Tappar S-ATA disk.HJÄLP

Permalänk
Medlem

Tappar S-ATA disk.HJÄLP

Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.Har tre sata II hårddiskar där den ena började krångla och helt enkelt försvann. Starta om och den var tillbaka.Formaterade den etc. men med samma resultat.Blåste hela datorn och gjorde en nyinstallation med Vista men hårddisken försvinner efter ett tag.Köpte en ny hårddisk(Western 500GB)och installerade den.Gjorde en snabb formatering och skulle börja föra över filer till den. Försvann igen(syns ej i diskhanteringen eller enhets hanteringen)!Disken syns i BIOSet när man startar upp och går in i BIOS och den finns med vid om start men jag kan ej formatera den för jag får ett fel medd. att det ej gick. Vad är det för fel? Fel på moderkortet(8 månade gammalt)?De andra två diskarna(Raptor 74GB och Hitachi 300GB funkar hela tiden).
Datorn hittar den om jag i enhetshanteraren trycker på "sök efter maskinvaruförändringar" och då kommer det upp enruta som säger att enhet E: har hittats men behöver formateras och det börjar den att göra men slutar sen och den försvinner igen.
Fel på BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

#uppdatera "bios flach programvaran"
#uppdatera bios.
testa och se hur de funkar.
#flytta den konstiga HDD:n till en annan sata port på moderkortet.
#flytta om i annan ordning. vissa har lite problem med sata enheter o vissa ordningar så testa ändra dem lite.
börja me det så får du skriva hur det är då.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Bios är uppdaterat till de senaste.
Har provat flytta runt kontakterna på moderkortet men då funkade inte den andra.
Har tre kontakter på moderkortet och alla används. Kan väl konstatera då att ena kontakten på moderkortet strular helt enkelt(har bytt kablage också utan de hjälpte).
Funderar på att köpa ett "Hus" till de så de blir extern hårddisk istället. Bör väl problemet upphöra?

Permalänk
Hedersmedlem

om de andra inte funkar om du flyttar ordningen måste du in i bios och ställa om vilken enhet som ska boota operativet ju. eller de kanske du redan gjort.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Flyttade ej på boot disken(raptor 74GB). Bytte bara plats med de två andra sata diskarna.
Tror du problemet löses om jag lägger den i en extern kabinett och kör via USB eller får jag samma problem igen?

Permalänk
Hedersmedlem

ingen aning.. har du pengar så vist kan du testa.
du ska inte behöva.. nåt annat som gör det. vibbrerar disken mycket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej den vibrerar inte så mycket. Ett billigare alternativ är ju att köpa ett kontrollerkort, eller?

Permalänk
Hedersmedlem

precis. kontrollerkort fungerar ju. dumt o betala för mycket, när det egentlien ska fungera med det på moderkortet.

har ett som jag köppte då jag inte hade sata på moderkortet.
fungerade finfint me mina 2 raptors. levererade ~100MB/sec enligt HDtach. (raid 0) kortet ligger för närvarande i hyllan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tappade bort hårddiskar för ett tag sedan, visade sig att felet var i de gula låsbara SATA kablar som kom med moderkortet. Bytte till andra icke låsbara och det fungerar finemang.

Några fel jag hade:

Burst speed nedsänkt ca 100MB/s.

Ibland var det t o m så att jag fick endast ca 5MB/s läs och skrivhastighet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR