Permalänk
Medlem

Router till 100-fiber?

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka haft Telia 100/10 och först nu bestämt mig att kolla upp hastigheterna.
Uppström har jag inga problem alls med hastigheten, den är bra och rent av lite bättre än väntat, 1.4 mb/s har jag kommit upp i som max.

Nedström är inte lika bra.
Jag har försökt testa hastigheten, efter bästa förmåga. Dels anslutning till tptest och dels möjliga nedladdningar. Jag kommer inte över en totalhastighet på 40mb/s, oftast har jag ett snitt på ca 30-35mb/s.

Jag sitter bakom en router (märke/modellnamn kommer jag inte ihåg) som brorsan (data på kth) hjälpte mig med. Den ska vara någerlunda vettig, men den kan strula?
Jag undrar vad mer det finns för tänkbara fel/problem med min anslutning? Telia vill att jag ska koppla upp mig direkt från bredbandsuttaget så de kan ansluta och kolla direkt på min dator, jag är inte så pigg på att göra det.

Tacksam för alla konstruktiva förslag och svar, alltifrån "testa hastigheten"-sidor till inställningar.

Permalänk

Varför vill du inte koppla dig direkt till uttaget? Det känns som det är absolut enklaste sättet att testa om det är routern som slöar ner...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har ingen brandvägg på min dator, är rädd för att risken att få virus/likande är överhängade?

Som antivirus har jag nod32.

Permalänk

För en vanlig medelsvensson är brandvägg alldeles för överskattat, om du sedan kopplar upp dig 5 minuter utan routern så har du inget speciellt att vara rädd för

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Släng in en mjukvarubrandvägg sålänge då? Finns ett antal bra gratisalternativ...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Installera ZoneAlarm och testa sedan

Permalänk
Medlem

Kom inte och säg att man inte ska ha någon brandvägg, det är något som en utbildad nätverkstekniker som jag inte rekommenderar. Däremot så om man konfigurerar Windows-brandväggen rätt så räcker den. Men visst, man måste veta vad man gör innan man försöker sig på sådana saker!

Det som kan vara fel på din anslutning är självklart småsaker som dåliga kablar, överhörning mellan paren i kablen (även kallat crosstalk) osv.

Permalänk
Medlem

Vill Slänga in ett ord.

De flesta standard routers, klarar bara upp till 40Mbit/s.

Skaffa en gigabitrouter

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Re: Router till 100-fiber?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brannie

Nedström är inte lika bra.
Jag har försökt testa hastigheten, efter bästa förmåga. Dels anslutning till tptest och dels möjliga nedladdningar. Jag kommer inte över en totalhastighet på 40mb/s, oftast har jag ett snitt på ca 30-35mb/s.

Menar du inte 30-35mbit? Tanka i 30-35mb/s låter lite väl häftigt för 100mbit.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga en massa pengar på en router så rekommenderas att du sätter upp en gammal dator som brandvägg, finns många olika firewall distar med linux i botten som gör ett alldeles utmärkt jobb.

Jag körde med en Cisco 1812 innan, men den kostar som sagt lite mer än en vanlig konsument router.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Om du inte vill lägga en massa pengar på en router så rekommenderas att du sätter upp en gammal dator som brandvägg, finns många olika firewall distar med linux i botten som gör ett alldeles utmärkt jobb.

Jag körde med en Cisco 1812 innan, men den kostar som sagt lite mer än en vanlig konsument router.

En 1812 klarar inte 100 Mbit WAN-trafik annars är det en mycket kompetent router. Dock inget för en svensson som aldrig sysslat med "riktiga" routrar.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Min klarar av routra det mesta utan problem på min 100Mbits lina. Den garanterar 80Mbit utan försämrad prestanda (dvs låsningar med mera...)

Watchguard Firebox Edge X5 (en aning overkill)
http://www.watchguard.com/products/edgex5.asp

annars finns det en billigare variant som är helt ok om du bara önskar hög genomströmming och hyffsad säkerhet

D-Link DGL-4100
http://games.dlink.com/products/?pid=371&#DGL-4100

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
För en vanlig medelsvensson är brandvägg alldeles för överskattat,

Det är just dom som behöver det, helst dubbla.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv

kan bara lägga en liten varning till D-Link DGL-4100, hade en sådan men hastigheten sög på den, men det var inte det värsta utan att den vägrade att öppna vissa portar (jo jag vet hur man gör, vissa funkade o vissa inte)

kanske fixat med en firmware uppdatering nu, men iaf..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Router till 100-fiber?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Menar du inte 30-35mbit? Tanka i 30-35mb/s låter lite väl häftigt för 100mbit.

litet b betyder bit, stort B betyder Byte

Mb/s är Mbit/s, MB/s är MByte/s

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Två stycken prylar med ok prislapp:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107104
(throughput över 100mbit)

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078475
(throughput något under 100mbit, har prioriteringsfunktioner för spel)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Min klarar av routra det mesta utan problem på min 100Mbits lina. Den garanterar 80Mbit utan försämrad prestanda (dvs låsningar med mera...)

Watchguard Firebox Edge X5 (en aning overkill)
http://www.watchguard.com/products/edgex5.asp

Synd bara att isåfall så får man skaffa en sådan begagnad.

Kan bara ge ett skräckexempel på en Firebox Edge X10e. Dom påstår att den skall klara av 100 Mbps, men när jag kör test via http och ftp(båda två som den enda anslutning som grunkan hanterar vid test-tillfället) så ligger tröskeln på 55 Mbps. BT hamnar också på samma hastighet men där genereras även en hel del fler samtidiga anslutningar.

Och hela Edge e-series har samma problem. När jag felanmälde grunkan hos WatchGuard så slutade det med att dom rekommenderade mig en grunka från Peak serien.

Gällande att dom går ut med att burken klarar 100 Mbps, är att dom påstår att testerna är utförda med en Spirent Smartbits på UDP protokollet.

Blev att grunkan fick en annan arbetsuppgift på ett annat nät på den hade WAN-failover möjlighet och pfSense hade inte den möjligheten för ett år sedan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
En 1812 klarar inte 100 Mbit WAN-trafik annars är det en mycket kompetent router. Dock inget för en svensson som aldrig sysslat med "riktiga" routrar.

Jaså, vad klarar den då?

Enda jag har hittat som är följande

Cisco IOS Firewall Performance 100 Mbps @ 1400 byte packets

Länk till specen:
http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/C/5010084826.pdf

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
kan bara lägga en liten varning till D-Link DGL-4100, hade en sådan men hastigheten sög på den, men det var inte det värsta utan att den vägrade att öppna vissa portar (jo jag vet hur man gör, vissa funkade o vissa inte)

kanske fixat med en firmware uppdatering nu, men iaf..

Kom upp i drygt 140Mbit kombinerad thruput med min DGL-4300, detta var med torrents dessutom, så helt fyskam är den inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Länk till specen:
http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/C/5010084826.pdf

Här får du en till som är riktigt fel:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096608

Där beskrivs maxprestanda i Mbps och i detta fall 100 Mbps.
I verkliga livet så klarar grunkan inte mer än 55 Mbps utan UTM.

Med UTM så är det nog mer inom 10-20 Mbps området som vi pratar om.

Det enda slutsats jag kan dra ifrån detta är att man måste utsätta grunkorna inför verkliga miljöer för att kunna få en korrekt uppfattning om deras prestanda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Netgear rp614 ger mellan 80-90Mbit har haft den på en BBB 100/10 lina och har den nu på en 10/10 lina från ownit, Har dock möjligheten att ha 100/100.

Och netgear rp614 är jue grymt billig gav 199:- för den ny version 3.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Här får du en till som är riktigt fel:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096608

Där beskrivs maxprestanda i Mbps och i detta fall 100 Mbps.
I verkliga livet så klarar grunkan inte mer än 55 Mbps utan UTM.

Med UTM så är det nog mer inom 10-20 Mbps området som vi pratar om.

Det enda slutsats jag kan dra ifrån detta är att man måste utsätta grunkorna inför verkliga miljöer för att kunna få en korrekt uppfattning om deras prestanda.

Heh, inte mycket att hänga i granen mao. Nu äger jag inte 1812:an längre så det är ingen ide att tvista om den (men jävligt ruttet att den inte klarar 100mbit).

När vi hostade en större spelsite (vill minnas att det var fragzone) på mitt gamla jobb så hade dom en watchguard (firebox, kan det stämma?) den "skulle" klara 100mbit men efter 20 så brukade den packa ihop rejält och lasten som kom vid varje patch till CS fick den att choka direkt. Den byttes ut mot en gammal pentium burk med debian och först då klarade den av att leverera.

Summa sumarum, ta en gammal pc och installera den som firewall, om du sen väljer *bsd eller linux gör ingen större skillnad, du kommer garanterat bli nöjd ändå.

Visa signatur

Viva las vegas....