Permalänk
Medlem

sär skrivningar och data

Är det bara jag, eller är särskrivningar väldigt vanligt på Sweclockers?

Kanske bara jag som stör mig på det, men det är ju pinsamt när folk ber andra att ta en titt på deras data burk (alltid data istället för dator), eller när någon ska ha en ny super dator, spel maskin, osvosv. Ja, man kan hålla på i all oändlighet.

Någon som håller med mig, och kanske har en bra idé på hur man kan åtgärda detta?

För jag har i alla fall tröttnat på det här

(nej, jag är inte perfekt, det händer att jag särskriver, och då har jag ingenting emot att folk upplyser mig om det så att jag kanske lär mig något)

//Axel

Permalänk

Alla särskriver nuförtiden, t o m på företagsannonser och allt möjligt. Svensken kan inte svenska längre.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

särskrivningar är vanliga överallt.. jag börjar bli van

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Vad är förklaringen till detta fenomen? Kan man skylla det på "internetåldern" eller finns det andra orsaker? Skolans förfall?

Är det så enkelt att dagens kids bryr sig mer om basshunter och wow, än att läsa böcker och engagera sig i sina studier?

Fan vad många frågor det blev ...

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Vad är förklaringen till detta fenomen? Kan man skylla det på "internetåldern" eller finns det andra orsaker? Skolans förfall?

Är det så enkelt att dagens kids bryr sig mer om basshunter och wow, än att läsa böcker och engagera sig i sina studier?

Fan vad många frågor det blev ...

Det är väl en blandning av allting. Man kan ju göra sig förstådd fast man inte skriver korrekt, så varför bry sig liksom. Tar ju bara tid och ork.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte, men jag tycker att det är trist att det har letat sig in på ett annars moget forum.

Visst är det möjligt att man börjar bli van vid särskrivningar, men jag blir bara mer och mer frustrerad.

De värsta särskrivningarna är sådana som trycks upp (skyltfönster, företags slogans). De känns ju som att man borde kontrollera dessa innan man lägger ner stora summor pengar på att trycka upp allt.

Är det ingen som kan komma på någon lösning för hur vi kan minska särskrivningarna här på sweclockers?

Permalänk

Billy Bob: Om folk inte orkar skriva ett ordentligt inlägg varför ska jag då orka läsa och svara på det?

Detta diskuteras även Här

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Vi särskriver inte, vi förbättrar språket.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Billy Bob: Om folk inte orkar skriva ett ordentligt inlägg varför ska jag då orka läsa och svara på det?

Detta diskuteras även Här

Det är ju isf ditt problem, inget som nödvändigtvis rör dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob

Inte nödvändigtvis, nej. Men förmodligen, eftersom fler tänker som honom, och helt enkelt inte hjälper folk som misshandlar det svenska språket.

Permalänk
Citat:

Nja, de missar ju en möjlighet att få ett svar...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axel55
Inte nödvändigtvis, nej. Men förmodligen, eftersom fler tänker som honom, och helt enkelt inte hjälper folk som misshandlar det svenska språket.

Hur vet du det? För att du gör det? Jag skiter väl i hur folk stavar liksom, vill nån ha hjälp så ger jag den hur värdelösa dom än är på grammatik eller whatever. Jag tycker absolut inte att det är rätt att folk skriver hur som helst, men samtidigt kan man ju fråga sig vad det egentligen spelar för roll. Att språket utvecklas sker ju hela tiden. Men var går gränsen mellan att utveckla och "förstöra", det är ju nästa fråga.

13: ja precis, men det finns tio andra som svarar istället. Dom förlorar som sagt nödvändigtvis inget alls på det.

Visa signatur

Permalänk

I det skriftliga språket är förhållandevis viktigt att alla skriver på samma sätt för att man ska förstå varandra oavsett vart man kommer från.
(Jag vet att tex stockholmare har väldigt svårt att förstå min talade skånska, men jag har inte varit med om att någon inte har kunnat läsa vad jag skrivit)

Själv har jag väldigt svårt att läsa och förstå vad författaren till ett väldigt dåligt skrivet inlägg vill ha hjälp med.
I de allra flesta fall räcker det med att författaren ögnar igenom texten ett par gånger innan man trycker "Skicka", vet man att man har svårt med stavning så är ett tips att man försöker uttala det och se vilket som låter bäst. Detta gör att folk istället för att behöva läsa om texten flera gånger kan ge ett svar direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet du det? För att du gör det? Jag skiter väl i hur folk stavar liksom, vill nån ha hjälp så ger jag den hur värdelösa dom än är på grammatik eller whatever. Jag tycker absolut inte att det är rätt att folk skriver hur som helst, men samtidigt kan man ju fråga sig vad det egentligen spelar för roll.

Jag vet det eftersom jag har gjort det ja. Jag gör det dock främst i extremfall, när svenskan i inlägget är så dålig att jag knappt förstår vad "författaren" vill ta reda på.

Citat:

Att språket utvecklas sker ju hela tiden. Men var går gränsen mellan att utveckla och "förstöra", det är ju nästa fråga.

Någonstans när vi började acceptera särskrivningar så började vi förstöra språket. När vi inte längre brydde oss om att folk skrev dator spel istället för datorspel. När vi började acceptera detta började folk skriva på det sättet, i många fall omedvetet (just eftersom det numera är accepterat). Där billy Bob, där förstörs det svenska språket. Utvecklas görs det av impopulära "språkpoliser". Folk som anmärker på det språkliga i texter på forum/cha-program osv är sällan omtyckta. Detta leder även det till att det svenska språket "förstörs".

Citat:

13: ja precis, men det finns tio andra som svarar istället. Dom förlorar som sagt nödvändigtvis inget alls på det.

Det är många inlägg som inte blir besvarade alls, eller av väldigt få.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar

/Axel

EDIT: ändrade Billy boy till Billy Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko

Du kan inte mena allvar?
En särskrivning gör det bara jobbigare att läsa och man måste dessutom trycka på en tangent extra (eller flytta handen ett steg).

Jag har ibland fått stanna upp och läsa en mening på nytt på grund av en särskrivning som gjort det svårförståeligt.

Men ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan särskriva. Kan inte någon försöka förklara för mig vad som gör det så svårt att se om ord ska skrivas ihop eller inte?

Fast ibland blir det bara roligt,
som t.ex "lång svart hårig sjuk sköterska" eller "vi byter olja och spolar vätska på din bil".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko

Jag tolkade det som om han var lite fyndig, och menade: Vi särskriver inte, och därmed förbättrar vi språket.

Men det kan ju även tolkas som att han tycker att särskrivningar förbättrar språket. Oavsett betydelse tror jag att det behövs en förklaring av rankko

Permalänk
Medlem

En lösning på problemet skulle nog kunna vara att börja sälja swec tangentbord med en mindre blankstegstangent på. Den skulle vara lika stor som bokstäverna. Då kanske man tänker till lite mer innan man trycker till?

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem

Angående data (skriver det ganska ofta själv) så har jag en fråga. Kan det heta Datarum eller heter det alltid Datorrum? För mina universitetslokaler benämnde deras "Datarummet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Angående data (skriver det ganska ofta själv) så har jag en fråga. Kan det heta Datarum eller heter det alltid Datorrum? För mina universitetslokaler benämnde deras "Datarummet"

Är rummen avsedda för bruk av datorer eller behandling av data?
Simple as that.

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Medlem

Problemet är det att andra språk särskriver, mest anmärkningsvärt är engelskan då ungdomar redan börjar läsa det i mellanstadiet. Några exempel:
server costs = serverkostander
file extension = filändelse
discussion forum = diskussionsforum
course schedule = kursschema

Ett annat problem kan också vara rättstavningen, hittade en svensk rättstavning till openoffice som gärna särskrev ord eftersom den enda skillnaden på den och den engelska var att orden hade ändrats, men ingen speciell grammatik tillagd.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ab029
En lösning på problemet skulle nog kunna vara att börja sälja swec tangentbord med en mindre blankstegstangent på. Den skulle vara lika stor som bokstäverna. Då kanske man tänker till lite mer innan man trycker till?

Kanske borde bli standard på svenska tangentbord

Permalänk
Medlem

men orka bry sig om 100% klockrent språk på ett forum där man (förhoppningsvis) tänker mer på innehållet än ett felfritt språk. Ger man ut en roman, visst då ska språket vara oklanderligt. Men på ett forum.. gör man sig bara förstådd så är det ok enl mig. Man sitter ju inte och korekturläser alla inlägg man gör, fast det verkar det ju finnas gott om andra som gör åt en

Permalänk

Är det någon som vet om särskrivningar förekommer i tyskan, som sammansätter ord på samma sätt som svenskan?

Permalänk
Medlem

särskrivningar sticker verkligen i ögonen när jag läser en text och jag skyller på engelskan i första hand och skolan i andra hand.

Nästan alla läser engelska texter och ser tv-program och filmer på engelska. Mycket av det man läser på internet är på engelska. Spel är oftast på engelska. Det är så mycket kontakt med engelskan överallt så det är ganska naturligt att det påverkar språket här. Jag märker att jag påverkas också. Jag blandar ofta ihop svenskans "eventuellt" (=kanske) med engelskans "eventually" (=så småningom).
Mycket kontakt med engelskan som särskriver och staplar substantiv på varandra bidrar säkert till särskrivningar på svenska. Man blir så van att se särskrivningarna på engelska att det ser helt normalt ut med särskrivning på svenska också.

Sen har vi alla som inte kan skilja på de/dem och det kan jag bara inte förstå. Ingen skriver fel på jag/mig, men helt plötsligt har folk börjat skriva "dem" när det ska vara "de".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
men orka bry sig om 100% klockrent språk på ett forum där man (förhoppningsvis) tänker mer på innehållet än ett felfritt språk. Ger man ut en roman, visst då ska språket vara oklanderligt. Men på ett forum.. gör man sig bara förstådd så är det ok enl mig. Man sitter ju inte och korekturläser alla inlägg man gör, fast det verkar det ju finnas gott om andra som gör åt en

100% är ju inte ett måste, de texter jag är mest kritisk till har oftast 10% rättstavade ord, resten är felstavat/särskrivet/förtkortat/slang.
Har man över 90% korrekt stavning och en vettig meningsuppbyggnad så behöver man inte läsa igenom det igen utan kan svara direkt,

En intressant sak är att dyslektiker verkar skriva bättre på forum än de flesta andra just pga att de går igenom vad de skrivit innan de skickar och därmed hittar enklare fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte er som inte bryr er i språkbruket, det påverkar ju jättemycket hur ni uppfattas. Själv tycker jag att om man läser ett inlägg som innehåller många stavfel, särskrivningar och/eller ihopblandade de/dem så får man intrycket av att författaren är dum. Oftast svarar jag inte på sådana inlägg, för det känns som bortkastad tid.

För övrigt så anser jag att om man inte kan hålla reda på de/dem borde man skriva "dom" istället. Även om det inte är helt korrekt så är det i alla fall talspråk och det ser litet bättre ut.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

har fobi för särskrivningar ;P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

idag misshandlas det svenspa språket något enormt
vilket jag inte direkt gillar :/, även om jag ibland skriver
fel och en del "särskrivningar" men det görs då inte medvetet
Skilj på talsätt och skrivsätt tack!

sen tycker jag det heter "datorsal/ar" för sådana finns på våran skola

Permalänk
Medlem

Känner en som kommer från Ungern, han har börjat lära sig svenska från scratch och har nu lärt sig i kanske ett halv år. Han skulle lungt spöa mig i vilket svenska test som helst. Så det kanske ligger något i att svenskar inte kan svenska.

Känns oftast som att man själv kan mer komplicerade ord på engelska än svenska. Dessutom känns det som att jag tappar mer och mer enkla svenska ord.
Fast detta har nog mycket med att göra att man är så antisocial som man bara kan och lever i sina små engelska rollspelsvärldar.

Permalänk
Medlem

Folk sär skriver, tyvärr, många trådar har redan avhandlat fenomenet i ÖD, och senare ÖÄ. Så har det varit de senaste 5 åren, och jag ser faktiskt ingen skillnad då som nu. Det är inte Swec utan svenskarna kan nog inte svenska, se Blocket idag: Vardagsrums möbler, Disel elverk, Gräs klippare, Spel dator, Bädd soffa.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...