DiRT inte Multithreaded

Permalänk
Inaktiv

DiRT inte Multithreaded

Ja som namnet på rubrien säger så är det nya DiRT inte anpassat för fler kärnor än 1.

Där är i alla fall vad jag kan se, det står ju att Core 2 Duo är rekomenderat men aktivitetshanteraren ger ett utslag som är följande!

http://img204.imageshack.us/my.php?image=dirthm7.jpg

Annars är det ett grymmt spel som flytter väldigt bra... lite udda att det endast använder en processor max o de 3, elle ja inte nån annan nästan alls!

Permalänk
Medlem

Det ger utslag på resten ändå? Fast inte jämnt fördelat då...

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Sötast

Hört att quadcore har den effekten. Stäng av 2 kärnor så borde 2 funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hört att quadcore har den effekten. Stäng av 2 kärnor så borde 2 funka.

Man skulle kunna tänka sig att det blir så här om man stänger av två:

1: ~100%
2: ~25%
3: ~25%
4: ~25%

=>

1: ~100
2: ~25+25+25
3: 0
4: 0

Sen kan det ju hända 1 och 2 turas om lite om inte spelet sätter affinity själv...

Permalänk
Inaktiv

Jo kanske sant, iofs har jag bara ett 8600gts så det kan vara den som sätter stop i första hand och processorna inte behöver göra mer? Men jag kör ju inte helelr på maximerad grafik!

Men jag tror inte jag kans tänga av 2 kärnor på ett P35 moderkort!

Permalänk
Sötast

Aktivitetshanteraren : Högerklicka på process, ange cpu:

Permalänk
Inaktiv

Yepp, när jag slog av processor 3 och 4 så blev det mycket mer jämn födelat mellan processor 1 och 2.

http://img208.imageshack.us/my.php?image=dirt2tz3.jpg

Lite dummt att processor 1 tar alls kit när alla är aktiva för den lär ju bli rätt het.

Coolt att det teoretisk går att ha 32 processorer!

EDIT: Körde 3 kärnor och han födelatde allt jämn och fint här också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k54i
Yepp, när jag slog av processor 3 och 4 så blev det mycket mer jämn födelat mellan processor 1 och 2.

http://img208.imageshack.us/my.php?image=dirt2tz3.jpg

Lite dummt att processor 1 tar alls kit när alla är aktiva för den lär ju bli rätt het.

Coolt att det teoretisk går att ha 32 processorer!

EDIT: Körde 3 kärnor och han födelatde allt jämn och fint här också!

Jag skulle tippa på att själva game loopen ligger och spinner på 1 så fort den kan, sen trådarna som räknar ut mindre grejer körs på de andra (2,3,4), att dom inte används fullt ut är väll att de har så lite att göra som skall vara klart till tex varje gameloop. Dock så tror jag att det ger bättre responstid/reaktion i allt om trådarna körs på olika processorer, det blir ju ingen tid tråden behöver vänta för att få köra sitt... även om den är minimal. Med lite beroende på vad trådarna gör så kanske det finns ett par kritiska sektioner också som gör att tex en tråd inte får skriva till ett objekt när ett annat gör det (de kan ju tex inte ändra samma data samtidigt), då väntar tråden till den första kört sin kritiska sektion ...

Permalänk
Inaktiv

Mjo möjligt, om det är som du säger fungerar det nog bäst o köra processor 2,3 och 4 och stnga av 1 för spelet i frågan. Iofs märker jag ingen skilland prestandardmäsigt!

Blev lite häppen bara för jag tro det skulle vara mer cpu krävande men de nog grafikkortet som kväver...

tack för alla svar!