Ändra filformat på hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ändra filformat på hårddisk?

Jag har filformatet NTFS på samtliga av mina tre hårddiskar, en extern och två statitionära. Jag har nu hört att ifall man ska kunna koppla in den externa hårddisken i en philips dvdspelare med usb-stick så måste hårddisken vara av filformatet FAT32.

Om jag ska formatera till det formatet, måste jag radera allt som finns på hårddisken då? Bör man ha FAT32 på samtliga hårddiskar, är det bättre än NTFS?

Som ni märker har jag ingen koll på vad skillnaderna är men hoppas på att få lite hjälp med vad det är och hur man går tillväga.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

du kan flytta över allt på den externa disken till din dator, tar tid, men då finns det kvar iaf:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Mm jo, jag får ju ta o kopiera alternativt bränna ut det jag ska spara. Med andra ord måste allt material på hårddisken bort iom byte av filformat?

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig något annat - disken måste väl formateras om... Och då ryker ju allt som finns på den.

Visa signatur

/Mr D.

Permalänk
Medlem

Ta upp kör och skriv:

convert [enhetsbokstaven]: /FS:NTFS

Ex: convert X: /FS:NTFS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Ta upp kör och skriv:

convert [enhetsbokstaven]: /FS:NTFS

Ex: convert X: /FS:NTFS

Ovanstående konverterar FRÅN FAT32 till NTFS vilket trådskaparen inte har behov av.

Enda fungerande alternativ som jag känner till och har använt är Partition Magic som kan konvertera filsystem kors å tvärs utan att filer försvinner.
http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/features.jsp...

Tillägg:
Angående frågan om lämpligt filsystem. I Windows bör man köra NTFS. FAT32 har 2 STOOORA nackdelar: Stöder max 120GB disk och 2GB filer, dvs filer större än 2GB kan man inte lägga på en FAT32-disk.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix

Tillägg:
Angående frågan om lämpligt filsystem. I Windows bör man köra NTFS. FAT32 har 2 STOOORA nackdelar: Stöder max 120GB disk och 2GB filer, dvs filer större än 2GB kan man inte lägga på en FAT32-disk.

Max filstorlek 4 GiB
Max antal filer 268,435,437
Max volymsstorlek 8 TiB

enligt wikipedia iaf.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Max filstorlek 4 GiB
Max antal filer 268,435,437
Max volymsstorlek 8 TiB

enligt wikipedia iaf.

Helt riktigt. Tog mina siffror ur minnet efter en diskussion i ämnet med en kamrat. Visade sig efter kontroll att han som omväxling hade fel. Dock är ju 4Gib lite klent nu för tiden när man sparar sina DVD-backuper på disk.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.