Citat:
Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vadå äpplen faller inte långt?
Allvarligt, skärp dig. Sedan var nog inte Mini ett alternativ överhuvudtaget. Som jag nämnde så har han redan hårdvaran för x86, sedan så skulle en konfiguration för Mini som motsvarar på ett ungefär vad han har nu gå på 11 500kr. Och det, återigen, för ett operativsystem då han egentligen inte vill ha eller behöver hårdvaran.
Man får nog försöka vara lite smartare om man ska kläcka ur sig saker som att äpplen inte faller så långt.
Du sade ju själv att han var intresserad av en iMac? Men nu säger du att han inte var intresserad av hårdvaran eller os'et? Varför tog du ens upp exemplet när han inte ens var intresserad? Så du menar att du är totalt olik din far? Njae, av det du berättar undrar jag om ens äpplet fallit ner öht.
Ja, jag är nog alldeles för osmart för ditt dignande intellekt.
Men, man skulle alltså kunna tolka dina inflikningar om virusdrabbade att de förmodligen skulle klara sig bättre med Mac? För de kanske inte *vill* sätta sig in i din värld av virusprogram, antispyware mm, utan de vill ha en fungerande maskin från start som inte behöver antivirusprogram etc. De vill inte ha dialogrutor om att "datorn har hittat ny hårdvara". Du tycker det känns riktigt ballt att rodda i registret, men de flesta avskyr skiten. Det är ett jävla härke att hålla på med, och år 2007 ska man fasenimig inte behöva det. Windows är jättebra, när det funkar, och explorer beslutar sig för att inte svara (vilket händer alldeles för ofta när jag är ute hos företag som envisar sig med att producera på PC) och tar minuter att avsluta processer, nej, jag ångrar mig.
Windows XP (kan ju säga det, jag har ingen som helst erfarenhet av Vista, men det är så nytt och så få har det hittills, så det känns inte relevant, än) är inte jättebra. På sin höjd bra, om man, som du, kan sina saker. Grejen är att jag inte vill hålla på och undra varför svchost.exe (eller vad det nu heter) ligger och tar upp 100% i aktivitetshanteraren. Eller hur fasen det där viruset eller spywaret slank in trots att jag har virusskydd. Nej, jag är inte gud på datorer och dess operativ, det är inte det jag tjänar mitt uppehälle på, jag tjänar pengar på att producera, sorry to say, but Windows just doesn't cut it.
Fattar fortfarande inte argumentet att man är skit bakom spakarna för att man får virus eller annat. Och att det inte skulle vara ett problem med virus, eller kostnader, ja, du hänvisade ju till mig som osmart, nå, där har vi verkligen brist på smartness isåfall. Produktionsbortfall är enorma summor sammanräknade för ett företag. Jag jobbade innan på ett av de större detaljhandelsföretagen i Sverige fram tills ett halvår sedan. Det är ett helvete med strulande maskiner, virusproblem, förutom på den avdelningen jag satt. Där stod det mestadels Macar. Folk är generellt sett inte så intresserade av tekniken bakom datorerna, de använder dem som verktyg. Folk som jobbar inom exempelvis industrin skulle inte tolerera att deras maskiner strular så mycket som Windows gör, eller kommer med oförklarliga felmeddelanden. Driftsäkerhet är A och O. Oavsett om man är kunnig på datorernas operativsystem eller ej.
Designfrågan: Nej, att du inte har behov av att det ska se lite trevligt ut det du använder har jag insett. Men återigen så ser du inte utanför din egen bubbla. Folk tycker generellt att Macar är snygga (nej inte alla) och många köper ju uppenbarligen Mac, pengar är inte problemet tror jag. Problemet är att de är så söndermatade med Windows att de inte vågar flytta sig vidare till Mac. Och jag har redan sagt att det finns maskiner som inte är Apple som ser ok ut. Dit räknas inte – i mitt tycke – Dell dessvärre (sorry KSMB ). Och det finns inte en endaste stationär PC som står sig designmässigt mot Mac Pro (och då menar jag inte bara utsidan, långt ifrån). Ja, design är viktigt idag, för otroligt många människor, jag har mina anledningar, andra sina. Nej, jag har inte iMac för att glänsa inför andra (då hade jag köpt en MacBook och placerat mig på ett fik hela dagarna), jag valde iMacen som en ersättning till PC'n. Less på Windows, less på att behöva hålla mig á jour om vilka virusskydd som var bäst. Och less på allt jädra junk som tillhör maskinen runt omkring. Var 16.000 värt det (köpte iMac x86 rev 1)? Jajamensan! Vart mitt hem trivsammare, o ja. Vart det ytterligare lite mysigare när tjejen fick hem sin nya svarta Macbook istället för sin gamla Dell? Funkar allting out of the box med Airport? Japp! Beter sig PC'n konstigt med det trådlösa nätverket, mhm, beror det på att jag har bristande kunskaper? Antagligen. Ska det vara så? Nej, det tycker jag inte.
KSMB: Nej, alla har inte råd med två datorer. Det finns de som inte ens har råd med en. Men det hör liksom inte hit, det är inte klassamhället vi diskuterar. En MacBook är *inte* dyr. Fattar inte varför ni stirrar er blinda på MacBook Pro hela tiden.
Alla spelar inte, och alla som spelar spelar inte de senaste FPS-spelen (jättebilligt att hänga med i den svängen, vare sig man har PC eller Mac...), World of Warcraft som är det spel som flest spelar funkar galant på min iMac, och det rullar på helt ok på min tjejs MacBook. I övrigt så spelar jag CoD2, Q4, Q3 Urt på min iMac, rullar på helt ok.
Gammal konsoll? Är folk beredda på att lägga närmare 7.000:- på en PS3 så...
[Edit]Antar att det är ganska osammanhängande till och från, vart mer än jag tänkte från början, aja... Sånt här är så roligt, men jag antar att vi får lugna oss snart, innan tråden stängs (annars möts vi snart igen i en ny tråd ). Skulle vilja ha en sektion för, hm, akademiska/abstrakta diskussioner om datorer och hårdvara.