Problem med att få HDD att fungera!

Permalänk
Medlem

Problem med att få HDD att fungera!

Ja, precis som trådnamnet antyder så har jag ett problem. Problemet är att en av mina nyinköpta HDDs vägrar fungera. Den syns helt enkelt inte i BIOS eller under "Den här Datorn". Däremot syns den i enhetshanteraren, vilket jag inte riktigt kan förstå.

Jag är lite osäker på hur jumprarna skall sitta. Det är den tredje HDD:n jag kopplar in.

Mitt moderkort är ett P5W DH Deluxe, om det spelar någon roll.

Hårddiskarna är som följer:

1st Western Digital Raptor 74gb

1st Samsung 250gb http://www.webhallen.com/prod.php?id=40781

1st Samsung 400gb http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD40...

Hoppas att ni kan hjälpa mig att få 400gb disken, att fungera.

Väl mött

Erik "Sniffy" Rehnqvist

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Initiera den i diskhanteraren. Högerklicka på "den här datorn"/diskhanteraren.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Nu är det så att inte ens datorn startar med den nya HDD:n inkopplad. Jag har ingen aning om vad felet kan bero på. Jag och de jag har pratat med tror att det har med jumprarna att göra.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Hur kan du se den nya HD'n i enhetshanteraren, när du säger att datorn inte ens startar??

Det övergår iallafall mitt förstånd!!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Nu startade den inte, vet inte varför. Den startade när jag försökte få det att fungera igår.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniffy
Nu är det så att inte ens datorn startar med den nya HDD:n inkopplad. Jag har ingen aning om vad felet kan bero på. Jag och de jag har pratat med tror att det har med jumprarna att göra.

Din sydbrygga klarar SATA2. Du skall inte ha några jumprar alls på dina SATA HD.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det funkade ett tag i alla fall.

JAg initierade HDD:n som jag skulle, samt formaterade jag den. Nästa gång jag skulle starta datorn så säger den att 3d master saknas. Jag testar lite olika saker men det vägrar lösa sig.

Det är uppenbart att det är en konflikt någonstans mellan mina HDD:s eftersom allting fungerar så fort jag kopplar ur den nya.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Provat att koppla in den i en annan satakontakt? provat flasha om moderkortets bios till en nyare version?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Visst skulle jag kunna göra det.

Dock vet jag inte hur jag flashar mitt BIOS.

Skulle vara väldigt uppskattat med diverse hjälp, om det nu skulle vara lösningen.

Väl mött

Erik "Sniffy" Rehnqvist

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |