar... men i helhet tror jag det är ett bra test tsm med alla andra.