Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lcars
Men om man ska tänka i termer av hur framtidssäker en processor är så är det fortfarande dumt att skaffa en quad-core nu, eftersom de inom en snar framtid kommer komma nya och mycket bättre processorer av den sorten. Om två år kommer det finns långt bättre quad-cores till samma pris eller lägre som den nuvarande Q6600.
Den är också falsk, den är två stycken core2duo ihopkopplade, alltså inte en riktig fyrkärnig processor.
Nja det där är ju fel, den är naturligtvis fyrkärnig (4 x Kentsfield) precis som Core 2 Duo:n har dubbelkärna,
Cachen är uppbyggd av 2 x 4MB L2 minnen med de bandbreddsbegränsningar detta innebär och Q6600 är alltså samma sak som två stycken Core 2 Duo E6600 på samma chip som du säger.
Men det är lik förbållat en fyrkärnig historia.
Byggråd som trådstartaren önskar!
Om jag var du skulle jag kyla ner mig lite och suga på dom sparade stålarna ett litet tag till.
Intel har offentliggjort att dom prissänker Quaddarna 70% nu,
om 2-3 månader lanseras de nya moderkexen med x38 chipset mm som ersätter det nuvarande entusiastchipsetet. Enligt min ringa åsikt är troligtvis chipsetet den viktigaste enstaka grunkan i hela datorn!
HANDLA DÅ!
Ett litet tips, kylpasta Arctic Silver 5, kolla om CPU:n är plan - det finns ju vissa som lägger ett av de finaste sandpappren på en glasskiva och jämnar ut prollen. Vilket jag naturligtvis inte kan rekommendera även om det ger bättre kontakt & ökade kylegenskaper.
Kan du inte hålla dig skulle jag själv inte shoppa sämre prylar än dessa,
PSU/Nätagg Seasonic - läs recensionerna på Tomshardware så förstår du varför inget annat duger. Detta skulle jag shoppa från Tyskland och minst ett 600W, där ligger dom runt 1100 spänn nu
Processor, om några veckor kostar Q6600 lika mycket som en E6600 - är det någonting att ens fundera på?
(OCH KÖP FÖR FANKEN INTE NÅT SKIT UNDER E6600 HUR SOM HELST - DU FÅR JU EN MYGGCACHE PÅ 2MB - ÖRK!!!)
Brännare,
Här är en annan självklar en, Plextor 800A alt 800SA kostar 500 spänn på Itbutikken. Världens snabbaste samt världens mest pålitliga. Ingen med någon koll skulle rekommendera någon annan dynga med den prisbilden.
Grafikkort,
Tja du bör ju gå på ett 8800GTS 320MB, eftersom dom har G80, en jädra massa oumbärliga pipelines & DirectX10 som goes without saying,
(under 8800 får du någon skitgpu typ 8600GTS med G84 och 32 pipelines)
så välj något rimligt kort, kolla vilka som klockar bäst för det är en måttstock på kvalla och kylegenskaper och behöver inte nödvändigtvis bli dyrare. Leta om inte något har passiv kylning, har för mig att MSI har ett sånt. typ 2500 spänn i tyskland?
Alternativet är Atis 2900 men då får du punga ut med nästan ett lakan till och personligen har dom uniformt buggat laggat och krånglat i varenda burk jag smällt ihop hitintills - så jag har gett upp hoppet om 2900 kortet, dessutom verkar hälften av spelen sakna stöd så vad hjälper det med ett snabbare kort när spelen inte går att boota med skräpet?
TomsHardware har GPU Charts och CPU Charts för den delen som du bör googla fram så du har lite koll.
Hårddisk,
Jag har fn 15 hårddiskar på kontrollerkort i min burk,
Seagate Barracuda eller Western Digital sata2 med 16gb cache,
dom är ungefärus lika snabba, surfa fram tester på anandtech/tomshardware el dylikt
Jag skulle köpa en Western Digital dom verkar odödliga
Mitt råd är att köpa en billig disk om du har budgetproblem, köp en 320 för 600 spänn, hd kan du alltid lägga till i efterhand.
Minnen,
spana in mem-configurator i tyskland.
Intressanta minnesalternativ,
Team Xtreem Dark 2x1gb, 1400
Patriot med EPP, 2x1gb (Lägsta felretur av alla minnen) 1200
Personlig favorit är Mushkin, men dom kostar lite mer, enligt rykten säljs ddr2 ut nu av Mushkin och surfar du runt lite kan du hitta XP2-PC8500 för 1300 spänn i Tyskland. (Kanske Pricerunner?)
Snackade med en lirare som fick upp sina i 1260 utan att höja spänningen med orginaltimings 5-4-5-12 om jag inte missminner mig (om timings)
Moderkex, är det brådis så skulle jag nog svälja det sura pillret och köpa nåt kex med P35 chipset, Asus har mkt lull lull så kanske P5K Deluxe (Visst heter det så? lite trött i bollen just nu) med DDR2, låter som ditt kort eftersom det har passiv kylning (du snackade ju om en tyst historia) och High Definition 8 kanals ljud inbyggt i 24 b i t a r! ! !
Nu är det ju si och så med inbyggda ljudkort, det här verkar iaf vara mer än anständigt. Om du är missnöjd så kan du alltid fixa ett alternativt ljudkort senare, såg förresten ett felprismärkt? ljudkort, x-fi guldplätterat till mkt bra kurs i butik hos datorfixarna.com i Piteå, surfa fram dom och slå en signal.
Nämnde jag att du får Wifi (trådlöst) och en massa skoj för slantarna?
Enligt testerna på TomsHardware (usa, finns det nåt annat?) verkar det inte vara någon prestandamässig skillnad mellan DDR2 och DDR3 i nuläget. (Första vågen är för slöa)
Kylning, någon ovan rekommenderade Scythe och det är inget dåligt råd,
kanske sista revisionen av Ninja (Scythe, eller Infinity) jag har inte läst testerna på Mine men det skulle inte förvåna mig om den oxå presterar ypperligt.
Annars den feta Noctuan, tror den sista revisionen heter U12F, dom är jämrans tysta
Samtliga finns runt 300 spänn i tyskland
Chassi, använd det du har, har du inget klipp hål i en skokartong eller nåt så du håller budgeten.
Vi slutar på en 11-12 lakan jag har inte räknat efter exakt, men jag skulle inte köpa sämre än så.
Om du har flax får du ett Seasonic 700W nätagg om tyskarna har rätt erbjudande. Köp så mkt som möjligt på samma ställe för fraktens skull. (Frakten är då fan inte dyrare än i DYRSVERIGE, är det bara jag eller är det underligt att det är billigare att beställa från andra länder än frakten är hemma internt i Sverige?)
Senare kan du alltid addera hårddisk, en passiv kylning till grafikkortet, kontrollerkort för att avlasta systemet och de små leksaker du trånar efter när konsumtionstrollet slår klorna i din själ... Såhär i HTPC tider finns längre skarvsladdar än någonsin, köp rikligt mustiga kablar och ställ in burken i garderoben hos grannen i lägenheten tre trappor ned så lovar jag dig att ljudet inte är några problem längre
Till sist, lyssna inte på någon annan än dig själv, det är bara du som kan säga vad som är rätt för dig. Råd är bara till för att visa dig dina alternativ. Naturligtvis är mina förslag rätt för dig ha ha
GL
/Silverbullit