Projektarbete, Program ni saknar.

Permalänk
Medlem

Projektarbete, Program ni saknar.

Hej, nu är det bara en vecka kvar innan man måste ha bestämt sig för vad man ska göra nästa läsår(i 3:an) och vi har fortfarande inte någon idé som vi gillar jätte mkt.

Vi går natur med matte- datainriktning och projektarbetet ska genomföras i grupp (vi är 3 pers). Först tänkte vi göra en internetbanksprototyp men vi insåg att det skulle bli för mkt att lära sig eftersom vi bara kan en gnutta php( jag kommer lära mig mkt ändå men dom andra orkade inte).Vi har funderingar på att bygga en DIY-projektor men är inte jättetända på den idén heller.

Vi kan alla programmera Java och VB (vi föredrar java) och skulle gärna göra nåt program men kommer inte på några bra idéer. Så jag skulle bli tacksam om ni skrev idéer till program som ni skulle vilja se eller idéer till projeketarbete över huvud taget.

Tack

Permalänk

jag har en liten ide till ett program som jag skulle vilja ha.

om du har sett filmen "the number 23"

i den så säger han att man kan få namn till numret 23, och att det finns nästan överallt

det programmet behöver kunna göra är att ha funktioner för exempelvis a=1, b=2 och liknande. om programmet räknar ut summan/kvoten/produkten av siffrorna så ska det sedan välja det nummer som förhoppningsvis är 23 och i annat fall så kan det ju komma upp nån text som säger att man inte är 23.

har funderat på att bygga det här programmet själv men det vår man väl se hur det blir.

en till ide som jag har lyder som följer.

alla som har massor av musik på datorn vet hur irriterande det kan vara att ha flera låtar med samma namn.

då har jag tänkt mig att man skulle kunna göra ett ganska simpelt program som fungerar.. lite som ett virusprogram, som helt enkelt spårar upp alla låtar (eller andra filer) som du har kopior på, visar dom i en lista och frågar om du vill ta bort en kopia (exempelvis den senast tillagda, minst använda eller något liknande)

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader

i den så säger han att man kan få namn till numret 23, och att det finns nästan överallt

det programmet behöver kunna göra är att ha funktioner för exempelvis a=1, b=2 och liknande. om programmet räknar ut summan/kvoten/produkten av siffrorna så ska det sedan välja det nummer som förhoppningsvis är 23 och i annat fall så kan det ju komma upp nån text som säger att man inte är 23.

har funderat på att bygga det här programmet själv men det vår man väl se hur det blir.

Det där lät som en challenge!

I python

import random, operator, sys try:text = sys.argv[1] except: print "call program with a string as an argument" sys.exit(1) nums = map(lambda x:ord(x)-96, text) x = 0 while x != 23: fs = [random.choice((operator.sub, operator.add, operator.mul, operator.div)) for i in xrange(len(nums)-1)] fs_cpy=fs[:] # copy due to popping x = reduce(lambda x,y: fs.pop()(x,y), nums) # <3 reduce translator = {operator.sub: "-", operator.add: "+", operator.mul: "*", operator.div: "/"} # recurse it! def output(numbers, functions): if len(numbers) == 1: return str(numbers.pop()) f, n = functions.pop(0), numbers.pop() return "(" + output(numbers, functions) + translator[f] + str(n) + ")" print "text:",text print output(nums, fs_cpy)

Run-exempel:

$ python 23.py cucumberisgoodforyou text: cucumberisgoodforyou (((((((((((((((((((3/21)+3)/21)*13)+2)+5)-18)-9)+19)+7)+15)-15)/4)+6)-15)+18)+25)/15)+21)

(vilket blir 23)

Programmet är inte flawless då det inte terminerar om det inte hittar 23, men det demonstrerar hur nice randomiserade algoritmer och funktionell programmering kan vara

Programmet terminerade i det där fallet på 0.0082528591156 sekunder. Så snabbt går det också oftast! (fast det har såklart ett dåligt worst case som alla slumpalgoritmer)

.... och folk vill plocka bort reduce ur python
fuckers

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett snyggt program som samlar ihop alla min mail-uppgifter och kontrollerar om jag har nya mail. Om jag har ett nytt mail så kommer det upp ett meddelande i systray. Om jag klicka på meddelandet så ska programmet utföra kommando som jag själv ställer in.

Sen ska programmet vara så litet som möjligt så att det kan ligga igång alltid utan att dra resurser. Den behöver inte heller ladda hem meddelandena utan bara meddela hur många meddelande jag har.

En viktigt punkt är att programmet ska vara snyggt. =P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för era svar men det var ingen som vi gillade jätte mkt. Kom igen ge oss era idéer.

Permalänk

hmm.. vad kan man tänkas hitta på då då?

en egen kalender, med minutvisare och liknande?

måste ändå säga att mitt musik/virus-program är en bra ide som jag kanske får göra själv i annat fall...

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

en världsklocka, med typ 5 analoga klockor med digitala under, och med datum, då är jag glad ;).
så man vet vad klockan är hos alla man håller kontakten med (tycker det borde finnas inbyggt i msn eller trillian..)

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Om ni är beredda att programmera lite för webben så var det en kille som sökte någon som kunde göra en databas där han kan lägga in alla sina filmer, böcker, cd, etc. Sen skulle han kunna sätta betyg på det alla objekt och folk skulle kunna kommentera.

Det finna skulle vara att den automatiskt skulle hämta film-/bok-/cd-omslag på alla objekt och lite information om dem.

Om man inte vill göra detta för webben så skulle jag inte klaga på att få det som ett program till datorn. Skulle vara trevligt. Så skulle den kunna söka igenom alla filmer och låtar man har på datorn och göra samma sak.

Om jag hade tid över så skulle jag nog själv satt mig och programmerat detta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurphen
Om ni är beredda att programmera lite för webben så var det en kille som sökte någon som kunde göra en databas där han kan lägga in alla sina filmer, böcker, cd, etc. Sen skulle han kunna sätta betyg på det alla objekt och folk skulle kunna kommentera.

Håller på med ett sådant system

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Coolt. Vilket språk? Vilken databas?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Coolt. Vilket språk? Vilken databas?

MS Sql Server, det blir en tjänst på nätet (gratis). ATL Server och C++ som serverapplikation och vanlig html/javascript (mest ajax) i webfönstret.

Här är en annan applikation (delar av den) gjord i C++ och ATL: www.hotmail.com

Visa signatur

Permalänk

www.robotsm.se ifall det går nästa år kanske?

Visa signatur

Mvh
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Citat:

MS Sql Server, det blir en tjänst på nätet (gratis). ATL Server och C++ som serverapplikation och vanlig html/javascript (mest ajax) i webfönstret.

Här är en annan applikation (delar av den) gjord i C++ och ATL: www.hotmail.com

Även om du sysslar med ett sådant så hindrar det ju inte dem från att göra något liknande, eller hur?

Ditt projekt är dessutom ganska plattformsberoende, vilket inte alltid är önskat.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Även om du sysslar med ett sådant så hindrar det ju inte dem från att göra något liknande, eller hur?

Absolut!! självklart är det mycket bra med alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
en världsklocka, med typ 5 analoga klockor med digitala under, och med datum, då är jag glad ;).
så man vet vad klockan är hos alla man håller kontakten med (tycker det borde finnas inbyggt i msn eller trillian..)

Om du använder Miranda med pluginen ExUserInfo så kan du ställa in tidszon för kontakterna och visa den :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det där lät som en challenge!

I python

...

Run-exempel:

$ python 23.py cucumberisgoodforyou text: cucumberisgoodforyou (((((((((((((((((((3/21)+3)/21)*13)+2)+5)-18)-9)+19)+7)+15)-15)/4)+6)-15)+18)+25)/15)+21)

(vilket blir 23)

Programmet är inte flawless då det inte terminerar om det inte hittar 23, men det demonstrerar hur nice randomiserade algoritmer och funktionell programmering kan vara

Programmet terminerade i det där fallet på 0.0082528591156 sekunder. Så snabbt går det också oftast! (fast det har såklart ett dåligt worst case som alla slumpalgoritmer)

.... och folk vill plocka bort reduce ur python
fuckers

Riktigt najs!!! Så vackert dessutom...ojojoj. Python säger du? Läser om det i varannan programmerings-tråd men jag har aldrig kollat nått på det, men det verkar mycket intressant

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Något liknande program: http://pimlico-project.org/tasks.html
Fast till windows då som arbetar mot Outlooks databas.

Permalänk
Hedersmedlem

Delight, släpp asembly

Om man är lite intresserad virtuella maskinen, ISA:er osv. så kanske ni ska göra er en egen liten ISA, http://en.wikipedia.org/wiki/Instruction_set
Så ni har en liten begränsad dator som ni kan skriva lite program till som kan göra enkla uppgifter. Nu talar vi om att textoutput osv kan vara något som man ser fram emot att få igång, inte att ni ska kunna göra 3D-accelerade program i eran virtuella maskin.

Sådant här kräver kunskaper (=läsa in sig på ämnet), planering före (=tänka) och sist men inte minst programmering (=praktiskt).
Att göra ett program som visar världsklockar etc. känns "tråkigt" och jag kan inte tro man ska behöva 100 timmar för det (som projektarbetet väl ska vara på?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Riktigt najs!!! Så vackert dessutom...ojojoj. Python säger du? Läser om det i varannan programmerings-tråd men jag har aldrig kollat nått på det, men det verkar mycket intressant

Yeah!
Jo fan... python är riktigt mysigt och vackert. Go for it.

Permalänk
Medlem

Program jag saknar: Ett program eller widget eller nåt i den stilen som har en världskarta med alla tidszoner, samt visar tiden för samtliga zoner.

Inte längre så hemskt nödvändigt, men förut "behövde" jag ett program som kunde tillåta två datorer att dela samma urklippshanterare (dvs kopiera text eller annat på ena datorn och klistra in på den andra)

Och så lite OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader

Aldrig hört talas om filmen förrän nu, men det där med just 23 (och 5, dvs 2+3) figurerar rätt kraftigt i den här trilogin.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Något liknande program: http://pimlico-project.org/tasks.html
Fast till windows då som arbetar mot Outlooks databas.

Alltså den funktionaliteten finns väl redan i Outlook? Men å andra sidan så har jag ju bara kollat på skärmdumpen av pimlico-programmet.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Alltså den funktionaliteten finns väl redan i Outlook? Men å andra sidan så har jag ju bara kollat på skärmdumpen av pimlico-programmet.

Tror också outlook har en sådan funktion. Men om jag gissar rätt så skulle det fina vara att ha ett externt program som drar mindre att ha igång och startar snabbare. Så att man snabbt kan dra igång sin ToDo-lista men ha outlooks-databas. Men det är bara min gissning.

Själv skulle jag behöva ett ToDo-program som klarar av flera kategorier och under kategorier och programmet skulle dessutom klarar av att synkronisera med en server så att jag kan ha samma lista på flera datorer (laptop-, jobb- och hemma-datorn).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tror också outlook har en sådan funktion. Men om jag gissar rätt så skulle det fina vara att ha ett externt program som drar mindre att ha igång och startar snabbare. Så att man snabbt kan dra igång sin ToDo-lista men ha outlooks-databas. Men det är bara min gissning.

Om man använder Outlook så har man det väl förmodligen igång hela tiden, knappt värt mödan att göra ett extra program för det men jag ser din poäng.

Citat:

Själv skulle jag behöva ett ToDo-program som klarar av flera kategorier och under kategorier och programmet skulle dessutom klarar av att synkronisera med en server så att jag kan ha samma lista på flera datorer (laptop-, jobb- och hemma-datorn).

Googles kalender kanske skulle kunna passa dig?

Visa signatur

Daniel