Billigt framtidssäkert uppgraderingspaket AMD vs Intel?

Permalänk

Billigt framtidssäkert uppgraderingspaket AMD vs Intel?

Ska fixa ihop en sk flickvänsdator, den kommer förmodligen mest användas till Sims 2, surfning och ev. kommande inte alltför krävande gulliga spel. Har kommit fram till att ett uppgraderingspaket med integrerad grafik är det bästa valet i nyläget för att hålla priset nere, nytt kort kan köpas till vintern. Känns som att 1 gig RAM får sålänge också. Det är bara valet mellan AMD och Intel som känns svårt. Det är ju en klar fördel om moderkortssockeln tillåter cpu-byten som ger rejäla lyft i framtiden och här har jag noll koll.

Alternativ 1: (1495:-)
AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin
ECS AMD690GM-M2, AMD 690G+SB600, DVI, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, PCI-Ex16

Alternativ 2: (1595 :-, måste även köpa nytt nätagg ifall detta paket väljs)
Intel Pentium E2140 1.6GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt
MSI P4M900M2-L, VIA P4M900, Socket-775, m-ATX,SATA,LAN,DDR2, Sound,VGA, PCI-Ex16
Corsair Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Re: Billigt framtidssäkert uppgraderingspaket AMD vs Intel?

Sims2 är lite mer krävande än integrerad gfx, däremot kan du snåla på cpu, inte ska du hålla priset nere till hur sjuka nivåer som helst om det är en flickvänsdator, här är ett bra kit för surf, sims2 o.s.v.

Från datorbutiken
AMD Athlon64 "Orleans" 3200+ 393 SEK
Asus M2N-X nForce 520 649 SEK
Corsair XMS2-5400 740 SEK
Asus Extreme GeForce 7600GS SILENT 256Mb 586 SEK

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Själv hade jag nog valt en lite bättre processor.. kanske en 3700-4000+ istället?

Permalänk

Det är ett väldigt bra integrerat grafikkort i ECS-alternativet. Givetvis inte bra jämfört med "riktiga" kort men det fick OK siffror i 3DMark i något test. Sen ska ju ett nytt kort köpas inom en snar framtid, förmodligen mitt gamla.

Ska överväga annan processor, fördelen med alternativen jag tog upp är paketprisen. Men vad tycker ni om Amd vs Intel inför framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattuggla
Ska överväga annan processor, fördelen med alternativen jag tog upp är paketprisen. Men vad tycker ni om Amd vs Intel inför framtiden?

Intel om du köper idag eftersom AMD kommer med ny sockel till nästa generation, men jag skulle ändå satsa på AMD för en billigare dator typ "flickvänsdator" p.g.a priserna på MB+CPU kontra Intel.

Visa signatur

Amd o Apple