Permalänk
Medlem

Trälåda m. vattenkylning, bilkylare

Tänkte bygga om min vattenkylning i en låda.
Jag kommer bara ha en enda fläkt, en 250mm sak (kan utökas till 2st vi behov.
Trälådan kommer vara isolerad och ha två utblås för luft, det ena genom nätagget, det andra ovanför moderkortet.
Bilkylaren är 74x36cm stor och upptar hela ena sidan på lådan, fläkten suger in luft igenom den.
Inne i lådan ser ni moderkort, vattenpump, hårddisk(välkyld om den är placerad framför fläkten), cdrom samt nätagg.
den vita saken är som en storleks referens. det är en miditower ATX låda

*****edit förslag på hur inredningen på lådan kan se ut istället ****
här är fläkten istället rakt ovanför moderkortet och vi har bara ett utblås.

Permalänk
Medlem

Byg en lufttät låda och ha hål där du vill att luften ska cirkulera, med två 250mm fläktar som täcker hela radiatorns yta kommer du få ett stort över/undertryck som skapar ett luftflöde som heter duga.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Byg en lufttät låda och ha hål där du vill att luften ska cirkulera, med två 250mm fläktar som täcker hela radiatorns yta kommer du få ett stort över/undertryck som skapar ett luftflöde som heter duga.

vad menar du exakt? varför ska den vara lufttät?

är det någon annan som har lite feedback på designen?

Permalänk

Han menar att du ska se till och täta ldan överallt förutom vid de hål du gär där du vill att luften ska komma så att all den passerande luften passerar radiatorn.

Eller har jag missuppfattat?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

ser krångligt och tungt ut.
back till ritbordet enl. dagen efter ondskehem...

Permalänk
Medlem

det ända ja kan anmärka på är nätagget, ska det värkligen sitta så?

kommer bli knepigt att dra kablar från de, sedan utrymmet fram för nätagget vad är de till för?

Detta angår sista bilden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
det ända ja kan anmärka på är nätagget, ska det värkligen sitta så?

kommer bli knepigt att dra kablar från de, sedan utrymmet fram för nätagget vad är de till för?

Detta angår sista bilden.

det finns ju vissa krav på nätaggets placering

1. det får inte vara ivägen för luftströmmen
2. nätaggets fläkt måste vara riktad åt rätt håll
3. nätagget får inte vara för långt från moderkortet så att kablarna inte räcker till.

En vanlig datorlåda är ju högre och nätagget sitter ovanför moderkortet. men jag har inte plats för mer än en CDspelare ovanför moderkortet!