Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

E6600 och P5B temp

Köpte precis en E6600 med en zalman 7700cu (jaja jag vet, ska bytas om ett tag men tänkte att det var bättre än orginalet) och ett P5B moderkort. Direkt när jag startar datorn och jag går in i bios så står processorn på 50 grader. I speedfan står det på ca samma gradtal, lite lägre run 44 grader. Detta är vid idle alltså, direkt efter start.
Men så la jag in Everest och den visar CPU 60 grader, kärna 1 43, kärna 2 43. Jag är helt förvirrad. Kan den i bios verkligen stämma? Är inte 43 grader (om man nu ska titta på det) väldigt högt med en så pass stor kylare?

Permalänk
Medlem

Du ligger inte inom en farlig temperatur gräns eller så, men det är på tok för mycket även om du använder zalman 7700cu. Du kan ha monterat kylaren på opassande sätt. Testa och montera om den och gör det så noga som möjligt så ska du se att det kommer flyta på.

Permalänk
Medlem

Har monterat om den redan, gjorde ingen skillnad. Spelar ju i detta fallet ingen roll på vilket håll den sitter, fläkten pekar ju ut ändå. Men kan tempen i bios verkligen stämma? kan ju omöjligt gå upp till 50 direkt efter vad, 15 sek?

Permalänk
Medlem

Nja, jag menade inte på vilket håll den satt på utan mer hur du har krämat med kylpastan och etc. Det låter konstigt det där med din BIOS, men det är väl inte omöjligt. Testa med stock kylaren och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hmm.. kollade i Bios precis eftar ha haft igång datorn ett tag och den visade 70(!) grader? Om det hade varit rätt hade väl datorn stängt ner eller iaf segat till ordentligt? Kan det vara så att jag fått en kass processor på något sätt som gör den varmare än den borde eller är kanske mitt mobo skumt som gör att det visar fel temp? Inte hunnit testa orginalkylaren men det ska väl inte göra så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

min är också varm. har scythe infinity och i load är den nästan 70 grader.
pillade lite på fläkten när jag belastade cpu och såg att tat gick upp i 95 grader sen så slockna datorn

Permalänk
Medlem

i bios står alltid rätt...men jag har märkt att min speedfantemp på cpu kan stiga till typ 67 grader ibland...men så länge mina cores är 30-35 så är det inget problem...tempsen brukar spöka ibland..men i bios står det 100 % om inte dina sensorer på mobot inte fungerar som de ska...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
min är också varm. har scythe infinity och i load är den nästan 70 grader.
pillade lite på fläkten när jag belastade cpu och såg att tat gick upp i 95 grader sen så slockna datorn

va 70 grader? du måste ha monterat den fel...min temp sjönk 10-11 grader efter attt jag installerat infinity

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

va 70 grader? du måste ha monterat den fel...min temp sjönk 10-11 grader efter attt jag installerat infinity [/B][/QUOTE]

Har monterat om den 4 gånger. antingen suger jag på att montera eller så är det puchpins som suger

Permalänk
Inaktiv

Jag kör också Intel Core 2 Duo 1.86GHz (oklockat) tillsammans med Asus P5B,
I Ai Suite så står det just nu "65 Grader" och det står alltid samma i Bios, på lanet jag var på nyss var tempen 86 grader, och det kan omöjligt stämma...
Har originalfläkten, och JAG VET, att fläkten inte sitter som den ska, har försökt montera om den ett antal gånger idag, men det blir alltid en "klicksak" (jag är noob) som inte vill i...

Får även varningen "Temperature too high, check fan and heatsink" när jag sätter igång WoW, så, det finns problem för oss....

Vad rekomenderar ni för fläktar egentligen?

Permalänk
Medlem

Köpte en Noctua NH-U12F idag, tempen innan låg på runt 55°C idle, originalklockat.
Nu har jag samma temp (kanske lite lägre), fast i 3000MHz (original är 2400), originalklockat har jag väl temp på 40-45°C nu.
Tillsammans med ny VGA-kylare (Zalman VF900-Cu) fick jag ned ljudnivån en hel del också.

Permalänk
Medlem

Min quad core går runt 50c - 60c idle och runt 65c - 78c load.

hottt

Har den med Schyte inifnity.

Eller om man kollar i Speedfan så går den runt 40c idle.

Permalänk
Medlem

Men om bios alltid visar rätt och den visar att min idlar i 70 grader, då skulle väl datorn bli som sirap? Nå får se om kylpastan "sätter sig" så att säga. Men vilken kylare rekommenderar ni för en bra mix av tysthet och kylning?

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120

Permalänk
Medlem

bios visar inte alltid rätt. använd TAT för mer exakt tempvärde. (thermal analysis tool)

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

TAT funkar inte i windows vista. Kör på Everest men vilket värde är det jag ska vara intresserad av, kärnorna eller cpu?

EDIT: Men om bios inte visar rätt, innebär det att mitt mobo inte är som det ska? Beställde en Thermalright Ultra 120 Extreme, lika bra så blir det kylt.

Permalänk
Medlem

Jag har P5B, E6320 och Zalman 9700 och har över 70grader nu när jag kör Stability Test 6.

Har överklockat 1.86 -> 2.24 men ändå....?

Värt att nämna är att jag har 3st Seagate Barracudas snurrandes (7200rpm) de är juh rätt varma.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Temperatur visning på P5B i bios kan dere bare glemme.Bygde en pc i går med P5B og E6600.Den viste 50 grader i bios.Med Intel TAT viste kjernene uklokket 29grader idle og 40 grader load.Dette med orginalkjøleren.

Permalänk
Medlem

Jag hade stock kylare på min e6600 och den låg på 30 grader oklockat, samma med mitt moderkortchipset (P5B-e SLI) låg på 30+ grader! med en north q koppar kylare

Nu stoppade jag i en Scythe infinity (har satt om den 2 gånger, satt på jättelite pasta.. det täcker precis ytan tunnt)

nu är det så att scythe kylningen sitter så den täcker northq kylaren med kanske 20% dvs, fläkten snurrar lite under, och precis under sitter ett nyinköpt gf8800gts som är skapligt varmt, resultatet är att jag nu har fått CPU@37 grader och MB@47 grader ..... heeeeeeelt sjukt.. jag har bra flöde i datorn.. 2 fläktar fram en uppe och nere som blåser in.. och en bak+nätagg som suger ut luft!

hehe.... detta är ju katastrof
!!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction