Permalänk
Medlem

ElRäkning vad är nomalt?

tjena delar lägenhet med en polare och vi har betalat runt 900-1100kr kvartalet i el men så idag dimper en smärre chock ner i postlådan en elräkning på 3500kr!

ja just de 3500kr de står tydligen att de dragit för lite?
kan detta verkligen stämma 4050 kw/h på 10månader i en liten etta på 27kvadrat

så nu skulle jag vilja veta vad ni har och vad som är rimligt
de som finns som drar ström är 2datorer, kyl, frys , micro och tv, dekoder, dvd, och ett par lampor.

vad betalar ni och hur mycke grejor står på?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Det är inte alls en orimlig summa. Vad jag vet så utgår de flesta elbolag från en uppskattad konsumtion av el. När jag bodde ihop med en kompis så fick vi en räkning på ungefär 6000kr, detta efter att de hade räknat om den genomsnittliga förbrukningen i vår lägenhet. Så mitt tips till alla som ska flytta: Se till att ta kontakt med ert elbolag och be dem att kontrollera förbrukningen.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Ja sådant är vanligt, särskilt om lägenheten varit tom länge eller använts som t.ex. övernattningslägenhet, då om man börjar utnyttja lägenheten med normal elförbrukning så kommer man lätt över 3500kr för en årsräkning.

Och glöm inte att binda ditt elpris eller i alla fall välja något av de olika förslagen som elbolaget har (t.ex. spot-pris, rörligt elpris), annars köper du elen för tillsvidarepris som kan vara riktigt högt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

grejen är ju den att innan vi flyttade in bodde hans borsa här i lägenheten verkar helskumt om en dator kan öka årsförbrukningen med 3500kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en trea på 72kvm, dator (som inte är 24/7), två tv, takfläktar igång oftast. Betalar runt 550- 600:- varannan månad, ~700/år mindre är ni.
Det måste bero på era datorer om de står på 24/7, eller så har extremt hög förbrukning på vitvarorna om de är gamla.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

betalat 400-700 som mest i vinter .. tror det är 2mån .. eller kanske kvartal .. tycker 3500 låter mycket.. Jag har en 2a åp 66m2 .. 42" Lcd tv, 1 laptop, 1 dator .. Dock står förstås inget på dygnet runt..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
grejen är ju den att innan vi flyttade in bodde hans borsa här i lägenheten verkar helskumt om en dator kan öka årsförbrukningen med 3500kr

Det är ju för att du har tillsvidarepris, säkert nästan 2ggr så dyrt som när du har nåt slags avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att elbolagen räknar på vad den förra hyresgästen betalade i elräkning och tar då den kostnaden som en preliminär kostnad för er, om man inte ber om annat.

Efter ett år (tror dom läser av en gång om året) så kommer den extra biten, eller så får man pengar tillbaka.

Det du kan göra för att slippa detta nästa gång är att kolla vad ni förbrukat i snitt per månad och be dom sätta era räkningar efter det, så är det förhoppningsvis inte lika illa nästa år.

Jag fick nyss en räkning på 2500kr. Vi har ungefär samma förbrukning som er. Den förra hyresgästen var en ensam pensionär som antagligen inte hade nån dator och pensionärerna har ju en tendens att ha mörkt i alla rum utom det dom sitter i, så vi drar nog en aning mer el jag och tjejen.

Så jag har ringt elbolaget och sagt åt dom att öka på min förbrukning lite så jag slipper en sån smäll igen.

Föresten så drar datorer mer än man kan tro. Köp en liten elräknare på typ clas ohlson eller nått och sätt den mellan väggen och grendosan så får du se. Dom drar en hel del dom små liven, mer än vad man tror.

Sen kan det ju vara som någon tidigare sa, gammal spis, frys och kyl , då drar det lite mer. Kan även vara nya prylar som är billiga och då antagligen drar lite mer ström.

Men som sagt, en sån mätare är bra om man vill ta reda på vad det är som slukar el.

TV och dekoder m.m. drar ju också ström i standby-läge. Inte mycket, men på ett par månader så blir det ju en del. Jag stänger alltid av TV'n på kvällen. Dels för att jag fått för mig att den kan börja brinna och dels för att det drar lite ström ändå.

Permalänk
Medlem

Det låter som rätt mycket faktiskt. Vi har automatiskt reglerat och bränner typ 500kr i månaden. Men då har vi tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin i lyan. Och 2 datorer som används friskt.

Permalänk
Medlem

Vi fick en liknande elräkning för några månader sen, då visade det sig att vi hade något avtal med elbolaget som hade gått ut och då hade priset höjts till något icke-avtalspris grejs vet inte riktigt vad.

Efter det så fick mamma ett bättre pris, efter att hon ringt och snackat med dem.

Permalänk
Medlem

Runt 800kr/mån i en 3a med 4 24/7 datorer och det vanliga runtomkring.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jag payar väl 300-400 spänn i månaden typ O_o
2 datorer på dygnet runt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Första elräkningen jag fick var på 760:- för 4 månader.
Fick dessvärre en på nästan 1500:- för 3 månader, förra månaden. Hur den kan ha mer än dubblats kan man ju fundera på. Jag har inte datorn, tvn eller något annat på 24/7.

Bor i en 2a på 56 kvm.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Första elräkningen jag fick var på 760:- för 4 månader.
Fick dessvärre en på nästan 1500:- för 3 månader, förra månaden. Hur den kan ha mer än dubblats kan man ju fundera på. Jag har inte datorn, tvn eller något annat på 24/7.

Bor i en 2a på 56 kvm.

vilket avtal hade du då? Tillsvidarepris eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett hus med elvärme.
2500kr i månaden vid -15 till -20.
Det är gamla element det.

Det låter inte orimligt med 4000 kwh för en etta.
Alla elbolag läser dessvärre inte av varje månad.
Endel läser av varje kvartal, halvår och många en gång om året.
För att undvika smällar som dessa så kan man själv rapportera in mätarställning till elbolagen typ en gång i månaden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har ett hus med elvärme.
2500kr i månaden vid -15 till -20.
Det är gamla element det.

OffT kanske, men du vet att oavsett hur nya dina element är så kan du inte få mer värme för en mindre kostnad ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
OffT kanske, men du vet att oavsett hur nya dina element är så kan du inte få mer värme för en mindre kostnad ;).

Det beror väl på hur jag väljer att driva mina element.
Det var vattenelement här innan som värmdes mha ved men det togs bort av någon anledning.

Annars så var det nyheter för mig det där.
Vet att vissa element har bättre förmåga att hålla värmen.
Har även hört att just konvektorelement.. de för 200 kronor på jula tex är mer oekonomiska än de oljefyllda man köper för 1000 - 1500 spänn. Hur kommer det sig? Om det inte gör någon skillnad så kommer jag ju köra på de asbilliga isåfall eftersom våra har en tendens att gå sönder. Trodde att elementen hade olika förmåga att göra om el till värme och på så sätt inverkade på elförbrukningen. De billiga elementen blir ju kalla ganska så omgående när man stänger av dem. Oljeelementen blir det inte.

Edit: Jag vet även att gamla termostater inte alltid är så exakta och värmer mer än vad som behövs sett till antal grader man ställt in. Där förlorar man också pengar.

Edit2: Här har vi några jävlar som ljuger.. allt för att få sälja element?
http://www.edstromsel.se/?action=el-element

Permalänk

Som N!klas ska man läsa av elmätaren själv och rapportera för att slippa sånt där, lyckligtvis är väl dom primitiva mätarna på väg bort. Här har dom redan bytt ut så att dom läses av via elnätet och GSM till varje räkning, skitsmidigt.

Permalänk
Medlem

Puckot som läste av elmätaren åt Vattenfall sist läste av fel och konstaterade att jag hade en årsförbrukning på 14659 kWh i min lilla lägenhet. Den räkningen var på över 15000 kr och det tog ett halvår av tjat, telefonköer och mer tjat innan dom äntligen fixade det hela. Jag rapporterade in mätarställningar, fick rätt mätarställning men årsförbrukningen var fortfarande åt skogen... men till slut löste det sig. Nästa gång läser väl puckot av fel igen, så börjar vi om...

Så du är inte ensam. Tack gode Gud för nya elmätarna som kommer !

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det beror väl på hur jag väljer att driva mina element.
Det var vattenelement här innan som värmdes mha ved men det togs bort av någon anledning.

Annars så var det nyheter för mig det där.
Vet att vissa element har bättre förmåga att hålla värmen.
Har även hört att just konvektorelement.. de för 200 kronor på jula tex är mer oekonomiska än de oljefyllda man köper för 1000 - 1500 spänn. Hur kommer det sig? Om det inte gör någon skillnad så kommer jag ju köra på de asbilliga isåfall eftersom våra har en tendens att gå sönder. Trodde att elementen hade olika förmåga att göra om el till värme och på så sätt inverkade på elförbrukningen. De billiga elementen blir ju kalla ganska så omgående när man stänger av dem. Oljeelementen blir det inte.

Njae, visst kan man tjäna på effektivitet, men poängen är att allting vars slutprodukt är värme har 100% effektivitet, tekniskt sett skulle du likaväl kunna skrota alla element och använda brödrostar/lampor/datorer för att värma huset (iom att du har elvärme) och få samma värme per krona, men visst kan vissa produkter vara bättre lämpade för att värma med (tex krävs det många datorskärmar för att värma ett rum sen så är ju de ganska bökiga på att bära runt på).

Så ja, rent teoretiskt sett kan du likaväl använda de asbilliga, sen kan det ju finnas andra fördelar med oljeelement (mindre / klarar stabilare temperaturer, chansar bara här, inte insatt).

Annars så är elvärme särskilt inneffektivt, om du vill ha något ekonomiskt betalar tillbaka sig har jag hört att berg/markvärme ska betala tillbaka efter några år och därefter ta bort värmekostnaden helt.

Som sagt, det beror ju på dina behov. Men elvärme har en tendens till att vara väldigt inneffektivt (men väldigt bekvämt).

Permalänk
Medlem

Har man inte laglig rätt att själv ha tillgång till sin elmätare?
Just för att man själv skall ha möjlighet att kontrollera att man inte blir feldebiterad?

I de lägenheter jag har bott så har man alltid haft tillgång till elmätaren.
I två av dem satt mätarna i lägenheterna och i en nere i källaren bakom galler där man själv kunde läsa av dem.

Lyml: Ja, det är svindyrt med direktverkande el. Har inte ekonomin till att slänga in bergvärme. Närmare hundra papp landade det på hos svärmor. Visst, det betalar tillbaka sig men det dröjer många år och då har jag redan hunnit byta hus. Kanske slänger in någon värmeväxlare eller något liknande i framtiden.

Permalänk
Medlem

De flesta går väl över till digitalt avlästa elmätare, då slipper man allt sådant här tjafs, det känns rätt så mkt 70-tal med manuellt lästa elmätare osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som en helt orimligt hög räkning. I min 2:a på 57 kvm har jag en elräkning på ca 1200/ kvartal.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Låter som en helt orimligt hög räkning. I min 2:a på 57 kvm har jag en elräkning på ca 1200/ kvartal.

Men du har väl inte tillsvidare pris utan du har väl nåt slags avtal med ditt elbolag?

+ att han pratar om korrigering efter 1 års elförbrukning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
vilket avtal hade du då? Tillsvidarepris eller?

Jag ska kolla upp det efter jobbet.

Enda anledningen jag kan komma på för att min elräkningen var dubbelt så hög är att jag hade min server på lite mer än vanligt, men det borde ändå inte dubbla elförbrukningen, imo.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

hade inte nån för typ 2år sen räknat ut exakt hur mycke ström en vanlig burk med 300w agg drog iström så kunde man bara stämma av med vad man betalar för elen.

btw lcd skärm borde dra mindre än en gammal va?

och kan bärbar dra mer ström än stationär?

för tycker fortfarande de verkar orlimligt elen står på hans far så de har inte skett några ändringar i avtalet så vi har fått nåt dyrare tillsvidare pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika vad en burk drar.
Kontorsdatorn som jag har en vanligt CRT-skärm till drar tillsammans ca 250 watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
btw lcd skärm borde dra mindre än en gammal va?

Ja, det borde den men det beror helt på hur stor plattskärmen är. Min 30" platta drar 176W max, normal förbrukning 118W. Min gamla 21" crt har jag för mig drar max 110W.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

tycker det låter mycket. Hade runt 2000kwh när jag bodde i en etta förra året (25m2). Även nu när jag bor i en tvåa på 55m2 så kommer vi inte upp i så mycket som 3500kwh. Men gjorde samma misstag som många andra och hade tillsvidarepris en bra stund :/

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Ca 1000 kr i månaden.
3-4 datorer 24/7 + annat bös

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<