Nej det tror jag inte. Om du kollar här http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-X700.2167.0....
ser du att x700 kortet ligger efter x1600 ganska mycket.
För x700:
# 3DMark01: 16500 points
# 3DMark03: 6000 points
# 3DMark05: 2500 points
# 3DMark06: 900 points
Jag är ingen expert på det här, behöver råd med, men utifrån testerna så säger det sig själv: Ja x1600 är bättre än x700. Angående problem att installera spel med mer än 2 skivor så fixas det enkelt via biosen.
"isf är det verkligen en så stor skillnad alltså?"
Jag vet inte, vet inte vad hälften i 3DMark06 betyder i procent, ingen aning.
Problemet med den datorn jag är sugen på Aspire 5112WLMi är a t den fått väldigt låga poäng i grafiktest, kan bero på massa faktorer men det oroar mig helt klart.
Sen är det ju en fråga om design med. Vill man ha en läcker laptop får man göra avkall på prestanda om priset ska vara konstant.
När det gäller NX9420 som skulle vara aktuell för dig så verkar det ju som att den soppar mattan helt med den du ville köpa. Då är det mer en fråga om du tycker den du är sugen på är så mycket snyggare att det är värt prestanda minskningen relativt NX8420.
Det är en smakfråga, jag vet faktiskt inte.
håller med dej där om HP:n att den är grymt mycket bättre, men just det där att man kan köpa med 1gb omonterat minne, hur svårt är det att installera ett minne i en bärbar då?