Permalänk
Medlem

Videokamera - vad och hur?

Hoj,

Mitt första inlägg här och jag måste; tack för ett grymt forum. Jag har läst en del, men nu har jag dragit mitt strå till stacken.

Jag söker alltså efter en duglig videokamera (http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106653, typ en sådan) som jag kommer kunna spela in diverse fotbollsmatcher med. Eller ja, fotbollsmatcher är väl lite fel ordval, men det som händer på läktaren och runt omkring en fotbollsmatch.

3000-5000 kr är min budget. Icke för stor får den vara, då risken att jag blir av med pga. tillstånd och allt vad det heter, är ganska stor. (bryr er inte om det sista jag skrev, hehe)

Sedan måste jag även fråga vilket program ni rekommenderar till en nybörjare som skall syssla med videoredigering inom OS X? Vad jag vet finns det ett program som hänger med när man köper en dator, hur är det? Alla tips är givetvis grymt välkomna!

uppdatering; http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5968800 <-- kan detta vara något?

Permalänk
Medlem

Kan du vänta i ca 3-4 månader? Hd-kameran har precis kommit och den billigaste
samt jävligt bara kameran kostar runt 9-11.000

Själv köpte jag en Sony dcr 23 kamera, är nöjd med den, men ångrar att jag inte sparade till hd-kamera.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Kan du vänta i ca 3-4 månader? Hd-kameran har precis kommit och den billigaste
samt jävligt bara kameran kostar runt 9-11.000

Själv köpte jag en Sony dcr 23 kamera, är nöjd med den, men ångrar att jag inte sparade till hd-kamera.

Tyvärr kan jag inte det.

Permalänk

Det är bättre att satsa på en mini-dv kamera MED dv-in då du kan redigera och spara slutresultaten på DVband utan att komprimering kommer in i bilden. Köper du en DVDkamera, så kommer det en liten komprimering på filmen du spelar in. Kolla in på http://forum.voodoofilm.org/ (kolla forum) så får du hjälp. Lycka till!

Visa signatur

Döv och hemmabio? Går det? Jovisst! http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=151

Permalänk

Är det inte så att kameror med dv in hamnar i en annan tullkategori, och därför är dyrare än kameror utan? Själv skulle jag nog föredra att använda hårddisk för lagring i sådana fall. DV-band är ju inte direkt billiga heller?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Mycket möjligt, dom på vodoofilmforumet är mer insatta i det här än vad jag är.

Visa signatur

Döv och hemmabio? Går det? Jovisst! http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=151

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också miniDV istället för DVD. Man får in kanske 20 minuter video på dom där 8 cm DVD-skivorna och det är som redan nämnts hårdare komprimerat dessutom. Du kan konvertera DV till DVD i en dator med DVD-brännare.

Tyvärr verkar kamerorna med hårddisk inte stödja DV-formatet utan de spelar också in i hårdare komprimerad MPEG-2. Ett miniDV-band på 60 minuter rymmer drygt 13 GB så räknat per gigabyte är de förhållandevis billiga tycker jag.

DV-formatet är för övrigt också ett komprimerat format så det är inte rätt att påstå att komprimering inte kommer att ske, bara det att det är mindre komprimerat än MPEG-2 och det därför har mindre generationsförluster vid redigering.

Här är mitt förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148991

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag rekommenderar också miniDV istället för DVD. Man får in kanske 20 minuter video på dom där 8 cm DVD-skivorna och det är som redan nämnts hårdare komprimerat dessutom. Du kan konvertera DV till DVD i en dator med DVD-brännare.

Tyvärr verkar kamerorna med hårddisk inte stödja DV-formatet utan de spelar också in i hårdare komprimerad MPEG-2. Ett miniDV-band på 60 minuter rymmer drygt 13 GB så räknat per gigabyte är de förhållandevis billiga tycker jag.

DV-formatet är för övrigt också ett komprimerat format så det är inte rätt att påstå att komprimering inte kommer att ske, bara det att det är mindre komprimerat än MPEG-2 och det därför har mindre generationsförluster vid redigering.

Här är mitt förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148991

Den där kameran du länkade till ser ju grym ut och i nivå med min budget. Som jag skrev i första inlägg har jag ingen vidare koll, men är den bra? Bra zoom? Bra på att fånga in ljudet från publiken?

Om jag t.ex. spelar in något, är det bara koppla in en USB sladd till datorn och föra in filmen? Hur mycket minnes behövs? Klarar jag mig på två gig?

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat kameran men den ser bra ut på papperet i alla fall. Panasonic gör bra videokameror i allmänhet och de brukar ha relativt bra ljud med den inbyggda mikrofonen. 10 X optisk zoom är väl ganska standardmässigt men zoomar man mera är det ändå svårt att få skakfria bilder utan stativ. Kameran har 3 bildsensorer vilket bör ge bättre bild och renare färger. Panasonic påstår att den har "äkta 16:9 bredbild" också. Det bästa är väl om du kan prova kameran i någon butik och se om du trivs med den.

Du klarar dig bra med 2GB minne om du menar datorns minne (det funkar bra även med 1 GB RAM). Det går att sätta i minneskort och ta stillbilder också men där blir upplösningen begränsad på grund av bildsensorerna har 0.8 Mpixel (vet inte hur de beter sig för att få 2,3 mpixel på stillbilderna men antagligen är det interpolerat och ingen verklig upplösning). Det behövs nog inget jättestort minneskort för stillbilderna alltså.

Du kan föra över video till datorn med USB2 eller firewire. Firewire är att föredra då videoredigeringsprogrammen har bättre stöd för detta men å andra sidan när det väl ligger på hårddisken så kvittar det hur det kom dit om man säger så (du kan alltså föra över via USB med Panasonics program och redigera med något annat om du vill). Man för över från miniDV i realtid så för att föra över 1 timme video så tar det en timme innan det ligger i datorn.

EDIT: Ser ut som att NV-GS230 saknar DV-ingång så man kan inte föra tillbaka filmen till ett nytt miniDV-band. Lite synd faktiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har inte provat kameran men den ser bra ut på papperet i alla fall. Panasonic gör bra videokameror i allmänhet och de brukar ha relativt bra ljud med den inbyggda mikrofonen. 10 X optisk zoom är väl ganska standardmässigt men zoomar man mera är det ändå svårt att få skakfria bilder utan stativ. Kameran har 3 bildsensorer vilket bör ge bättre bild och renare färger. Panasonic påstår att den har "äkta 16:9 bredbild" också. Det bästa är väl om du kan prova kameran i någon butik och se om du trivs med den.

Du klarar dig bra med 2GB minne om du menar datorns minne (det funkar bra även med 1 GB RAM). Det går att sätta i minneskort och ta stillbilder också men där blir upplösningen begränsad på grund av bildsensorerna har 0.8 Mpixel (vet inte hur de beter sig för att få 2,3 mpixel på stillbilderna men antagligen är det interpolerat och ingen verklig upplösning). Det behövs nog inget jättestort minneskort för stillbilderna alltså.

Du kan föra över video till datorn med USB2 eller firewire. Firewire är att föredra då videoredigeringsprogrammen har bättre stöd för detta men å andra sidan när det väl ligger på hårddisken så kvittar det hur det kom dit om man säger så (du kan alltså föra över via USB med Panasonics program och redigera med något annat om du vill). Man för över från miniDV i realtid så för att föra över 1 timme video så tar det en timme innan det ligger i datorn.

EDIT: Ser ut som att NV-GS230 saknar DV-ingång så man kan inte föra tillbaka filmen till ett nytt miniDV-band. Lite synd faktiskt...

Varför skulle jag vilja föra tillbaka filmen som jag har filmat till kameran igen? Vad tjänar jag på detta?

Någon som vet ett annat alternativ vad det gäller videokamera med inbyggd hårddisk?

Permalänk
Medlem

Dv-band kostar runt 30kr styck? ifall du kallar de dyrt så är de typ 10 gånger billigare en HDD untrymme, 60min film = ca 12gb, ca pris per gb för dator är typ 3-10kr

Hdd kameror converterar ner dem till ett jobbigt format samt du förlorar kvalite, även så är den mycke mer känslig för ja väder och vind.

Edit: skulle även ta en panasonic med 3ccd! du kommer bli nöjd med en sådan jag lovar.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Dv-band kostar runt 30kr styck? ifall du kallar de dyrt så är de typ 10 gånger billigare en HDD untrymme, 60min film = ca 12gb, ca pris per gb för dator är typ 3-10kr

De dv-band jag hittat har kostat runt 45-60kr styck.
44/11 = 4 kr per GB
Hårddiskar kostar mellan 2-3 kr per GB enligt pricerunner. Så de skulle behöva kosta mindre än ca 25kr styck för att vara billigare. DV-band har också nackdelen att det är mindre smidigt, vill du ha tag på gammalt material så blir du tvungen att leta i kassettlådan och föra över i långsam takt om man inte har en speciellt bandspelare. Med hårddisk har du ju allt tillgängligt direkt. Eventuellt kommer man vilja införskaffa ett hårddiskchassi med Firewire om man filmar väldigt mycket så kan man ha en hårddisklåda istället för filmlåda. (en hårddisk på 500gb rymmer motsvarande 45 minidv-band, så det blir klart färre diskar)

Citat:

Hdd kameror converterar ner dem till ett jobbigt format samt du förlorar kvalite, även så är den mycke mer känslig för ja väder och vind.

Men man kan ju filma på dv, men lagra på hdd utan den sortens problem ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är att de kameror som har inbyggd hårddisk inte sparar i DV-format. Men visst DV-in kanske är onödigt eftersom man kan spara DV-filerna på extern hårddisk eller DVD-skivor efter att man tankat över till datorn. Själv tycker jag det är smidigt att kunna ha en säkerhetskopia på miniDV-band. Banden kanske ändå håller längre än DVD-R skivor eller hårddiskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
44/11 = 4 kr per GB
Hårddiskar kostar mellan 2-3 kr per GB enligt pricerunner. Så de skulle behöva kosta mindre än ca 25kr styck för att vara billigare. DV-band har också nackdelen att det är mindre smidigt, vill du ha tag på gammalt material så blir du tvungen att leta i kassettlådan och föra över i långsam takt om man inte har en speciellt bandspelare. Med hårddisk har du ju allt tillgängligt direkt. Eventuellt kommer man vilja införskaffa ett hårddiskchassi med Firewire om man filmar väldigt mycket så kan man ha en hårddisklåda istället för filmlåda. (en hårddisk på 500gb rymmer motsvarande 45 minidv-band, så det blir klart färre diskar)

Eftersom du endå sparar dem på hårdisken, och ca 120 minuter spelade jag in på 1 veckas semester, som jag senare bärnde ut på dvd. Nu finns den alltså på 3 st ställen. 110kr för 5 pack tycker jag inte är dyrt, vet du att de kostar 0.20 öre varjegång du spolar? kanske ska börja med rengvatten.

hdd går bort, 3CCD ÄR mycke bättre att ha en en Hårdiskinspelare som drar ner kvaliten. Samt FireWire? 200kr för ett kort på tex clasolhsson, oh no! Sorry men det är bara dumsnålt att komma med sånna argument.

Dv-in kan vara kul ifall du vill ha tex en hjälmkamera till fjällen, så pluggar du bara in den där och stoppar ner kameran i en väska eller liknande, kan vara kul men ja.. Hur ofta gör man de? Samt man kan bränna ut de på DVD ist för att få tillbaka de på bandet och sedan visa på tv eller liknande.

Ha en bra helg! Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Eftersom du endå sparar dem på hårdisken, och ca 120 minuter spelade jag in på 1 veckas semester, som jag senare bärnde ut på dvd. Nu finns den alltså på 3 st ställen. 110kr för 5 pack tycker jag inte är dyrt,

Med 110 kr för ett fem-pack hamnar ju priset på ungefär samma nivå. Inte "10 gånger billigare en HDD untrymme" som du hävdade. Min poäng var att det kanske inte är värt att specifikt leta efter dv-in om man hittat en kamera som i övrigt är perfekt, eftersom hårddiskar duger utmärkt som lagring.

Citat:

hdd går bort, 3CCD ÄR mycke bättre att ha en en Hårdiskinspelare som drar ner kvaliten. Samt FireWire? 200kr för ett kort på tex clasolhsson, oh no! Sorry men det är bara dumsnålt att komma med sånna argument.

Vem diskuterar du med, jag ser ingen som varken har påstått att firewire skulle vara ett problem eller att hdd-kameror skulle vara bästa lösningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet inte, hastighetsläste ^^ säger bara att Dv är bättre ifall man vill ha bra bild till lågt pris. Hd är väl bra på sin front men, ja dv är bättre. Enligt mig.

10gånger billigare, beror på vad du köper för Hårdisk, samt Vad gör du på semestern när din 20gb hdd som du får för de priset är full? Köper en ny kamera ? överför till en dator och skickar hem 20gb över mail? nääää skulle inte tro de.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
44/11 = 4 kr per GB

Huh? Vad har du kollat på för band egentligen? Googlade lite snabbt och hittade band för 33kr/st, men jag vill minnas att jag köpt 4-pack för 100 kr på Ica.