Permalänk

Hehe, jo så kan det gå. Angående SmartDoctor, hur fick du det? Kom det som en CD med grafikkortet? Laddade du ner det och om någon vet vart man ladda ner det så vore det ju grejjt.

Permalänk

Japp det kom med grafikkortet på en cd skiva med div prog.
Vet inte om det går att tanka ner men kolla asus eller nvidias hemsidor.

Googlesökte snabbt men inga bra resultat tyvärr.

Asus Smartdoc 4.94 heter den iallafall

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner kör du med. Jag testade nyss de nyaste 158 drivisarna och mitt 8800GTX gick genast upp till ca 58-60 grader idle, dessutom hade jag artifacts i Oblivion. Avinstallerade direkt och gick tillbaka till 97.92 och allt blev genast mycket bättre, inga artifakts och idle tempen ligger på 54 grader nu med fläkten på 80% och kortet överklockat till 630/2000

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

det är ju en helt normal temp du har där, min 8800gtx ligger på 65c idle och runt 80c load, med fläkten på 100% och ingen överklock.

Dock när jag startar datorn med fläkten på 100% så har jag runt 50c idle

Permalänk

artifacts? har du en förklaring på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Nvidia säger att 8800 korten ska klara 95c utan att ska skada. Fast vid den temperaturen kan man ju få ett annat problem: kondens (=kortslutning).

Hm gpucores nvidia eller ati ska klara upp emot 120 grader, det är först därefter som coren kan ta skada. köra det vid 90 grader är ingen fara så länge tempen håller sig där, går den över 100 sakta ja då kan man börja oroa sig.

Permalänk
Medlem

Artifacts för mig var det i Oblivion där det stack ut polygoner kors och tvärs ur ett hus Försvann dock med 97.92.

Visa signatur

TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Ahh ok, tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Hört talas om luftfuktighet? Det behövs inga stora mängder för att kortsluta något.

Du har så hemskt fel.
Du kan köra elektronik i luft mättad med vatten. Luftfuktighet omvandlas inte till kondens föräns luften kyls ner och bli övermättade, dvs då den kan inte längre hålla vattnet löst i gasfasen.

Citat:

Precis, och dom kallare komponenterna runtomkring får därför kondens.

Såvida det varma grafikkortet inte producerar vatten (vilket jag tror att nästan alla kan håll med om att det inte gör) och plötsligt höjer luftfuktigheten så spelar det ingen roll att komponenterna som omger grafikkortet är svalare än grafikkortet eller luften som kyler det samma, de skulle behöva KYLA luften till långt långt under rumstemperatur för att luften skulle nå mättnad och kondens bildas.
Med överfet risk för att låta som ett praktarsle så tänker jag bestämt hävda att jag har rätt och hänvisar till 180 hp i kemiteknik och process design där jag har läst åtskilliga kurser som behandlar bl.a luft-vatten systemt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Du har så hemskt fel.
Du kan köra elektronik i luft mättad med vatten. Luftfuktighet omvandlas inte till kondens föräns luften kyls ner och bli övermättade, dvs då den kan inte längre hålla vattnet löst i gasfasen.

Såvida det varma grafikkortet inte producerar vatten (vilket jag tror att nästan alla kan håll med om att det inte gör) och plötsligt höjer luftfuktigheten så spelar det ingen roll att komponenterna som omger grafikkortet är svalare än grafikkortet eller luften som kyler det samma, de skulle behöva KYLA luften till långt långt under rumstemperatur för att luften skulle nå mättnad och kondens bildas.
Med överfet risk för att låta som ett praktarsle så tänker jag bestämt hävda att jag har rätt och hänvisar till 180 hp i kemiteknik och process design där jag har läst åtskilliga kurser som behandlar bl.a luft-vatten systemt.

Ge upp för f** det går inte i sönder..

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Medlem

Jo det är stor risk eller? Hänvisa du till dina 180 högskole poäng, det säger inte ett skit, för du har så fel. Det går inte sönder helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

asså BF & Magnus, han SÄGER ju ffs att det inte kommer gå sönder så vad klagar ni på egentligen ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag försökte bara stoppa desinformationen som Ulayo sprider. Jag säger inget om att kortet skulle gå sönder, tur att det finns folk som [TBOC]Razor som kan läsa, och jag menar inte bara ord utan även sammanhang. TGF [TBOC]Razor.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

lol magnus, orka gapa i onödan

Permalänk
Medlem

Dina 180 högskolepoäng säger ingenting, då allting du lär dig i skolan ändå är påhittat. T.ex. som att jorden är rund. Dessutom har jag alltid rätt, hur än trovärdigt bevis du än kan visa upp.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Dina 180 högskolepoäng säger ingenting, då allting du lär dig i skolan ändå är påhittat. T.ex. som att jorden är rund. Dessutom har jag alltid rätt, hur än trovärdigt bevis du än kan visa upp.

Asså det e fasen NÄSTAN så jag tror du skämtar =P

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

äh lägg ner nu.. Nu är du rätt bra patetisk. Fixar du inte kritik och en rättelse eller?

Mycket möjligt att du har ett snedvridet klimat och fysik hemma i din datorgrotta som gör det möjligt att kondens bildas i en dator bara för att grafikcoren blir 95 grader.

Permalänk

hur fan fick du den till 200%

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk

Det e lugnt, kortet klarar 130 grader enligt nvidia själva. Mitt kort har loadar på typ 76 grader efter några timmar och har inte gått sönder än så

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
hur fan fick du den till 200%

Han har trimmat fläkten.

Eller så var det så att han läste av info i två olika program, RivaTuner och ATItool t ex, så 100% + 100% blir ju 200%.

Mitt kort blir jäkligt varmt btw, 74/75° idle nu och då är det nerklockat en smula... Load vet jag inte, kör inga krävande spel... Fläkten går i 60%.

Visa signatur

««« »»»