1. Ärligt talat tycker jag nog att det inte skulle skada att vänta tills SP1 kommer ut, hörde att det kommer ut snart. Håll tummarna!
2. Om man kollar i en PC-reklam tidning (t ex ONOFF) så ser du att dom flesta datorer som levereras med Vista Home Premium har 1GB, men det är heller inte ovanligt att hitta en Vista Home Premium dator som har 2-3GB. Det beror också hur du ska använda datorn. Ska du spela, arbeta med grafik och sådana RAM krävande aktiviteter så är det kanske till och med rekommenderat med 4GB. Men som surfande, chattande, e-postare så räcker det med 1GB.
3. Som du säkert hört så är ju XP äldre, därmed mer utvecklat, buggfixat och kompitabelt. Om du har en relativt ny dator som är ihopbyggd, nyköpt som är byggd för vista så är det ju uppenbart vad du ska välja. Men om datorn levererades med 95-XP så ska du definitivt köra Windows Vista Upgrade Advisor, som finns att hämta på microsoft hemsida, för att göra en koll på hur bra din hårdvara kommer att hantera vista. Du kan säkert behöva uppgradera någon komponent i datorn. Om köper en ny dator idag med t ex Windows XP, så ska det finnas en klisterlapp på din dator där det står vad datorn är designad för, men på många datorer står det också "Windows Vista Capable", som betyder att du kan installera vista och få det att fungera relativt bra. Men som svar så tycker jag Vista (Om du överhuvud taget vill använda Windows, det finns ju Linux, som jag använder mig av dagligen på en annan dator än den i min signatur)