få subben o spela på stereo ljud

Permalänk
Medlem

få subben o spela på stereo ljud

Kanske det finns någon ljudtekniker på detta forumet som kan tänkas lösa mitt problem.

Jag har Förstärkare

och ljudkortet

fronthögtalarna

center

sateliterna

subben i fråga

Nu till mitt dilemma

Allt funkar skitbra med allt 5.1 ljud. Men någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få subben o spela på mina techno och trance låtar när jag kör stereo ljud? Jag har testat alla möjliga inställningar på förstärkaren pro-logic och allt vad det heter men ingen vill spela musiken med subben till hjälp. Jag vet ska gå på något sätt. polaren har ju inte samma system men han får igång subben till allt. 5.1 eller inte, spelar ingen roll han har bas i mp3 musiken osså.

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk

Det har nog inget med ljudkortet att göra, om du inte har den inställningen på recievern så tror jag inte att det går att få med subben. på min h/k kan jag ställa att subben ska spela hela tiden.

Visa signatur

E6300@2,3Ghz, P5B, 2gb corsair value 667 Mhz, 7900gs 540/1550, HDA Digital X-Mystique

Permalänk
Medlem

ok. ingen som vet om det finns den funktionen på min reciever då? har iaf inte lyckats hitta den

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Prova med att sätta fronthögtalarna till "small" i högtalarinställningen på förstärkaren.
Har inte den här förstärkaren, men efter att ha skummat igenom manualer lite snabbt så ser det ut att funka så att om man väljer "small" så används även subwoofern, men om man väljer "large" så anses inte en subwoofer behövas.

Permalänk
Medlem

ahh skall provas genast

edit

hahaha nämen där ser man. så det var det man skulle göra.

tack ska du ha xD

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Men ställer man högtalarna till small så kommer de inte att spela de låga frekvenserna. Det du ska göra är att ställa in sub på "LFE+L/R" eller "Both" eller liknande. Givetvis måste du ställa om varje gång du ska spela musik resp. film.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”