Att lära sig av andras missar

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning till att grafikkorten sitter upp och ner förutom att det är en standard.

Ingen kommer heller gå ifrån den eftersom det ger sån liten skillnad på värmeskillnaden.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte gjort någon större miss än när jag råkade bränna min fläktkontroll, vet inte riktigt hur, jag var iallafall och pillade i datorn när den var på. som tur var hade jag inte några fläktar inkopplade vid tillfället.

annars kan jag tycka att SATA diskarnas kabel/kontakt standard är värdelösa. de går ju sönder jättelätt om man inte är försiktig, dessutom är själva sladdarna väldigt stela, svårt att dra dem vart an vill, utan att de går sönder dessutom. någon som håller med mig?!

Visa signatur

Jforce - The Carrot In Your Eye

Firefox - Rediscover the web

Permalänk

jag instämmer när det gäller frontal monterings kontakterna, EN skulle vara underbart istället för sjuttioelva stycken små 4-1 pins jävlar... (sen kan juh texterna vid dom kontakterna gärna stämma överens med som det står på kontakterna (honorna) oxå... skulle vara wonderful...

sen så kan jag tipsa om att INTE ha ena handen på en oskyddad PSU som var igång samtidigt som du ska precis starta en nybyggd dator för ~20 tusen och då slår på den via dess nätagg... kan bara säga att jag fick en sjysst stöt och massa grejer behövdes köpas nytt till den nya burken efter en del kortslutningar :/

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Koppla in 12v från nätagget till moderkortet innan du börjar bli vansinnig på att datorn inte vill starta upp!

Haha, exakt samma var det för mig med. Man har ju inte behövt den innan.
Jag var så jävla sur och undrade vad det var för fel. Men 2 timmar drygt så hittade jag den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeker
pilla INTE på "voltändrar'n" på baksidan av nätagget när datorn är igång... det börjar lukta bränt då ^_^

När jag gick på gymnasiet så var det någon som hade ändrat på den på alla våra datorer i datorsalen. Så när det kom en elev och tryckte på startknappen så rök det gött. Så satte sig denna eleven vid nästa dator osv. osv. Det var väl cirka 10 st av 20 som brändes innan de kom på att det var något fel.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Sålde en fullt fungerande 80 GB disk till en bekant när vi hade LAN.

En stund senare hör jag att alla hans bordsgrannar sitter och skrattar för full hals.

Visar sig att han kopplade in hårddisken medans datorn stod och snurrade vilket resulterade i död hårddisk.

Permalänk
Medlem

pilla INTE på "voltändrar'n" på baksidan av nätagget när datorn är igång... det börjar lukta bränt då ^_^

haha, jo. Lyckades med det när jag var runt 8-9 år.
Var hemskt nyfiken på knappar och "spakar", satt tlx med den gamla turbo knappen som troligen många av er varit lite förundrade över. Grötade som satan och försökte leta efter vart man skulle sätta kabeln, då var det ju en stor besvikelse.. nu är det väll mer en lättnad att man inte tröck in den i någon random port för att se om den var den "rätta".
Som sagt, letade även bak på chassit där en klurig liten "spak" satt. Drog ner den, gick ifrån datorn och kom tillbaka efter någon timme för att starta burken och "POFF" där small ett motstånd (eller vad det nu var) heh.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Satt o pillade i en burk som stod på körskolan jag gick på, o hittade en lös sladd från nät-agget (gammalt AT-agg, datorn var väl en 133a eller så) som det stod ngn förkortning på. Trött som jag var fick jag det till att den hade med fläkt-styrningen o göra, så jag kopplade in den på motsvarande på moderkortet.... jag har aldrig sett en kontakt glöda, men det gjorde den här! Drog ur sladden snabbt som fan, inget mer hände förutom att kontakten smälte, o det luktade bränd elektronik i hela rummet i ungefär en dag... ^^

Lyckades vända på tgb/mus kontakterna på min gamla 486a också, brände tangentbords-bufferten...

Annars är det väl bara en eller ett par sönderflashade BIOS' som har ställt till det (sista gången hade jag just byggt en identisk dator till polarn, så jag gjorde en hotswap på BIOS-chipet... satan vad nervös jag var då! Men det funkade, o jag räddade min dator!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

En gång när jag satte in en processor så ville inte datorn starta. Så jag tog ut processorn igen och kollade på undersidan, 3 st pinnar hade vikts ned helt så att de låg mot plattan. Fick lite stillsam panik först, men som tur var så lyckades jag böja upp dem igen med en kniv, och datorn funkade även fast det var ganska stora jack i dem där de hade böjts.

Permalänk
Medlem

Haha..skön artikel!
Min bästa miss var i början när grafikkort börja kräva en extra sladd från nätdelen, jag fatta inte riktigt detta utan var helt nollstäld när jag kom in i windows och det stog att kortet klocka ner sig hela tiden! Jag gjorde helt enkelt slag i saken och köpte ett nytt nätagg för 1000kr och ungefär samtidigt som jag fick mitt nya flashiga nätagg så hitta jag den magiskia sladden som jag glömt koppla in, fy fasen vad illa! men men..... finns ingen ursäckt för den missen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Håller med, skön artikel!

Dra ur strömkabeln och stäng av skärmen om man nu ska vara i den och pilla! Skulle fixa något i en gammal skärm, öppnade upp den och stack in handen och kom åt något och fick värsta stöten, hela min arm betedde sig som en orm som fått fnatt Sen skulle jag, tror det var samma skärm faktiskt, fixa power knappen som hade gett upp,så jag tog en avbitartång och klippte av de två kablarna som gick till switchen (skulle spara tid tänkte jag, lika bra att klippa bägge på samma gång), POFF! sa det och och såg en fin lite explosion när kablarna kom åt varandra och kortslöt skärmen. Efter det så så drog jag ur strömkontakten

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, det börjar inte lukta bränt utan det smäller av bara satan. Gjorde det på en kompis nätagg lite av misstag. Fråga mig inte hur eller vad jag höll på med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sempe
Kommer ni ihåg hur plastsockeln till gamla P3 såg ut (gäller även Athlon/Duron m.fl). De små piggarna vid respektive motsatt sida som håller fast flänsen är ju en konstruktionsmiss. Plast är ju ett skört material och blir gärna sprött med åren. Har själv råkat ut för att en sådan "pigg" spruckit loss vid montering av fläns. Moderkortet blir ju totalt obrukbart efter en sådan miss.

/S

Nää, har sett datorer med buntband som håller cpu fläkten, haha.
Bla en dator som inte hade några, krokar kvar på sockeln alls.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Känner igen mig. Har också klantat mig en hel del gånger.

Alla dessa gånger jag bråkat med floppydiskkabeln (vilket håll var det nu igen?) och frontkontakterna. Ahhh...

Svettigast var nog den gången jag nyss köpt ett Geforce 6800. Visst installationen gick ju bra och jag körde lite 3dmark för att kolla hur bra det var. Självklart gav man sig på lite överklockning inte långt därefter och klockade visst minnet lite för högt och fick artifakter. Inga problem tänkte jag och satte tillbaka till default-klock men av nån anledning så fortsatte artifakterna. I alla spel. Vad rädd jag va då. Det var sent då så jag gick och la mig - halvt skräckslagen. Men nästa dag funkade allt som det skulle som tur var. Det var ju bara riva tuner eller nåt som vägrade ställa tillbaks klocken.

Har även förstört coren på en palomino (athlon xp) och ett radeon 9600 pro och det skedde samma dag tror jag. Så onödigt egentligen. Då hade jag bättre grejer så konstigt nog kändes det inte så mycket.

En annan sak som är lite förunderligt är ett moderkort (ett Soltek via kt266a) som vägrar att bli instabilt trots att alla (nästan) elektrolytiska kondingar på den har blivit dåliga och spruckit. En riktig överlevare. Har länge tänkt skrota den och byta ut den men den vägrar dö. Så länge den funkar så....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
En sak som retar gallfeber på mig är dessa tusen små kontakter till
frontpanelen, alltså på/av-knapp, LED och allt vad det kan vara.

Varför finns det ingen smart lösning där, en standard med en kontakt eller så?

Håller med dig fullständigt! Det är väl en ganska stor designmiss som borde ses över, det har ju nämligen alltid varit såhär...

Permalänk
Medlem

HoHo!

Själv har man också gjort en massa idiotsaker, när jag var 11 och hade köpt ett sprillans nytt Geforce 2 till min feta 300mhzare, öppnade upp datorn fint och försiktigt, tittade i manualen var kortet skulle in någonstans, tryckte som bara fan och sen bröts någonting av och det lät "crack", tog bort kortet och såg att grafikkortet hade spruckit längst ned och moderkortet hade en fetespricka precis bredvid sockeln, det fina var att jag hade en PCI socket och grafikkortet var AGP, Morsan kunde inte skriva fler dagböcker på den datorn igen om man säger så...och Jag fick ett playstation istället..

Vad jag lärde mig där var att jag skulle vara så jädra försiktig som man bara kan, smyga sig på kontakterna och titta riiiiiiktigt noga så att allt passar sen när man ska börja pressa in allt..

Köpte ett nytt Geforce 8800 GTX för inte så länge sen, skulle ta bort mitt gamla grafikkort, ett Geforce 7800~, Började skruva bort skruven som håller fast kortet i plåten.. tog ett tag.. kollade lite, då hade skruven brutits av i mitten och det fanns inte en chans att få bort den, började svettas som en åsna och fick panik, jag ville inte ha något jäkla B-grafikkort i min dator så jag fick ett mongoryck och köpte nytt chassi, ny platt skärm (hade cp CRT innan), nya minnen, nytt moderkort, ny processor, ny dvdbrännare och 2 nya hårddiskar och sen sålde jag mitt gamla fanskap.. ja det blev galet!

Konstigt nog har jag aldrig fått en stöt när jag har pillat i mina datorer genom åren, har aldrig väntat i flera timmar heller om datorn nyss varit igång. Men en gång fick jag en stöt när jag skulle plocka ner något från ett skåp och frysen stod precis under, ingen aning vad som hände men jag kom åt någon kabel och flög nog tammefan 435mil bak och krossade allt i min väg (kändes så iallafall)

Nu får vi se vad nästa har att säga!

Permalänk
Medlem

Sådant här är irriterande:
USB enhet = Mus.

väldigt lätt att Klicka på meddelandet utan mus... eller vänta.. NEJ?!

Visa signatur

Jforce - The Carrot In Your Eye

Firefox - Rediscover the web

Permalänk

glöm INTE att skruva på fillporten till vattenkylningen om du inte vill steka din dator :). glömde detta en gång men jag hade så fruktansvärt tur. Det luktade vattenånga och jag var helt övertygad om att jag hade rökt mitt splitternya geforce 7900gtx. Efter lite hårblås så startade kortet överraskande tjo! Var aldrig trött när du meckar vattenkylning!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Re: HoHo!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
[BKonstigt nog har jag aldrig fått en stöt när jag har pillat i mina datorer genom åren, har aldrig väntat i flera timmar heller om datorn nyss varit igång. Men en gång fick jag en stöt när jag skulle plocka ner något från ett skåp och frysen stod precis under, ingen aning vad som hände men jag kom åt någon kabel och flög nog tammefan 435mil bak och krossade allt i min väg (kändes så iallafall)

Nu får vi se vad nästa har att säga! [/B]

Ja detta har ju egentligen inget med datorer att göra men ungefär samma sak har hänt mig. Hade precis duschat och ska släcka i badrummet och jag får en sån sjuk jävla stöt och det börjar blöda i ena örat DIREKT verkligen. Hörde ganska kasst på det örat i fyra-fem dagar sen blev det bra igen.

Permalänk
Avstängd

det har hänt samma sak typ...fast inte för mig utan för min förra träslojds lärare... han skulle byta ett lysrör....han stod på en stege....och han bara flög i väg som faan, tvärs över hela klass rummet!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Alla dessa saker med elstötar låter som evolutionens sätt att sanera ut misstagen. Fenomenalt korkat vissa av dem.

Visa signatur

Athlon64 3700+, 2Gb TwinMOS DDR, EPoX 9NPA+ Ultra, ATI Radeon X1950XT 256Mb, WD Raptor 10K RPM 74Gb S-ATA.

There is no right or wrong, only consequences.

Permalänk
Medlem

Jag har en miss som är otroligt pinsam..
Jag var runt 12 år gammal.
Det var första gången jag köpte en dator i delar.
Glömde sätta dig motstånden till moderkortet.
Så när jag starta datorn blev det en liten ljusshow i några sekunder.

Så nu är jag alltid paranoid när jag ska sätta in ett moderbord i en burk.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Re: Re: HoHo!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Ja detta har ju egentligen inget med datorer att göra men ungefär samma sak har hänt mig. Hade precis duschat och ska släcka i badrummet och jag får en sån sjuk jävla stöt och det börjar blöda i ena örat DIREKT verkligen. Hörde ganska kasst på det örat i fyra-fem dagar sen blev det bra igen.

Åh fy fan (rent ut sagt)

Du var ganska blöt och så rann det ner i kontakten eller?
Du hade väl rätt tur ändå?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag körde en Array 1 med 2,st 250 diskar men av någon anledning havrerade speglingen och det gick inte att reparera. Jag köpte därför en ny disk som skulle rymma allt, så jag kopplade in den och började kopiera över allt. När jag hade nått runt 80% av allt innehåll så krashade den nya disken och installationen/ntfs systemet försvann, så allt försvann helt enkelt.

Ibland spelar det ingen roll hur duktig man är för tydligen ska man få en spark i arslet av någon orsak.

"Diskarna ligger nu liggande då jag inte rört dem "blev arg" samt inte orkar brytt mig då jag blev så less.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

5 stjärnor till artikeln, mycket bra.

Själv lyckades jag med en klassiker i ett hus jag bodde i förut. Det var ett gammalt 20-tals hus där inte all el var bytt. Körde min fina P4C 3.0 på ett ojordat uttag med en jordad skarvdosa. Första varningssignalen, en bränt Antec 480W PSU kopplades inte ihop med det utan det var först när jag kända rejäla krypströmmar i chassit och en hårddisk i RAID0 arrayen brann.

Skrattade hela vägen till datorhandlaren...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elfredo
Haha..skön artikel!
Min bästa miss var i början när grafikkort börja kräva en extra sladd från nätdelen, jag fatta inte riktigt detta utan var helt nollstäld när jag kom in i windows och det stog att kortet klocka ner sig hela tiden! Jag gjorde helt enkelt slag i saken och köpte ett nytt nätagg för 1000kr och ungefär samtidigt som jag fick mitt nya flashiga nätagg så hitta jag den magiskia sladden som jag glömt koppla in, fy fasen vad illa! men men..... finns ingen ursäckt för den missen!

Hehe, samma hände mig.

Hade kört med GF3 lite väl länge och ville se lite ögongodis i Doom3, visst den fungerade med GF3.. men jag köpte Radeon 9800PRO, satte igång datorn men kommer en röd ruta med något om att kortet inte får ström nog.. shit, plugga i en extra agg men rutan kom igen... sen såg jag att längst in i kortets kartong ligger det en liten kabel.
För att få in den extra agget fick jag modda chassit rejält, helt i onödan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Jag har en miss som är otroligt pinsam..
Jag var runt 12 år gammal.
Det var första gången jag köpte en dator i delar.
Glömde sätta dig motstånden till moderkortet.
Så när jag starta datorn blev det en liten ljusshow i några sekunder.

Så nu är jag alltid paranoid när jag ska sätta in ett moderbord i en burk.

Motstånden? Du menar nog distanserna som sitter mellan chassi och MK? Och det stämmer att det är ett rätt ödesdigert misstag eftersom man kan steka en del komponenter då.

Mitt goaste misstag är nog när man klockade på "den gamla goda tiden" var tvungen att ändra FSB med dip-switchar på moderkortet. Jag var för lat att plocka ut några kort för att komma åt switcharna och tog en lång mejsel och flyttade dipparna. Bara det att en gång så slant man lite och rensade bort lite ytmonterade komponenter och skadade några ledningsbanor...
Sånt gör ju en lite irriterad på sig själv.

Permalänk
Medlem

Rolig läsning, måste nog berätta om mina bravader!

1. Från Windows 98 tiden.
Jag tillhörde den skaran som formaterade om sin dator varannan vecka och var pedantiska med hur alla program var installerade. Jag var ganska duktig på att ta back-up, men denna gång lyckades jag komma på en smidig lösning som många andra gjorde. Nämligen att skapa två partitioner. Funkade riktigt bra ett tag tills jag en gång förväxlade disketter och bottade datorn med en windows 95 startdisk (fat16... get it?). Jag var totalt övertygad om att jag pajade mitt filsystem. I vredet kör jag fdisk och formaterar allitng. Medans datorn formaterar kollar jag igenom skrivbordet och hittar min windows 98 startdisk...

2. Skulle hjälpa en kille i min datorförening med hans dator som vägrade att fungera. Kollade allt men kunde inte hitta felet. VIsste inte riktigt hur jag tänkte men något fick mig att slå om från 220 till 110 volt med strömsladden i... Som tur var så kunde killen ta det på hemförsäkringen så det kostade mig bara 1500 kr i självrisk.

3. Här handlar det om designmiss. Köpte ett FloppyDTV-tvkort och skulle sätta in det i mitt Silverstone chassi... vad jag itne visste var att Silverstone satte sladdarna fel på en av molexarna ... så jag skicakde 12v genom kortet istället för 5v. Numer kontrollerar jag ALLT innan jag slår på datorn.

Permalänk
Medlem

hehe.. Det här var rolig läsning minsann....Påminner mig om förrförra veckan. Jag skulle ta ut en hårddisk ur gammdatan och då måste man ut med RAM minnerna för annars bryter man sönder dom. Jag satte in den nya hårddisken och startade datorn. Men den gick inte igång....... VA F*N tänkte jag. innan jag kom ihåg minnerna

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HoHo!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Åh fy fan (rent ut sagt)

Du var ganska blöt och så rann det ner i kontakten eller?
Du hade väl rätt tur ändå?

Jag var faktiskt inte alls blöt men det måste ha varit något med fukt (jag duschar väldigt varmt så det kan ha ångat på rätt bra) men ja, riktigt jävla tur hade jag. Ruggigt läskigt var det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henx1
Jag gjorde det när datorn var avstängd och det luktade bränt ändå...

Ja det ligger ju spänning på nätagget även om datorn är avstängd...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch