installera windows xp på thinkpad x60 utan varken floppy eller cd-rom?

Permalänk
Medlem

installera windows xp på thinkpad x60 utan varken floppy eller cd-rom?

Hej

Jag behöver lite hjälp. Jag skulle vilja installera windows xp på min dator. Saken är den att jag inte har tillgång till diskettstation eller cd-rom (x60 har inte dessa moderniteter). Det jag har tillgängligt är ett usb-minne. Jag har surfat runt lite men bara hittat hur man skapar en bootbar usb-sticka inte hur man gör för att kunna boota och installera windows xp ifrån denna sticka (om det nu går vilket jag hade hoppats på).
Så min fråga är helt enkelt går det att boota och installera windows xp ifrån en usb-sticka och isf hur. Tack på förhand.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Medlem

usb-sticka går kanske inte, men med en hårddisk eller liknande där du kan fixa en image av xp som du sen laddar i deamon-tools funkar.

så tanka ner daemon-tools, xp (eller gör en image på någon annan dator av en skiva), plugga i usb-lagringsenheten (som du då har lagt imagen på, duh) och kör

Permalänk

Tror inte att det skulle fungera så bra.
Hur ska han kunna ladda in deamon-tools om han inte har ett OS installerat redan? Och även om han har ett OS installerat innan kommer det ju försvinna vid en omformatering.

Här är info om hur du installerat Vista från en USB-sticka iaf. Kanske ger tips om hur du installerar XP också.
http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1665.en...

Permalänk
Medlem

Har aldrig gjort det själv men det skall ju gå att installera os över nätverk annars? har du stöd för nätverksboot? PXE brukar det väl heta...

Permalänk
Medlem

Tryck på den blåa knappen när du startar datorn.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Tryck på den blåa knappen när du startar datorn.

Vad nyfiken man blev hehe, vad är det?
Är det den det står en ladd ovan som lyder: "DO NOT PRESS THIS BUTTON."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
Vad nyfiken man blev hehe, vad är det?
Är det den det står en ladd ovan som lyder: "DO NOT PRESS THIS BUTTON."

Det finns en återställningsprogramvara installierad (rescue and recovery) som man får åtkomst till när man trycker på den blå knappen. Med hjälp av den programvaran kan man återställa mjukvaran till ursprungsskicket.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här