Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Värstingdator(?) för 11000!?

Plockat ihop på datorbutiken. Finns det nånting jag borde ändra på? Och vad är det för skillnad på 32bit och 64bit vista?

Tack!

Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX
ANTSONATAIIIBL

MSI P35 NEO COMBO-F iP35 2DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX
MSIP35COMNEOF

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R

Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz
4096QX2800C5

Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2
SGB10-320S2

Sharkoon Media Reader 2 30in1 Intern 3.5"/5.25" SILVER/BLACK
SHARKMR2

Asus Extreme GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
ASN88GTS-320

Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM
WINVHP64SE

Totalpris 11 381:-

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Medlem

Usch för Vista!

Permalänk
Medlem

Beställ seperat CPU kylare direkt, betydligt mycket lättare att montera den från start och det är överhängande risk att du kommer få temp problem med stockkylaren. Q6600 är oerhört varma.

Vista, tänk över om du verkligen vill ha 64 bits versionen. 4gig ram är inget du kommer använda i vilket fall. Jag köpte själv 4gig ram och 32 bits Vista. Googla lite på Vista 32 Vs 64 bits så hittar du för och nackdelar med båda. För en privatperson så väger det dock betydligt tyngre för 32bits enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Beställ seperat CPU kylare direkt, betydligt mycket lättare att montera den från start och det är överhängande risk att du kommer få temp problem med stockkylaren. Q6600 är oerhört varma.

Vista, tänk över om du verkligen vill ha 64 bits versionen. 4gig ram är inget du kommer använda i vilket fall. Jag köpte själv 4gig ram och 32 bits Vista. Googla lite på Vista 32 Vs 64 bits så hittar du för och nackdelar med båda. För en privatperson så väger det dock betydligt tyngre för 32bits enligt mig.

Ok, trots att det sitter en i?? Något förslag på vilken?

Ska kolla mer vista!

Tack för seriöst svar!!!

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Medlem

Med de där komponenterna tycker jag att ett bättre grafikkort är nödvändigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
Med de där komponenterna tycker jag att ett bättre grafikkort är nödvändigt.

Du får gärna komma med förslag!

Jag utgick från detta:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070815/grafikkortsgui...

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men inte fan kan du väl köra 4x1024 mb DDR2-minnen på det moderkortet? Det har ju bara stöd för 2 st ddr2-minnen (och sen 2 st ddr3, men där kan du inte stoppa ddr2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Rätta mig om jag har fel, men inte fan kan du väl köra 4x1024 mb DDR2-minnen på det moderkortet? Det har ju bara stöd för 2 st ddr2-minnen (och sen 2 st ddr3, men där kan du inte stoppa ddr2)

TACK!

Det är just sånna här saker man vill ha hjälp med som jag lätt missar!

Så nya konfigurationen ser ut som foljer: (fortsätt gärna kommentera!)

1 st Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX [Beställd]

1 st Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX [Beställd]

1 st Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 [Beställd]

1 st Titan CU14HS Low profile 1u Copper Heatsink Socket775 [Beställd]

1 st Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz [Beställd]

1 st Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2 [Beställd]

1 st Sharkoon Media Reader 2 30in1 Intern 3.5"/5.25" SILVER/BLACK [Beställd]

1 st Gainward BLISS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express [Beställd]

1 st Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM [Beställd]

Totalpris 12 125:-

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Avstängd

jag skulle hoppat på ett 8800GTX, men det är lite sent för det nu ^^ Nej, men en ny CPU-kylare kan vara en bra idé att köpa direkt, så slipper skruva av moderkortet så fort du vill byta.
Finns mägnder av tester på CPU-kylare, minst 3 på sweclockers recensioner-del.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
jag skulle hoppat på ett 8800GTX, men det är lite sent för det nu ^^ Nej, men en ny CPU-kylare kan vara en bra idé att köpa direkt, så slipper skruva av moderkortet så fort du vill byta.
Finns mägnder av tester på CPU-kylare, minst 3 på sweclockers recensioner-del.

Icke försent. Vissa delar finns inte ine så jag kan fortfarande ändra konfigen. Men är det stor prisskillnad?

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loosegoose
Icke försent. Vissa delar finns inte ine så jag kan fortfarande ändra konfigen. Men är det stor prisskillnad?

Jo, det kostar närmare 5.000. Har du tajt budget så skulle jag hoppat det, men har du pengar så är GTX värt det. Särskilt då du ändå köper så kraftfull processor.

Permalänk
Medlem

Billigaste GTX:et kostar väl runt 4700 kr. Spelar du mycket?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Billigaste GTX:et kostar väl runt 4700 kr. Spelar du mycket?

Tänker börja spela en del ja.
Men min budget tillåter inte mer.

Ska jag gå ner i processor istället och trycka på med mer grafik?

Visa signatur

kan inget, vill mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loosegoose
Tänker börja spela en del ja.
Men min budget tillåter inte mer.

Ska jag gå ner i processor istället och trycka på med mer grafik?

Tja om du ska gå ner i processor så blir det två-kärnig istället för fyra-kärnig och då är E6750 för ca 1700:- det bästa alternativet. Överklockningsvänligt och svalt. Däremot är den relativt svag i applikationer som kräver 3 eller fler kärnor men det är inte så vanligt idag.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Tja om du ska gå ner i processor så blir det två-kärnig istället för fyra-kärnig och då är E6750 för ca 1700:- det bästa alternativet. Överklockningsvänligt och svalt. Däremot är den relativt svag i applikationer som kräver 3 eller fler kärnor men det är inte så vanligt idag.

Tack!

Som det ser ut nu så behåller jag min konfig.

Visa signatur

kan inget, vill mycket