Permalänk

Geforce 9-Serien?

Tja. Jag undrar när den nya Geforce serien släpps... Är det någon som vet?

Permalänk

November-December sägs det enligt ryktena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
November-December sägs det enligt ryktena.

Men helt ärligt. Är det någon som vet med säkerhet egentligen förutom Nvidia själva?
Ifall kortet ska släppas om 3 månader i handeln så borde de ju snart släppa informationen om kortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ingen vet nånting om när det släpps eller hur det presterar , alla har sina drömmar och fantasier men inga fakta.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

3 dagar gammalt:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

3 dagar gammalt:

http://www.theinquirer.net/?article=41740

Börjar hända lite grejer, och November verkar vara den utsatta tidsramen, vilket stämmer väl överens med nVidias tidigare statements att dom ska börja släppa ett nytt highend-kort om året, närmare bestämt Q4 varje år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men helt ärligt. Är det någon som vet med säkerhet egentligen förutom Nvidia själva?
Ifall kortet ska släppas om 3 månader i handeln så borde de ju snart släppa informationen om kortet.

8800-infon började flöda på nätet några veckor innan 8800 släptes, så varför borde 9800-infon börja florera nu?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Ska man tro The Inq så är det folk kallar 9800 egentligen typ 8900 alltså en puttsning av föregående GPU . Har läst nånstans att Nv´s motsvarighet till R700 ska heta G100 men det var väl lika mycket hittepå som all annan information.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Om nu skilldnaden på 8 och 9-serien inte visar sig vara så fundamentalt stor så kanske det vore en bättre investering att satsa på ett 8800 GTX/Ultra till vintern och hoppa över 9-serien i väntan på kommande generation efter, elr på ATIs nästa generation som förhoppningsvis kommer klara konkurrensen från nVidia bättre denna gång.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
3 dagar gammalt:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

3 dagar gammalt:

http://www.theinquirer.net/?article=41740

Börjar hända lite grejer, och November verkar vara den utsatta tidsramen, vilket stämmer väl överens med nVidias tidigare statements att dom ska börja släppa ett nytt highend-kort om året, närmare bestämt Q4 varje år.

8800-infon började flöda på nätet några veckor innan 8800 släptes, så varför borde 9800-infon börja florera nu?

Tycker bara att det är väldigt mycket rykten just nu bara.
Folk förväntar sig något helt nytt revolutionerande medans jag personligen tror att kortet som kommer nu är G80 med lägre tillverkningsprocess, inbyggt ljudkort och några extra features. Den lägre storleken gör att kortet kan gå svalare och dra mindre ström eller klockas högre.
Tror inte skillnaden mellan 8800 och det kommande kortet kommer vara större än mellan 7800 och 7900.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tycker bara att det är väldigt mycket rykten just nu bara.
Folk förväntar sig något helt nytt revolutionerande medans jag personligen tror att kortet som kommer nu är G80 med lägre tillverkningsprocess, inbyggt ljudkort och några extra features. Den lägre storleken gör att kortet kan gå svalare och dra mindre ström eller klockas högre.
Tror inte skillnaden mellan 8800 och det kommande kortet kommer vara större än mellan 7800 och 7900.

Jag tror heller inte på någon revolution. Men om det stämmer att dom ska köra med GDDR4 (som ska vara märkbart snabbare än dagens 8800 GDDR3) och 512-bitars minns buss så kommer bandbredden bli ENORM. Det är juh riktigt najs om kortet ska hänga med i DX10 spelen ett bra tag framöver.

Hur som helst så ska jag börja lägga undan redan denna månaden till ett 9800GTX så jag kan avnjuta Crysis

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på någon revolution mer än på pappret, självklart ser vi en dramatisk prestandaförbättring, men detta är ju anledning till varför marknaden lever. Kan tänka mig R700 kommer prestera bättre än G92, på pappret ser vi än sålänge inte så mycket mer än Tessalation 2.0(+?) då den nu pågående Rv670 (?) stödjer Tessalation 2.0 om jag inte är helt fel ute - men det gäller för utvecklarna att unyttja den funktionen också, då G92 kommer använda sig av första generationens Tessalationsenhet som vi ser i 2900XT så finns det en större marknadsdel med tekniken.

I 9800-serien blir det GDDR4 som gäller, dock vet jag inte om hur bandbredden kommer bli på minnet. Tror inte så mycket på 512-bitars riktigt än för GDDR4.

Permalänk

mmm källor på det?

Visa signatur

Permalänk

nVidia har inte släppt någon vettig info om korten än, så varför spekulera?
Vi har väll alla lärt oss att det är mer än vad som bara står på pappret sedan informationen om HD2900XT släpptes?
Kortet såg ju ut att gå om 8-serien med hästlängder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror inte på någon revolution mer än på pappret, självklart ser vi en dramatisk prestandaförbättring, men detta är ju anledning till varför marknaden lever. Kan tänka mig R700 kommer prestera bättre än G92, på pappret ser vi än sålänge inte så mycket mer än Tessalation 2.0(+?) då den nu pågående Rv670 (?) stödjer Tessalation 2.0 om jag inte är helt fel ute - men det gäller för utvecklarna att unyttja den funktionen också, då G92 kommer använda sig av första generationens Tessalationsenhet som vi ser i 2900XT så finns det en större marknadsdel med tekniken.

I 9800-serien blir det GDDR4 som gäller, dock vet jag inte om hur bandbredden kommer bli på minnet. Tror inte så mycket på 512-bitars riktigt än för GDDR4.

Som sagt, källa? Eller du kanske jobbar på nVidia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om vi antar att du inte jobbar på nvidia så har du fått reda på att det ska blir GDDR4 genom samma rykten som gått, där det även står att det ska blir 512-bitars buss. Hur kan du hålla med om det ena och inte det andra om det är från samma rykte??!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni skillnaden mellan 9800 GTX och 8800 GTX kommer bli större än vad skillnaden är mellan 8800 GTX och 7900 GTX?

Permalänk

Ingen vet vänta och se....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Tror ni skillnaden mellan 9800 GTX och 8800 GTX kommer bli större än vad skillnaden är mellan 8800 GTX och 7900 GTX?

Definitivt inte om du frågar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO

Nej, men det kan vara nästan lika stor skillnad.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Om vi antar att du inte jobbar på nvidia så har du fått reda på att det ska blir GDDR4 genom samma rykten som gått, där det även står att det ska blir 512-bitars buss. Hur kan du hålla med om det ena och inte det andra om det är från samma rykte??!

Jag går efter den information jag fått. Där kommer GDDR4 upp, vilket är mer än bara ryckten, det finns redan kort i förra generationen med GDDR4 så varför man vill sitta kvar med GDDR3 är en bra fråga, mer än potentiellt hålla priserna nere. Dock är jag osäker på att de kommer få till en 512-bitars minnesbuss tillsammans med GDDR4 och alla de andra tekniker de vill få med - känns som det blir för mycket på samma gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker dom borde byta namnstil helt&hållet. Kanske kalla det Geforce 9.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag går efter den information jag fått. Där kommer GDDR4 upp, vilket är mer än bara ryckten, det finns redan kort i förra generationen med GDDR4 så varför man vill sitta kvar med GDDR3 är en bra fråga, mer än potentiellt hålla priserna nere. Dock är jag osäker på att de kommer få till en 512-bitars minnesbuss tillsammans med GDDR4 och alla de andra tekniker de vill få med - känns som det blir för mycket på samma gång.

nejdå varför skulle det vara för mycket tänker du?

Permalänk

vad slka G100 heta Gefroce 2K7 eller simpelt Geforce 10K

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Inaktiv

Jag her en teori att de satsar på jämna förstasiffror, kanske slumpmässigt. men kolla.

Geforce 2GTS/ULTRA, WOW, jävligt bra kort

Geforce 3 Ti, bra och bättre än tvåan men inte så stor ökning!

Geforce 4 var än väldigt lyckade serie (Ti versionen).

Geforce FX (5) var ett misslyckande egentligen, sålde säkert bra

Gefprce 6800 var ju jävligt omtalade och omtyckt.

Geforce 7800GTX var ju bra men egentligen inte så jävla mycket bättre!

Geforce 8800GTX, här ser vi en enorm prestandardökning!

Om nu 9800GTX/ULTRA är på väg så kan vi väl förvänta oss en liknande ökning som innan.

Det är 10800GTX/ULTRA vi väntar på, där kommer det att öka markant!

Jag trod det är eftersom de på så sät har två år på sig att utveckla något helt nytt och revolutionerande... och den revolutionerade GPU'n de skapar kans senare leva kvar i ett år till i form av ex, 7800, 9800...

Det riktiga temet satsar på 10800 redan när 8800 blev klart...

7800 var bara en lite förlängning av 6800 med liknande kärna men me dombyt namn och kanske några extra finesser osv...

Någon som håller med i alal fall till en viss del?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k54i
Teori

Möjligtvis, Nvidia sa ju förut att de trodde på fotorealism till deras 10 serie. Känns inte helt omöjligt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Möjligtvis, Nvidia sa ju förut att de trodde på fotorealism till deras 10 serie. Känns inte helt omöjligt.

Fotorealism my ass. Inte på en bild tagen i ett spel i rörelse.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Fotorealism my ass. Inte på en bild tagen i ett spel i rörelse.

Kör den real-time raytracing på avancerade/komplexa scener i 100+ fps så är jag såld.
Det skulle "blow my mind away".

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Grafikprestandan ökar ju bara mer och mer per release tycker jag.

Dvs Geforce 3-4 är ju inte direkt som 7900-8800 :).

Hursomhellst. Kommer nu Nvidia korten ut i novemeber kommer dom steka alla andra kort på marknaden punkt slut. Annars är det bara korkat.

Ser bra ut på pappret, men det spelar inte så stor roll om dom inte har software som kan tygla monstret. Då är det lönlöst.

Om kortet kommer ha sådan prestanda som det ryktas om + att Drivarna blir helt underbara kommer det blir en riktigt trevlig vinter.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Grafikprestandan ökar ju bara mer och mer per release tycker jag.

Strömförbrukningen också, va?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

ja drivare har ju ej vart Nvidias starka sida sedan 8800korten kome så varför skulle 9800 drivarna vara annorlunda näe ja tror bara de ville få ut ett kort att kuva AMDATI innan de släppte en uppföljare

men divare är drivare ingen ändring där tror jag men det är mina 10öre

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ja drivare har ju ej vart Nvidias starka sida sedan 8800korten kome så varför skulle 9800 drivarna vara annorlunda näe ja tror bara de ville få ut ett kort att kuva AMDATI innan de släppte en uppföljare

men divare är drivare ingen ändring där tror jag men det är mina 10öre

Om du jämför nVIDIAs drivrutiner emot ATI's så är det inget fel på 8800.

Visa signatur

Permalänk

Nvidia eller Ubisoft hart ju misslyckats att ordna vissa delar i Splinter cell DA såg ju gräsligt och missfostrikt ut aa+HDR funkade ju inte och kommer inte att fungera heller på 8800korten det har UBIsofts support meddelat mig

så det spelet sålde jag så visst hade UBI+Nvidia kunnat fixa det men antar att Vista är PRIO1 nu för Nvidia där fungerar inte drivarna alltför bra heller

mne det är ju bara min åsikt

Visa signatur