Permalänk
Medlem

Bygga in PC i ett PS2-skal

Tjenare!

Nu när skolan börjar så tänkte jag dra igång ett projekt att hålla på med på fritiden!
Ska försöka bygga om ett PS2 till en PC.

Chassit är alltså en PS2-låda som kommer modifieras med plexi i "locket" och neonfläktar (få både kylning och ljus på samma gång, alltså inga neonrör).

Tänkte använda mig av så små prylar som möjligt för att få så bra luftflöde som möjligt.
T.ex 2,5" HDD, CD-enhet från bärbar dator med mera.

Vet att detta har gjorts förut, men såvitt jag vet så har det inte varit några mods på skalet i desa byggen, utan bara inbyggning.
Ni som vet vart dom tidigare projekten finns, får gärna posta länkar så jag kan få se lite lösningar på hur dom har gjort.

Ge mig gärna tips på vilka komponenter jag kan använda, vad jag ska tänka på och såna saker

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

ska finnas 5,25 moderkort, som en cdenhet altså på längd/bredd.?

Permalänk
Medlem

Danne92: Har du några länkar eller liknande?

Edit: Hittade länk till information om moderkorten

Visa signatur

Permalänk

Med neon och plexi säger jag nej direkt. Utan, ja.

Permalänk
Medlem

Splinter Snake: Varför? Plexit har jag för att det är lättare att fästa fläktar på ett snyggt sätt, och när jag ändå har plexi så kan jag lika gärna köra på neonfläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart ok projekt om du ser till att få in allt i burken. Har bara sett ett ps2-bygge tidigare men då hade han lite klumpiga komponenter så vissa sladdar hängde ut. Men med slim dvd, 2,5"hdd och minsta via mb:t så går det nog.

Personligen hade jag dock skippat plexi och lyse. Tycker det är mycket coolare om enheten ser orginal ut från utsidan.

Permalänk
Medlem

papabear: Har haft funderingar på de där me Vias moderkort, men jag tror även att det ska funka med något annat

Det där du sa om att det ska se original ut från utsidan har jag också tänkt på...funderar på att gravera in PS2-loggon på plexit som jag sätter dit, så blir det som en exklusivare modell av PS2
Dessutom måste jag ha bra kylning i burken, eftersom grejerna kommer sitta så tätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget plexi eller neon, då kan du lika gärna ha en vanlig låda ju. När du nu ska bygga in det i en ps2a kan du väl ha det som det är.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

mjo plexi och neon käns lite som att det förstör själva iden med att montera det i en ps2 låda att man väljer att montera det i en ps2'a är ju typ för att alla ska tro att det är ett helt vanligt ps2 om dom bara ser utsidan typ

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, OM !!: den ser exakt ut som ett vanligt ps2 med orginal usb slottarna.

Då kan du lura polarna på köpet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deean
papabear: Har haft funderingar på de där me Vias moderkort, men jag tror även att det ska funka med något annat

Det där du sa om att det ska se original ut från utsidan har jag också tänkt på...funderar på att gravera in PS2-loggon på plexit som jag sätter dit, så blir det som en exklusivare modell av PS2
Dessutom måste jag ha bra kylning i burken, eftersom grejerna kommer sitta så tätt.

Du skulle ju kunna ha den orginal men skära ut bokstäverna, fylla dessa med plexi eller smält-lim (tror jag mest på), alt. plexi bakom, och lysa upp bokstäverna.
Fläktar är ju bara att sätta i om det får plats. Baksidan känns inte som om det gör så mycket om det moddas (är väl springor i fronten de kan suga luft igenom?).

Permalänk
Medlem

Ja just ja, dom små vecken i fronten tänkte jag inte på
Dom borde ju gå att skära ut, och sen ha nät för istället, så får man ju in LITE luft i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
en itx baseard
http://www.mini-itx.com/projects/playstation2pc/

Var den jag tänkte på. Förstår inte varför man försöker bygga in något som inte får plats. Ser ju bara risigt ut. Idag borde det inte vara några problem att få in all hårdvara i en ps2.