Permalänk

Ubuntu - Grafik Problem

Efter att testat ubuntu 64 bits version och fått lite problem med t.ex. flash, byte jag till 32 bits version, vilket jag tror fungera också?

Jag installerade från server version för att slippa det mesta extra sakerna, vilket gjorde att en annan version än servern installerades, kan jag då ta bort server versionen?

Då jag inte kör med standarden så saknar jag skärmdumps programmet och kan inte komma ihåg vad packetet heter, vad heter packetet för gnome?

I 64 bits versionen testade jag att installera en del musik spelare för att kunna spela upp mms stationer som p3, detta funkade inte på någon utav de jag destade förutom mplayer vilket inte är riktigt perfekt för musik, missade jag något finns det än bättre spelare?

Är brandväggen Firestarter att recomendera?

Försöker hitta en bra guide för att ändra i xorg då jag gissar att det orsakar lite problem för mig med grafiken, tips på en bra guide?
error msg

:~$ glxgears Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Error: couldn't get an RGB, Double-buffered visual

Permalänk

Du får installera drivrutinerna för ditt grafikkort om du vill ha OpenGL-stöd. Enklast är att göra det genom "Hanterare för properitära drivrutiner", vilken kanske saknas om du inte har installerat den separat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

tack, verka fungera som det ska nu med glxgear mha det programmet, men upplösningen/hz e lite konstig. Hz är max 57 vilket får skärmen att bete sig lite konstigt, så jag kör på 50Hz bruka vanligen köra på 60Hz undrar varför det beter sig så konstigt. 1024 är max med upplösningen vilket beror på något fel då jag kunde ha 1600*1400 med ubuntu-desktop installationen.

Xorg.conf

# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf(5) manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/misc" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/Type1" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/100dpi" Fontpath "/usr/share/fonts/X11/75dpi" # path to defoma fonts Fontpath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" EndSection Section "Module" Load "i2c" Load "bitmap" Load "ddc" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "vbe" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "Allmänt grafikkort" Driver "nvidia" Busid "PCI:5:0:0" Option "AddARGBVisuals" "True" Option "AddARGBGLXVisuals" "True" Option "NoLogo" "True" EndSection Section "Monitor" Identifier "Allmän skärm" Option "DPMS" Horizsync 28-51 Vertrefresh 43-60 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Allmänt grafikkort" Monitor "Allmän skärm" Defaultdepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" screen "Default Screen" Inputdevice "Generic Keyboard" Inputdevice "Configured Mouse" Inputdevice "stylus" "SendCoreEvents" Inputdevice "cursor" "SendCoreEvents" Inputdevice "eraser" "SendCoreEvents" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection

Permalänk
Medlem

bara att lägga till din upplösning i:

SubSection "Display" Depth 24 Modes "1600x1400" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection

Kan söka efter xorg.conf på google med

(jag har ATI kort och använde mig av denna guide:
http://www.howtoforge.com/ubuntu_feisty_beryl_ati_radeon )

Räcker att du har 24bit koden, allt annat känns overkill

CTRL - ALT + Backspace för att starta om xorg

Ett annat tips är att ändra upplösningen innan man går in i "demot" (innan installation alltså)

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk

Kan välja vilka upplösningar jag ska ha, men frekvensen är lite underlig, t.ex. kan jag max ha 55Hz på 1280x1024

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Kan välja vilka upplösningar jag ska ha, men frekvensen är lite underlig, t.ex. kan jag max ha 55Hz på 1280x1024

Tror detta kan vara en bugg. Min står inställd på 50hz (samma xorg.conf fil som jag använde i tidigare release, då var det 85Hz) men ändå så säger skärmen att den får en signal på 85Hz. Så jag är nöjd och pillar inte mer...

Visa signatur

Freman

Permalänk
Medlem

Felet med uppdateringsfrekvensen sen ligger här:
Section "Monitor"
Identifier "Allmän skärm"
Option "DPMS"
Horizsync 28-51
Vertrefresh 43-60

Jämför med motsvarande sektion av minxorg.conf:
Section "Monitor"
Identifier "monitor1"
VendorName "Hitachi, Ltd."
ModelName "Hitachi CM721F"
HorizSync 31.0-95.0
VertRefresh 50.0-120.0

Som du ser är det betydligt högre värden på HorizSync och VertRefresh. Om du inte har en urgammal skärm så borde värdena ha samma storleksordning som mina. Kolla i skärmens manual vad som gäller för din skärm. VertRefresh begränsar uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Hittade skärmen på denna länken http://www.hp.cz/psg/monitory/pdf/s920.pdf men är lite tveksam hur jag ska ställa in det, Verical och Horizantal Frequenzy mäts i kHz, sen så finns det förinställda värden för vissa freqvenser

skärmen har
HF 63.96kHz
VF 60,03Hz

Kan jag ändra xorg.conf till detta?

Section "Monitor" Identifier "monitor1" VendorName "Compaq." // Compaq verka vara uppköpt av HP ModelName "Compaq S920" //Har dessa två värden någon betydelse för xorg eller är det bara för användaren? HorizSync 30.0-95.0 VertRefresh 50.0-160.0