Ny dator - hjälp och inspiration
hola senoritas och compadres!
efter flera år av celibat från allt vad hårdvara heter måste jag medge att jag inte känner mig så hemma på området. Men nu är det hur som helst dags, dags att införskaffa sig lite ny och trevlig utrustning!
Till problemet, jag är inte ett dugg insatt som det är nu så skulle gärna vilja ha lite förslag på en burk med bra och vettigt minne.
Användningsområde:
Mestadels för surf, programmering, lite rendrering samt film/musik och även lite ripp :o, sen blir det ju att man spelar lite då och då med, riktlinjen är väl att SC2 ska kunna flyta.
Det jag är ute efter lite mer specifikt:
burk exkl skärm, mus, tangentbord, högtalare
sen vill jag gärna ha en slimmad burk som passar in i ett civiliserat hem inge neon, inge plexi etc etc, utan en stilren burk, som är TYST! burken jag har nu är dämpad, PAPSTfläktar etc etc, vilket jag blivit bortskämd med, så då försöker jag eftersträva även ännu tystare! Sen är jag lite mer för ATI än Nvidia, hur det ser ut nu vet jag inte, men kanske kan någon insatt övertyga mig. Intel / Amd spelar väl ingen större roll egentligen heller, men tidigare har jag varit mer för Intel, då jag jobbade på en datorbutik, dels för att jag upplevde intelprocessorerna mer stabila, kanske inte ämnade för överklockning men ändå. Jag har inte för avsikt att klocka som en galning, men visst vrider man gärna upp det lite om det går!
Känns lite dumt o be någon göra grovgörat för mig, men som det är nu så har jag ingen koll och vill att någon som kan produkterna och problemen som en annan kan alfabetet ger mig lite tips!
Tack på förhand!
/ Micke