[Debian] Hjälp med reverse DNS, BIND och det

Permalänk
Testpilot

[Debian] Hjälp med reverse DNS, BIND och det

Tjena, har en server jag vill fixa reverse DNS på så att IP-adressen går att slå upp till domännamnet. Hittade nån form av guide här: http://www.debian.org/doc/manuals/network-administrator/ch-bi... men det känns väldigt rörigt, är det verkligen så mycket man måste ställa in för att få det att funka?

Har Webmin så man kan hålla på med det mer grafiskt men det är massor av zoner och grejer som ska ställas in och jag fattar inte riktigt vilken zon som ska ställas in till vad. Finns det ingen bra sida som förklarar vad inställningarna gör istället för bara "skriv det här och det här i den här filen" det säger inte så mycket om man vill veta vad man gör.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Gäller det din externa ip eller är det bara för internt bruk?

Gör dina förändringar direkt i conf filerna istället för genom ett verktyg, det är enklare (kanske bara jag som tycker det )

Denna guiden borde kunna hjälpa dig hyggligt

http://www.ubuntugeek.com/dns-server-setup-using-bind-in-ubun...

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Testpilot

Det är en publik server och det är ut mot internet det ska användas.
Ska kolla in guiden, tackar

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är bara den som äger den aktuella IP-adressen som kan sätta en reverse DNS (dvs din ISP).

Antingen sätter dom en reverse åt dig eller så kan dom delegera det vidare till din DNS-server.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Det är bara den som äger den aktuella IP-adressen som kan sätta en reverse DNS (dvs din ISP).

Antingen sätter dom en reverse åt dig eller så kan dom delegera det vidare till din DNS-server.

Servern står inte hemma utan på ett webbhotell och just nu så har den ip-adressen som hostname om man kollar upp det utifrån, menar du att det bara är webbhotellets ISP som kan fixa det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Servern står inte hemma utan på ett webbhotell och just nu så har den ip-adressen som hostname om man kollar upp det utifrån, menar du att det bara är webbhotellets ISP som kan fixa det?

Ja. Den som äger IP-adressen anger ett reverse DNS eller delegerar det vidare. Hur som helst är det dom du måste prata med.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, Hur gör jag om min server har en fungerande ipv6 tunnel och jag vill t.ex använda mitt domännamn som vhost på en bnc?

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Ja. Den som äger IP-adressen anger ett reverse DNS eller delegerar det vidare. Hur som helst är det dom du måste prata med.

Hmm, verkar som jag missuppfattat det hela lite då

Visa signatur