Permalänk
Medlem

Kommentar pa min 11000kr-dator

Hej forumet,

Dags for en ny dator:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=457733...

Nagon som har nagra kommentarer? Tips pa uppgraderingar/komponentbyten?

Ska anvandas till det vanliga (surf, spel, ordbehandling).

Permalänk
Medlem

Skulle ha tagit detta nätagg istället

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322198

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324701

EDIT: X1950GT presterar nog bättre än 8600GT men har inte DX10.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Tack for tipset! Tog ett natagg mest pa slump. Vad tror du overklockningspotentialen ar i ovanstaende rigg?

Permalänk
Medlem

Efter vad jag sett så ska moderkortet klara 400 MHz FSB, och det är minnenas standardfrekvens, om CPU:n orkar med 400 MHz FSB så får du en klockfrekvens på 400x7 = 2800 MHz. Troligen går det att höja FSB:n mer än så också.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Jag skulle personligen ta ett bättre grafik, tex. 8800gts och skita i prolle-kylare och köpa den till när stålar kommer in. Du kommer ganska långt på ett oklockat 8800gts också ;P Kommer dock kosta några hundra mer men inte så farligt !?!

Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Även om han tar bort kylaren så kostar 8800GTS ungefär en tusenlapp mer... Han kan alltid skaffa nytt grafikkort när DX10 blir mer standardiserat, han klarar sig med X1950GT utan problem än så länge.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller med om att 8800GTS 320MB är ett bättre val om du kan gå över budgeten.
Men skulle jag rekommendera dig köra på Hiper 530W eftersom det kortet drar mer ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Efter vad jag sett så ska moderkortet klara 400 MHz FSB, och det är minnenas standardfrekvens, om CPU:n orkar med 400 MHz FSB så får du en klockfrekvens på 400x7 = 2800 MHz. Troligen går det att höja FSB:n mer än så också.

Med tanke på vad övriga skribenter skriver om att skifta processorkylare för bättre graffekort, skulle CPUn klara 2.8 GHz på stockkylaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pestor
Med tanke på vad övriga skribenter skriver om att skifta processorkylare för bättre graffekort, skulle CPUn klara 2.8 GHz på stockkylaren?

Så länge du inte felmonterar kylaren och om du har bra ventilation i chassit ska det vara lungt. Du kommer nog upp i 2,8 med rätt dålig ventilation med då hamnar du på lite obehagliga temperaturer. Själv skulle jag nog vilja försöka komma högre än 2,8 men man kan nöja sig med det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken komponent tror ni är mest högljudd? Några bra knep för att tysta datorn?

Permalänk
Medlem

kan bara säga att x1950gt låter som fan, har beställt hem en ny fläkt nu både till gpu och cpu. min e4300 rullar på 3150mhz med 70grader i load.. så köpte en schyth infinity