Kostnaden att installera fiber för en bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem

Kostnaden att installera fiber för en bostadsrättsförening

Tja!

Vad är den ungefärliga kostnaden för en fastighet i stockholms innerstad att dra in fiber och installera så alla har bredbandsuttag i fastigheten? Jag funderar på att propagera på något föreningsmöte för installation av bredband men är inte så insatt.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom in där men det verkar vara mer riktat mot företag och ger väldigt vaga löften. Te x. står det att det kan kosta ungefär 30 000 att dra. Men eftersom de riktar sig mot kontor vet jag inte om kostnaden kan vara högre om man ska dra till en hel fastighet på fyra våningar?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur fastigheten ser ut och hur man drar kablarna. De flesta väljer att lägga utanpå huset, hisschakt, gamla sopnerkast eller lägga lister i trappuppgången. Priset varierar såklart på vilken metod man använder och hur möjligheterna ser ut.

Jag skulle tippa på att det kostar mellan 10-40 tusen för ett 4 våningshus beroende på om man gör det själv eller anlitar någon.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

sett siffror på mellan 1800-2000 per lgh i investeringskostnad för föreningen, ger väl ung vart det hamnar. Det är ju bara begära in offerter från ownit, riksnet osv vad dom nu heter, brukar bli bra priser på 100/100 desto större brf:en är eller om man ansluter alla lägenheter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fortfarande får allergiska utslag av uttryck såsom "bredbandsuttag"?
Ordet du söker är nog "Ethernetuttag"

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Låt inte någon ISP installera ethernet i fastigheten.
Då riskerar ni att binda upp er till dem i 5-10år.
Säger ni sen upp avtalet kommer de att klippa kablarna
om ni inte löser installationskostnaden eftersom de äger
kablarna.
Där jag bor anlitade vi lokalt elinstallationsföretag som drog
kablar och uttag. Kostnaden hamnade på 4500:- per lägenhet
för allt inklusive switchar. nu kör vi med BBB, men planerar att
släppa in ytterligare ISP vilket vi kan eftersom vi äger utrustningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Låt inte någon ISP installera ethernet i fastigheten.
Då riskerar ni att binda upp er till dem i 5-10år.
Säger ni sen upp avtalet kommer de att klippa kablarna
om ni inte löser installationskostnaden eftersom de äger
kablarna.
Där jag bor anlitade vi lokalt elinstallationsföretag som drog
kablar och uttag. Kostnaden hamnade på 4500:- per lägenhet
för allt inklusive switchar. nu kör vi med BBB, men planerar att
släppa in ytterligare ISP vilket vi kan eftersom vi äger utrustningen.

japp , ett öppet nät är bäst!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Låt inte någon ISP installera ethernet i fastigheten.
Då riskerar ni att binda upp er till dem i 5-10år.
Säger ni sen upp avtalet kommer de att klippa kablarna
om ni inte löser installationskostnaden eftersom de äger
kablarna.
Där jag bor anlitade vi lokalt elinstallationsföretag som drog
kablar och uttag. Kostnaden hamnade på 4500:- per lägenhet
för allt inklusive switchar. nu kör vi med BBB, men planerar att
släppa in ytterligare ISP vilket vi kan eftersom vi äger utrustningen.

va yrar du om? BBB kör den stilen ja, men företag som ownit äger brf:en fastighetsnät inkl switchar i källaren, isp levererar bara en 1 Gbps länk till området i fråga. Dock så binder man sig i avtal på typ 3 år, men detta är inte ett problem eftersom man med denna modell kan förhandla fram ett pris som slår det mesta, typ 200 kr för 100/100 kan inte betraktast som dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det du funderar på, valet föll på Ownit och kostnaden gick på 1950:- per lägenhet plus moms. Sen i vårat fall tillkom framdragning av fiber till området och schacktning mellan husen, 45000+55000:- plus moms.
Men i dom 1950:- ingår det som behövs inne i husen för dragning.

Totalt landade prislappen på nästan 400000 för 88 lägenheter men av dessa är dryga 50 kkr plus moms kostnader för att återställa marken härutanför.

Jag kan förövrigt varmt rekommendera Ownit, både som entreprenör och som leverantör.

Edit: Vi äger alla bitar dom satt in från dag ett. I vårat fall tecknade vi gruppacccess på grund av att vi hade tänkt fixa kabeltv den vägen med men sen blev det lite trassel på Ownitś kabeltv-lösning så det sket sej. Det blev dessutom billigare per lägenhet, bara 115:- per månad för 100/100 när man tecknade gruppaccess. I vårat fall valde vi att böka in det i hyran utan höjning, så nu har jag fått skryta lite också.
Vi är bundna till Ownit som ISP i tre år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag gjorde det du funderar på, valet föll på Ownit och kostnaden gick på 1950:- per lägenhet plus moms. Sen i vårat fall tillkom framdragning av fiber till området och schacktning mellan husen, 45000+55000:- plus moms.
Men i dom 1950:- ingår det som behövs inne i husen för dragning.

Totalt landade prislappen på nästan 400000 för 88 lägenheter men av dessa är dryga 50 kkr plus moms kostnader för att återställa marken härutanför.

Jag kan förövrigt varmt rekommendera Ownit, både som entreprenör och som leverantör.

Edit: Vi äger alla bitar dom satt in från dag ett. I vårat fall tecknade vi gruppacccess på grund av att vi hade tänkt fixa kabeltv den vägen med men sen blev det lite trassel på Ownitś kabeltv-lösning så det sket sej. Det blev dessutom billigare per lägenhet, bara 115:- per månad för 100/100 när man tecknade gruppaccess. I vårat fall valde vi att böka in det i hyran utan höjning, så nu har jag fått skryta lite också.
Vi är bundna till Ownit som ISP i tre år.

400000 för 88 lägenheter = 4500:-/lägenhet.
Precis som här, standard kartellpris?

Permalänk

Vet inte vilket värde siffrorna har i det här fallet, men när vi drar nya nätverksuttag på jobbet så brukar kostnaden hamna på 3000-4000kr (ex moms förmodar jag) per uttag. Det är då man tar ett antal uttag på samma gång, handlar det bara om något enstaka uttag kan kostanden bli högre. Detta i en kontorsbyggnad som är väl förberedd för kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Kabeldragning mellan lägenheterna borde man ju kunna göra själv om man vill... Så svårt är det inte.
En smidig variant är att dra kablarna i samma rör som teleledningerna. Bara byt ut telefonuttaget i varje lägenhet mot en bredare ROT-ram med både Ethernet och telefonuttag i samma dosa.
Man kanske får se över så att man inte får några problem från teleoperatören om man är inne och pillar på teleledningerna bara.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Kabeldragning mellan lägenheterna borde man ju kunna göra själv om man vill... Så svårt är det inte.
En smidig variant är att dra kablarna i samma rör som teleledningerna. Bara byt ut telefonuttaget i varje lägenhet mot en bredare ROT-ram med både Ethernet och telefonuttag i samma dosa.
Man kanske får se över så att man inte får några problem från teleoperatören om man är inne och pillar på teleledningerna bara.

Det går men är lite väl tight kanske ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vill proppsa för detta också.

Precis ny i BR men vill ha bättre bredband

Våran förening för ~500 hushåll och ett gäng lokaler typ.

Om man räknar enligt erat exempel "4500" så blir det typ 2250000.

Rätt saftigt

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Vill proppsa för detta också.

Precis ny i BR men vill ha bättre bredband

Våran förening för ~500 hushåll och ett gäng lokaler typ.

Om man räknar enligt erat exempel "4500" så blir det typ 2250000.

Rätt saftigt

begär in en offert från ownit istället ... med 500 hushåll så borde de gå att få bra rabatt ..

men det kommer kosta visst ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Vill proppsa för detta också.

Precis ny i BR men vill ha bättre bredband

Våran förening för ~500 hushåll och ett gäng lokaler typ.

Om man räknar enligt erat exempel "4500" så blir det typ 2250000.

Rätt saftigt

kostnaden blir lägre desto större förening du har, själva rå kostnaden för uttagen ligger runt 2k normalt sett, sen kan själva fiber indragningen tillkomma men denna blir ju inte högre med fler lgh, blir nog högre om ni ev. har längre sträcka och dra den.

Permalänk
Medlem

Mm skall nog ta kontakt med föreniningen och fråga om de tänkt över de.
Då det faktiskt blir billigare för alla i längden.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det går men är lite väl tight kanske ...

Hur menar du?
Det är gott om plats i telerören.

Du skruvar bort det befintliga telefonjacket och sätter dit en sån här ROT-ram:

I den ramen monterar du sedan både ett telejack och ett Ethernetuttag.

Enda nackdelen med ROT-ramen är att den sticker ut en eller två centimeter mer från väggen än vad ett enkelt telejack gör.

Får man ihop ett par arbetslag i föreningen så kan ni ordna det ganska så lätt. Ni kan ju dessutom låta bli att utföra installationen hos de som inte vill ha internetförbindelsen. Lätt att komplettera i ett senare skede.

Se bara till att kolla vem som äger teleledningarna innan ni börjar riva i det...

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Hur menar du?
Det är gott om plats i telerören.

Du skruvar bort det befintliga telefonjacket och sätter dit en sån här ROT-ram:
http://www.elektroskandia.se/ebilder/18/large/e1815296.jpg
I den ramen monterar du sedan både ett telejack och ett Ethernetuttag.

Enda nackdelen med ROT-ramen är att den sticker ut en eller två centimeter mer från väggen än vad ett enkelt telejack gör.

Får man ihop ett par arbetslag i föreningen så kan ni ordna det ganska så lätt. Ni kan ju dessutom låta bli att utföra installationen hos de som inte vill ha internetförbindelsen. Lätt att komplettera i ett senare skede.

Se bara till att kolla vem som äger teleledningarna innan ni börjar riva i det...

Nej det går inte alltid att dra i telerören.

Nu är jag inte vidare kunnig på teleinstallationer, men
där jag bor (hus byggda på 60-talet) gick det att dra
i en del, men de fick borra sig in i rätt många lägenheter
beroende på hur rören var dragna. I en del rör gick det helt enkelt inte att få igenom kabeln.

Så det är nog lite indviduellt mellan olika hus och kanske när de är byggda.

Permalänk

är väl inte o rekomendera att dra fiber i ett vp rör som det ligger telesnören i. böjar och skit kan vara grymt dåliga och ibland sakna rör (fritt förlaggt ) mass dolda koplingsdosor i väggar mm

Dock en liten fråga på samma ämne nästan
vi har fått fjärrvärme indragt och en tomkabel som de kan dra fiber in genom.
Dock så måste de sätta upp områdes noder och sånt isf om tillräkligt många vill ha.

Men vad tror ni priset skulle hamna på för att ha fiber räknar bara på instlation.

har hört fantasi siffror på 15-23k och det låter lite väl mycket
visst är kablen dyr men så mycket kabel de köper så får de rabbat o sånt men iaf .. det borde inte kosta mer än några tusen på sin höjd.

någon som vet mer exakt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Det verkar som man borde kolla upp ownit och så fick jag ett tips via mess på något som heter Via Europa.

Grejjen är att jag måste först övertala en bostadsrättförening som brukar vara rätt konservativa. Målet är dock att få någon mäklare att intyga att priset på lägenheterna (det enda folk bryr sig om) går upp tillräckligt mycket för att det ska vara värt det. Sen är det stambyte snart, kanske kan man kombinera med det?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Tack för alla svar

Det verkar som man borde kolla upp ownit och så fick jag ett tips via mess på något som heter Via Europa.

Grejjen är att jag måste först övertala en bostadsrättförening som brukar vara rätt konservativa. Målet är dock att få någon mäklare att intyga att priset på lägenheterna (det enda folk bryr sig om) går upp tillräckligt mycket för att det ska vara värt det. Sen är det stambyte snart, kanske kan man kombinera med det?

haha stambyte .... då e ju fiber installationen en piss i rymden jmf med vad sånt går på ;-),
så du bor med folk som inte ens har någon dator, så motivationen billigt bredband biter inte ens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
så du bor med folk som inte ens har någon dator, så motivationen billigt bredband biter inte ens?

Antagligen kan man muta dem med billig ip-telefoni (speciellt de som ringer utlandssamtal ofta), det verkar ha haft viss effekt här. I föreningen är nog iaf hälften av medlemmarna över 65, och trots det var det ett nära på enhälligt beslut att gruppansluta samtliga lägenheter till Ownit.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
är väl inte o rekomendera att dra fiber i ett vp rör som det ligger telesnören i. böjar och skit kan vara grymt dåliga och ibland sakna rör (fritt förlaggt ) mass dolda koplingsdosor i väggar mm

Vem har sagt något om fiber? Vi pratar ju bara om kabeldragningen in till varje lägenhet, och där är det enbart CAT6 som gäller.
Fiber kan man givetvis inte dra i gamla rör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej det går inte alltid att dra i telerören.

Nu är jag inte vidare kunnig på teleinstallationer, men
där jag bor (hus byggda på 60-talet) gick det att dra
i en del, men de fick borra sig in i rätt många lägenheter
beroende på hur rören var dragna. I en del rör gick det helt enkelt inte att få igenom kabeln.

Så det är nog lite indviduellt mellan olika hus och kanske när de är byggda.

Jag vet inte riktigt vad det skulle vara som gör att man inte kan få igenom kabeln... Telekablar är vanligtvis bara två tvinnade trådar utan ytterisolering. Det finns alltså gott om plats för en liten CAT6 kabel oavsett vilken rördimension de använt.
Om det av någon anledning ligger en grov rackare till teleledning i nåt rör så spelar det ju inte heller någon roll eftersom det lättaste sättet att dra in en CAT6 ledning i ett rör med befintlig kabel är att man drar ur den gamla ledningen samtidigt som man drar in CAT6 och en ny teleledning.
Enda anledningen jag skulle kunna tänka mig till att det inte går att utnyttja befintliga telerör är om någon rörskarv inne i en vägg någonstans gått isär, eller om teleledningarna helt enkelt inte ligger i rör.
Sen kan det ju också vara så att teleuttagen är placerade någonstans där man normalt sett inte har en dator. I hallen till exempel. Men sånna problem får man ju även med ADSL.

Jag håller givetvis med dig om att det är individuellt för varje hus vilken väg som är smidigast att gå. Men oavsett vilken väg ni går så kan ni sköta kabeldragningen inom huset själva. Om ni vill.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
haha stambyte .... då e ju fiber installationen en piss i rymden jmf med vad sånt går på ;-),
så du bor med folk som inte ens har någon dator, så motivationen billigt bredband biter inte ens?

Folk har ju datorer men jag tror average joe är nöjd med ADSL!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Folk har ju datorer men jag tror average joe är nöjd med ADSL!

mjo, men om man kanske skulle kunna proppsa på att de kostar typ 150:- eller nått så att man faktiskt tjänar i det långa loppet.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
mjo, men om man kanske skulle kunna proppsa på att de kostar typ 150:- eller nått så att man faktiskt tjänar i det långa loppet.

Dessutom kan man säga upp fasta telefonen och köra med tex rixtelecom's IPtelefoni ... så spar man 125 Kr i månaden samt ringer mycket billigare

Visa signatur

Nätverksnörd