Permalänk
Medlem

Ny Zepto med DX10 GF8600 GT!

Finns upplagd på Zeptos hemsida för konfig och beställning.
Enligt de 3Dmark06 poäng Zepto presenterar att den ska kunna ligga kring så är det mellan 3800p och drygt 4000p.
Alltså om detta stämmer vilket man förmodar så ska ett 8600GT prestera i likhet med ett GF 7900 GS! Riktigt trevligt!
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=636

Permalänk
Medlem

Snart kommer dessutom 6224W (14") också

Specs kan ni än så länge se på danska zepto (zepto.dk)

Permalänk
Avstängd

i 1024 x 768 upplösning ja.

jag får runt 4000 i 3dmark06 i 1280 x 800 (orginal)
(poängen beror lite av resten av hårdvaran + optimerad forceware)

och 6102 i 3dmark06 (ej orginal)

men visst ser det ut som ett bra kort, helt klart. men skulle ändå aldrig köpa ett kort som får sämmre en det DX9 kort man har nu. jag väntar hellre till g8800gtx/gts kortet.

tänkte på en annan sak, har läst om flera Zeptos med go7600 som blir rejält varma, hur fasiken blir då värmen med ett go8600 !

konstigaste av allt, är att det finns Nada info om kortet på Nvidia.home..............

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Om man inte köper 3dmark är det väl alltid 1024x768 som gäller? Då är det väl naturligt att det är den upplösningen som anges.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB

tänkte på en annan sak, har läst om flera Zeptos med go7600 som blir rejält varma, hur fasiken blir då värmen med ett go8600 !

ett 8600 go producerar 1w mer värme än ett 7600 go

visst 1w är ju mer, men inte så farligt mycket mer
vet inte hur exakt mycket dem nya core2duo processorerna producerar jämtemot dem gamla men förhoppningsvis så är dem svalare så att det går jämt ut.

Permalänk
Medlem

Det kommer dyka upp recensioner väldigt snart skulle jag tippa

Dom har byggt om kylningen en aning, så förhoppningsvis är alla värmeproblem borta

Permalänk
Medlem
Citat:

i 1024 x 768 upplösning ja.

jag får runt 4000 i 3dmark06 i 1280 x 800 (orginal)
(poängen beror lite av resten av hårdvaran + optimerad forceware)

och 6102 i 3dmark06 (ej orginal)

men visst ser det ut som ett bra kort, helt klart. men skulle ändå aldrig köpa ett kort som får sämmre en det DX9 kort man har nu. jag väntar hellre till g8800gtx/gts kortet.

konstigaste av allt, är att det finns Nada info om kortet på Nvidia.home..............

Ang 3Dmark06 poängen så är det ju väl på så sätt att det till 7XXXserien börjar finnas hyffsat optimerad forceware medans 8XXX serien är helt ny och dessutom med DX10.
Så det finns egentligen inget som hindrar ett tex 8600GT att få betydligt bättre score längre fram med bättre optimerade drivare!
Nu är ju det mesta spekulation tills man sett pålitligare tester men visst är det riktigt bra att prestandan blir bättre år för år. Annars vore det ju dumt att släppa nya kort.
Sedan så är 3-400p skillnad i3Dmark poäng ganska totalt intetsägande mot hur ett kort verkligen presterar i spel.
Givetvis är det ju ingen idé att hålla på byta dator varenda gång ny hårvara dyker upp. Eller de e klart, är man en sån som alltid måste ha det senaste för att kännas till ro så får man lungt slanta upp.

Permalänk
Medlem

Optimerar sig inte 3dmark efter den förinställa upplösningen?

För när jag kör är det 1280x1024 som gäller..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Nej, du kan bara ändra upplösning om du har betalat för 3dmark. Och det är det väl ingen som gör...

Visa signatur
Permalänk

Jag beställde en sån imorse... Blir kul att se hur väl den står sig.

Permalänk
Medlem

På uk sidan kan man välja Intel Pro/Wireless 4965AGN som trådlöst nätverkskort men den finns inte på svenska. Nån som vet varför?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

ingen som sett att man kan välja en 32GB ssd hårddisk ? 3400 kr och den blir din.. kul att ssd kom ut på riktigt mycket snabbare än r600 och nya amd prollarna..

angående strömförbrukning

"Batteritiden är som följande:
Batteritiden är vägledande och varierar med konfigurationen. Nedanstående tid är testad med en Intel Core Duo 1,66 GHz, 1x1024 MB Ram, trådlöst nätverk och ingen TV-Tuner.

Vid minimum belastning:
12-Cells batteri: 4 timmar och 30 minuter
6-Cells batteri 2 timmar och 45 minuter

Vid maxbelastning (3D och CPU):
12-Cells batteri: 2 timmar och 10 minuter
6-Cells batteri 1 timme och 25 minuter"

och det i en bärbar som får dubbelt så många poäng i 3dmark06 än min nuvarande stationära ;P (ja, i 1024x768)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
På uk sidan kan man välja Intel Pro/Wireless 4965AGN som trådlöst nätverkskort men den finns inte på svenska. Nån som vet varför?

Detta kommer att finnas även på den svenska sidan, och kan fås redan nu om man ringer in och ber oss ändra det eller skriver i notatfältet. I stort sett alla maskiner byggs på samma ställer och således med tillgång till samma delar.

Våra Webbansvariga har ganska fullt upp med att få ut alla nya modeller och produkter så det kan variera en aning från sida till sida nu i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

kunde inte svara igår pga att forumet va nere för underhåll...
Men, hela gårdagen kunde man på Nvidia´s hemsida läsa om de nya korten.
Dessutom så säger Nvidia att deras toppkort, dvs 8800 osv kommer ut på bärbara i sommar någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
kunde inte svara igår pga att forumet va nere för underhåll...
Men, hela gårdagen kunde man på Nvidia´s hemsida läsa om de nya korten.
Dessutom så säger Nvidia att deras toppkort, dvs 8800 osv kommer ut på bärbara i sommar någon gång.

Antar att 8800 inte får plats i en 15 tums laptop.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Min kompis har provat datorn och här har du lite info;

3DMark06: 3,637
3Dmark05: 5,691

PCMark05: 4,607
T7100 är 4% långsammare i CPU-delen än T5600, men 4% snabbare i minnesdelen av testet.

Var 1,280x800 upplösning på skärmen och den var blank.

Den verkade inte ha problem med att bli varm som vissa andra Zepto har blivit; efter flera timmars spelande var den bara varm på undersidan av laptopen.

nVidia grafikkortet är buggigt, men det ska komma uppdaterade drivrutiner snart.

Det var allt ^^

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Avstängd

a.n.g. 3dmark......vadå "köpa" (vill inte tat längre , men ni förstår säkert).

edit. ett grafikkort ökar med inte hundratals poäng i benchmark, bara för att det kommer en optimerad forceware, verkar va en del som tror det. det handlar först och främst om att kortet blir stabilt (visst, några extra "bonus poäng" får man väll. men inget större).

försök och få detta med go8600 (Zepton). he he (du kan nog då steka ägg på skitet då).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jaha ksmb? Vart finns nu denna 15 eller 14 tums laptop med 7900 kort? Just det, nån sån finns det inte.
Finns folk som faktiskt gillar laptop som man kan flytta på utan att ryggen går av. Det är därför den här är så intressant.
Köp dig en stationär om du gillar prestanda...

Till saken, den är "på platsen service" är väl bara nåt extra de kan ta betalt för? Garanti har man väl i alla fall.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej, resultaten i dessa tidiga oklara tester visar på att 8600GT kortet skall kunna prestera prestera i trakterna kring Gf 7800 och GF7900 GS.
KSMB vi vet alla att det förmodligen inte tar ett (klockat) GF7900 GS som sitter i ett stort tomt skal med plenty of air.

Det underbara med GF 6800GT är att det går att klämma in i en14-15" laptop, vilket inte GF 7900 GS gör.

Permalänk
Avstängd

?...........poängen är att det går att få prestanda OCH bärbart. (om du nu inte visste det).
och du, vi pratade precis om en 15" med riktigt bra spel-prestanda, så vad vill du komma fram till ?

edit. 2 saker.

1. det går självklart att sätta in ett go7900gs i en 15" (bara att ingen har gjort det. he he

2. skulle tippa på att Zepton blir varm efter en timmes spelande. vad får dig att tro att go8600 alstrar mycket mindre värme en ett go7900gs ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

KSMB, det är väl ditt klockade resultat? denna är oklockad och kommer få bättre drivers. Den kommer prestera bättre sen om det är bättre än ett fullkolckat 7900... vem vet än? sen har den ju Dx10

Jag tycker detta ser lovande ut... man blir nästan sugen på att ta en 15" skärm istället, men jag tror ändå jag satsar på 17" för ytan Men kul att se att det går att få in denna prestanda...

Permalänk
Avstängd

som jag sa förut (har inte sagt något annat heller). så är jag överlycklig att t ex go8600 har kommit (har väntat lika länge som alla andra Nvidia fans). va jag sa, var att jag kommer defenitivt inte köpa en dator med ett DX10 kort som presterar sämmre en det jag har idag. jag väntar hellre på nya Inspiron serien med (kommande) go88XX..................

edit. och som jag även sa, så ger inte en ny forceware "1000" poäng extra i 3dmark. det ger främst stabilitet...........

(Danne, visst är det mina OC poäng. annars hamnar jag ~ 6500)

Visa signatur

Permalänk

Å andra sidan så torde det välan ändå också vara så, att det någonstans finns en gräns där det inte är någon större nytta med att jaga mer benchmarkpoäng eller fram rates?

För till syvende och sist så är det vissa begränsningar på våra små blå med, som inte lär hinna med att se allt och alla konster grafikortet kan spotta fram?

Det verkar finnas ganska gott om killar som tävlar i frame rates som någon typ av machosymbol? Men om man nu har värsta spelet och drar på allt till värsta max, och har en frame rate på säg (nu spånar jag lite) 50-100 och aldrig lägre än det. Vad har man då för nytta av 300 i frame rate? Ögat lär ju knappast märka någon skillnad?

Kanske jag fattat det hela fel, men gör man jämförelsen med vanlig film så duger ju 25-30 bilder/s väldigt långt.

Jag är rätt intresserad i en 6625WD själv faktisk, även om man nu nästan blir idiotförklarad för att man kanske väljer en Zepto och inte en Dell av vissa på detta forum. Sitter med en gammal vedeldad Dell C810 nu så jag har inget emot Dell, men vågar nog påstå att det finns andra minst lika bra datorer som Dell på marknaden.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

ska väl kanske tillägas att 3dmark på zepton är kört under vista, kanske inte så optimalt att köra 3dmark under det änn så länge

Permalänk
Medlem
Citat:

?...........poängen är att det går att få prestanda OCH bärbart. (om du nu inte visste det).
och du, vi pratade precis om en 15" med riktigt bra spel-prestanda, så vad vill du komma fram till ?

edit. 2 saker.

1. det går självklart att sätta in ett go7900gs i en 15" (bara att ingen har gjort det. he he

2. skulle tippa på att Zepton blir varm efter en timmes spelande. vad får dig att tro att go8600 alstrar mycket mindre värme en ett go7900gs ?

17" är släpbart, inte bärbart.
Jupp, vi pratade om 15 tummare, men så kom du med din dell ultra mega "backbreaker"...

1. Kanske för att det inte går utan att den brinner upp?

2...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Min kompis har provat datorn och här har du lite info;

3DMark06: 3,637
3Dmark05: 5,691

PCMark05: 4,607
T7100 är 4% långsammare i CPU-delen än T5600, men 4% snabbare i minnesdelen av testet.

Var 1,280x800 upplösning på skärmen och den var blank.

Den verkade inte ha problem med att bli varm som vissa andra Zepto har blivit; efter flera timmars spelande var den bara varm på undersidan av laptopen.

nVidia grafikkortet är buggigt, men det ska komma uppdaterade drivrutiner snart.

Det var allt ^^

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ett Go8600 får 3,637 i 3DMark06 jämfört med KSMBs ~4000; om man då har i åtanke att det sitter en bättre processor i Dellen i fråga, mer L2-cache samt att Zepton använder buggiga drivrutiner samt är körd på Vista, så verkar det inte vara någon större skillnad på dem två korten.

En optimerad forceware kommer innebära ett högre 3DMark resultat, likaså kommer en snabbare processor, L2-minnet spelar också in, men det skiftar nog inte resultatet särskilt mycket.

Tycker Go8600 verkar vara ett mycket bra kort, sedan att man kan smälla in det i en 15" gör det ju bara mer mer attraktivt.

Citat:

Du behöver inte tippa, jag har redan skrivit i tråden hur datorn blir efter ett några timmars spelande

EDIT: maniak han visst påpeka svaret till #2 först ;P

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Inaktiv
Citat:

17" är släpbart, inte bärbart.
Jupp, vi pratade om 15 tummare, men så kom du med din dell ultra mega "backbreaker"...

1. Kanske för att det inte går utan att den brinner upp?

2...

Enligt en del är 15" också släpbart :). Tycker man kan klassa en 17" som bärbar. när det går över 5kg börjar även jag tycka det är mer besvärligt.

ah detta ger mig grymt sug. Skärmarna är bra på dessa datorer? (hur är det jämför med dell?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Enligt en del är 15" också släpbart :). Tycker man kan klassa en 17" som bärbar. när det går över 5kg börjar även jag tycka det är mer besvärligt.

ah detta ger mig grymt sug. Skärmarna är bra på dessa datorer? (hur är det jämför med dell?)

Iofs bara dumt att försöka jämnföra 17" och 15", skiljer så mycket på storleken och hur mycket kylning man kan pracka in i dom.

Go6800 kommer även sitta i deras 14" versioner.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Iofs bara dumt att försöka jämnföra 17" och 15", skiljer så mycket på storleken och hur mycket kylning man kan pracka in i dom.

Go6800 kommer även sitta i deras 14" versioner.

mja, mitt X bror va här med sin XPS så jag passa på att känna och jämföra med min asus 15". den är bara några cm bredare och lite tjockare. tycker inte det är överdriven skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mja, mitt X bror va här med sin XPS så jag passa på att känna och jämföra med min asus 15". den är bara några cm bredare och lite tjockare. tycker inte det är överdriven skillnad

Dock tillräckligt för att kunna trycka i ett så pass bra och värmeutvecklande grafikkort som go7900.

Visa signatur

CCNP