Permalänk
Medlem

Voodoo 5?

Någon som faktiskt köpte ett Voodoo 5 6000 med 4 prollar och extren adapter? Eller någon som köpt i efterhand för att samla?... Bara tanken av den gör mitt kön att bli som en underarm med ett äpple i handen, rent storleksmessigt

Hade inte bangat att köpa ett sådant idag o rama in !

http://www.x86-secret.com/pics/divers/v56k/voodoo5-6000.jpg

Här är en bild på Skönheten...

http://www.x86-secret.com/pics/divers/v56k/histo/1999/commerc...

Skön reklam av 3DFX

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt kort, undra hur det presterade? Vågar inte ens tänka på vad det kortet kostade nytt. Jag vet att ett VooDoo3 inte var helt gratis 1999, hade själv ett sådant... känns som att det där gick på en hel månadslön, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Har för mig det kostade lite drygt 6000Kr. Var väl ganska jämnt skägg med nVidia, men Voodoo-korten funkade aldrig lika bra med FSAA och annat trams.

Om jag skulle rama in något blir det isåfall ett Voodoo 2.

Bästa kortet...

... någonsin.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det tillverkades inte så värst många exemplar av dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Har för mig det kostade lite drygt 6000Kr. Var väl ganska jämnt skägg med nVidia, men Voodoo-korten funkade aldrig lika bra med FSAA och annat trams.

Bästa kortet...

... någonsin.

Absolut, kortet som var som en jättekliv upp i grafiken, efter det var det bara småsteg.

Måste bara skryta att jag har 2st PowerColor evilKING 12MB, det var nära att jag gav bort en av dom för något år sen men kortet fungerade inte i hans dator så jag tog tillbaka den.. huh.

Min överklockar era började med just Voodoo2, maxa till 120MHz och grafiken började smeta sig efter ett par minuter.. brände fingrarna på den minimala kylaren.

Det var tider det, gymnasiumstudent och bränna hål i plånboken med priset 2500kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Absolut, kortet som var som en jättekliv upp i grafiken, efter det var det bara småsteg.

Måste bara skryta att jag har 2st PowerColor evilKING 12MB, det var nära att jag gav bort en av dom för något år sen men kortet fungerade inte i hans dator så jag tog tillbaka den.. huh.

Min överklockar era började med just Voodoo2, maxa till 120MHz och grafiken började smeta sig efter ett par minuter.. brände fingrarna på den minimala kylaren.

Det var tider det, gymnasiumstudent och bränna hål i plånboken med priset 2500kr

Lyckos dig som hade plånbok på den tiden

Jag kommer ihåg min spargris sista glimrande ögon som ett rop på hjälp innan hammaren tränge igenom porslinet när Voodoo 2et skulle hämtas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade också en V 2, det var tider det

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Voodoo3 kommer jag ihåg..

Fyfan vilken best voodoo5 var!

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Voodoo 5 6000 kom väl aldrig till försäljning?

Citat:

The Voodoo 5 6000 was an unreleased graphics card of the Voodoo 5 series that was the last and most powerful model ever designed by 3dfx. Approximately 200+ test cards were produced, but only about 150 are still functional (most are rev 3700 A), due to issues of the internal PCI-bus that contributed to scuttling its release. Later a former engineer of 3dfx developed a fix for the issues called the PCI-rework which allowed the card to be fully stable even under high load.

wikipedia. Så visst, KANSKE någon skulle haft något här på swec men det är liten chans.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Lyckos dig som hade plånbok på den tiden

Jag kommer ihåg min spargris sista glimrande ögon som ett rop på hjälp innan hammaren tränge igenom porslinet när Voodoo 2et skulle hämtas

Dom pengarna fick jag spara i 4 månader har jag för mig, körkortet fick helt enkelt vänta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag raggade tag på 2 st voodoo 2 12mb kort för något år sedan men fattas den där lilla sli kabeln tänkte jag skulle pilla ihop en gammal retro burk igen
det är ingen av er som har en sådan liggandes kanske ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Bästa kortet...

... någonsin.

Oja lungt, jag hade ett V2 12+8MB i SLI en gång i tiden synd att det ena var lowbudget modellen men det prestarade bättre med dem + ett 2MB kort som jag hade på den tiden än vad mitt Riva TNT2 på 32MB gjorde

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag har ett Voodoo 5 5500 sittande i en dator här hemma, still going strong

Var väll kanske inte den bästa affären man gjort men tufft var ju kortet iaf

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Jag har ett Voodoo 5 5500 sittande i en dator här hemma, still going strong

Var väll kanske inte den bästa affären man gjort men tufft var ju kortet iaf

*Avis* Jävla piss är det igentligen.. Men endå något djuriskt inom mellan kött och öl begäret innebär att Voodoo är = manligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spooler
Jag raggade tag på 2 st voodoo 2 12mb kort för något år sedan men fattas den där lilla sli kabeln tänkte jag skulle pilla ihop en gammal retro burk igen
det är ingen av er som har en sådan liggandes kanske ?

Ska kolla, jag bör ha 2st

Det är väl den här du söker?

Annars går det göra en av floppy kabel

Fan, hittade bild på en... öh enhet? som jag sökte efter i förra Voodoo tråden

KICK ASS, fast den är bara för CAD m.m.. kosta 40.000kr och den kom efter att nVIDIA kn***a 3Dfx i häcken.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska kolla, jag bör ha 2st

Det är väl den här du söker?
http://home.epix.net/~rider1/sli.jpg

Jepp det e en sådan liten fnutte

Permalänk
Medlem

Jag har ett Voodoo 2 Banshee 16 MB. Jag använder det fortfarande då och då.

Permalänk
Avstängd

Jag har kvar mitt gamla Voodoo 2 kort inklusive byglings kabel, anslutnings kabel för skärm, manual och cd-skivan inklusive fodral!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

en en gammal fjutsu (stavning) simens på vinden med ett Voodoo 2 eller 5 , ska ta reda på det när kusinerna har åkt

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mitt Nvidia TNT 2 32mb gjorde ett bra jobb, men dubbla voodoo i burken var något extra att flasha med på lanen

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag har ett Voodoo 2 Banshee 16 MB. Jag använder det fortfarande då och då.

Det är 3:an.. voodoo3 alltså, nästan som voodoo2 fast med 2D stöd som voodoo2 saknade

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är 3:an.. voodoo3 alltså, nästan som voodoo2 fast med 2D stöd som voodoo2 saknade

Va? Vet inte om Banshee hade 16 MiB men det var definitivt inte Voodoo 3, fast såldes väl inte som voodoo TVÅ banshee heller (?).

http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx#Voodoo_Banshee

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Va? Vet inte om Banshee hade 16 MiB men det var definitivt inte Voodoo 3, fast såldes väl inte som voodoo TVÅ banshee heller (?).

http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx#Voodoo_Banshee

Jag som blandat ihop, men en voodoo2 var den inte

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Vila i frid

Dom tog voodoo2s 3D chip och smackade på något äckligt 2D chip efter att dom hade köpt upp STB. Kallade det banshee och trodde att dom kunde konkurrera med nvidia TNT

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Dom tog voodoo2s 3D chip och smackade på något äckligt 2D chip efter att dom hade köpt upp STB. Kallade det banshee och trodde att dom kunde konkurrera med nvidia TNT

Varför inte läsa wikipedia? De smällde inte på något 2D chip utan det, till skillnad mot Voodoo 2 (3 chip), var en enchiplösning. Fast det hade bara en TMU till skillnad från voodoo 2 (2 st).

Citat:

A single-chip solution, the Banshee was essentially a legacy VGA core combined with an overclocked but incomplete (only one Texture Mapping Unit) Voodoo2. The Banshee's single-chip form factor dictated a 128-bit memory bus, like the first Voodoo. Performance wise, the Banshee was a mixed bag. In scenes which used multiple textures per polygon, the Voodoo2 was substantially faster, due to the second TMU. In scenes dominated by single-textured polygons, though, the Banshee would match (or even slightly exceed) the Voodoo2 due to its higher clock speed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte så noga men jag ar ganska saker att det står Voodoo II Banshee på kartongen iaf. har inte tillgång till kartongen just nu dock.

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo 2 12mb inramat här, härliga grejor=)

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Re: Voodoo 5?

http://www.x86-secret.com/pics/divers/v56k/histo/1999/commerc...

Skön reklam av 3DFX [/B][/QUOTE] större än 8800 gtx?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

@kiruna, ehm.. forbidden?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1