Permalänk

Grafik med upp till 256 mb

Om man har ett Geforce go 7300 med upp till 256 mb minne och man har 128 mb på kortet, så ska man tydligen kunna lägga till 128 mb till delat med ramminnet, men hur gör man det???

Är det någon som skulle kunna tänka sig att förklara det här för mig

Skulle vara väldigt tacksamt...

Tjo

Visa signatur

Acer Aspire 9424WSMi

Permalänk
Medlem

det görs nog automatiskt

Permalänk
Medlem

Troligen finns det någon inställning för det i maskinens BIOS. Ser dock olika ut på olika modeller så svårt att säga exakt var.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns i bios och i nvidia control panel.

Permalänk

en annan fråga som jag tänkte forstsätta i samma tråd...

bärbara som delar grafikminne helt med ramminnet, har de samma prestanda som om de hade eget minne eller har de sämre prestanda? vad jag tänker på är SONY VGN-C2Z som kan ha upp till 335MB minne delat med ram-minnet men inte har nåt eget.

Permalänk
Medlem

Min gamla hade delat minne och jag var inte imponerad.

Man behöver det ram minne man har, å det går mycket smidigare för grafik kortet att ha eget.

Jag skulle inte köpa ett med delat om jag köpte nu (vilket jag häller inte gjorde)

Permalänk

den här burken har 2GB ram, det borde räcka för mina behov. du tror alltså man har inte får samma prestanda om det inte är eget minne för GPU:n?

alltså 335MB delat minne = 335MB eget minne, om man bortser från att man förlorar ramminnen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kollar själv på en dator med Radeon X1600 med 128M i eget minne och upp till 512 i delat minne med ram (hypermemory tror jag det hette)

Någon som kan svara om det är skillnad mellan delat och eget minne på grafik kortet och då menar jag inte att det försvinner ordinarie minne från ram minnet utan prestanda messigt mellan de två olika modeller/typer?

Permalänk
Hedersmedlem

Om grafikkortet måste använda primärminnet så blir det mycket slöare. Dels är grafikminnet snabbare typ och det sitter nära GPU:n och har hög bandbredd.
Funderar man på någelunda seriös spelning så ska man inte ha något grafikkort som saknar grafikminne och när jag jämför så räknar jag aldrig in hur mycket det kan låna av primärminnet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Sen är det väl inte minnet som gör grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Till viss del är det minnet som gör grafikkortet; ett kort med mycket dedikerat minne kan tillgå datan snabbare eftersom den kan spara större mängder.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Tack för era svar...

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag undrar om man kan styra hur mycket av internminnet som ska tilldelas grafikkortet? Jag har en HP med ett geforce 6150 go och "upp till" 256 mb minne.