Permalänk
Medlem

7900GTO Ljudnivå

Goddagens

Jo, det är så att jag har ett MSI 7900GTO som låter så inihelvete, vid uppstart av datorn är det riktigt tyst men efter ungefär 20-30 sekunder börjar det rent utav skrika inifrån datorn.

Jag har kollat fläkten och den verkar inte vara något problem med egentligen, utan jag tänkte snarare jämföra med er andra som har ett 7900GTO/GTX och höra efter om dom låter mycket också.

Kan tilläggas att om jag använder nTune och ställer upp fläkthastigheten på 100% låter det som ett jetplan i min dator. Ställer jag ner fläkthastigheten till 1% så blir det ingen skillnad mot den automatiska fläktregleringen.

Så, ni som har 7900GTO/GTX, låter era kort som satan också?

Permalänk

Jag har själv ett 7900GTO men det är väldigt tyst, och jag kör det i GTX hastigheter. så det ska inte låta mycket. vet tyvärr inte vad som orsakar ljudet, men vet att det ska inte låta alls mycket.

Visa signatur

CPU i5 2500k@4.3Ghz | Moderkort : Asus P8Z68-V PRO | Grafikkort :Asus 670 Minne : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | HDD : 1TB Seagate Barracuda | Skärm : Dell U2311H| OS:Windows 8.1| Mus:Logitech MX400s| Musmatta: Steelseries 4H |

Permalänk
Medlem

Satan då, jag kör mitt långt över GTX-hastigheter, måste fått ett riktigt bra exemplar när det gäller klockningen och ett sämre när det gäller fläkten.

Permalänk
Medlem

Mitt är väldigt tyst, låter nästan ingenting har dock inte klockat heller men det borde inte ge en så stor skillnad.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Äsch då. Det är ju i stort sett omöjligt att bara byta fläkten och det är ett sånt jävla mek att byta hela kylningen vad jag har förstått, massa skruvar och hållare. Kan ni rekommendera någon annan kylning till kortet som även den är tyst?

Zalmans VF900 tänkte jag eventuellt på, klarar det att kyla?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg att kortet lät nämnvärt när jag använde det :/ Hur tyst dator har du egentligen?

Edit: Kanske behöver smörja in fläkten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Äsch då. Det är ju i stort sett omöjligt att bara byta fläkten och det är ett sånt jävla mek att byta hela kylningen vad jag har förstått, massa skruvar och hållare. Kan ni rekommendera någon annan kylning till kortet som även den är tyst?

Zalmans VF900 tänkte jag eventuellt på, klarar det att kyla?

Om du har platsen använd en fläktadapter och sätt fast en 120MM fläkt över hålet för fläkten?
Ta bort den gamla innan förstås, det kanske är svårt men det kanske går annars kapa bort plasten och sätt en vanlig fläkt under. Då borde du dessutom kunna få bort den gamla fläkten.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på fläktadapter men jag vettefan hur den ska kunna fästa i det lilla, max 1 mm, tjocka, eller smala, plasthöljet över flänsarna. Min dator är för övrigt väldigt tyst, utan grafikkortet hörs den knappast (förutom diskarna ibland).

Tack för alla tips

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha riktigt bra kylning samt så tyst de går på ett grafikkort så rekar ja Thermalright HR-03 till ditt kort. Ja har själv en HR-03 Plus och de vart inte så svårt att montera de. Kör mitt 8800GTS i dessa hastigheter helt passivt kylt. GPU: 540. SP: 1400. Minne: 1800

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett stycke Thermalright HR-03 med en 92mm 12dBa-fläkt nu. Hoppas det håller vad du lovar

Permalänk
Avstängd

De gör den, alla gånger!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.