Permalänk
Medlem

Q6600 nu vs. 3600+ nu & Phenom sen

Hej, tänkte här öppna en intressant tråd för såväl intel- som AMD-fans. (La denna i AMD-delen med, men rädd att bara nå för ensidigt och ville därför lägga in här med. Ber om ursäkt om det är mot regler, rätta mig gärna)

Mitt läge: Jag behöver ha en dator till skiftet okt/nov, inga undantag. Denna ska kunna palla 3 års spelande med en grafikkortsuppdatering typ halvvägs. Prisklassen är 13-17 kkr enbart dator. Den stora frågan som jag ser det nu rör processorer.

Alt 1: Skaffa en komplett dator med Q6600 nu och lev med den. (För det är otroligt att nästa generation intel-kort kan sitta på samma moderbräda?

Alt 2: Skaffa en AM2-bräda nu och sätta en billig 3600+ (eller liknande) på den, sätta på en Phenom när denna kommit och hunnit sjunka lite i pris, kanske feb?

Mina frågor:
1) Vad tror ni är bäst och mest framtidssäkert, och varför?
2) Vet vi något alls om hur Phenom kommer prestera mot Q6600 och vad prisskillnaden är?
3) Kommer intels nästa generation att kunna sitta på samma moderbräda? Vet vi säkert att Phenom kan sitta på en AM2-bräda och hur ser det ut med följande generation?

Stort tack på förhand för er experthjälp!

Permalänk
Medlem

1. 4 kärnor till ett bra pris och överklockar bra borde räcka ett tag.
2. Säkert sämre.
3. Säkert inte (?), men ett Q6600 överklockat borde räcka ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Tack Semjonov.

För att vidga diskussionen, kan AMDs -Barcelona- vara ett slagkraftigt alternativ då den kommer i september?

Permalänk
Medlem

Jag är ytterst tveksam.

Permalänk
Inaktiv

den ser bra ut på specsen men vi får ju se hur bra den blir i praktiken. det är aldrig värt att vänta på datorhårdvara imo. se på R600 som folk väntade på i ett ½ år som inte presterade lika bra som ett 8800gtx.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är Phenom bättre. AMD visade upp en server ES prolle som slog quad core Xeon med några hundra MHz lägre i klock.

Permalänk

Man vet inte säkert. Jag tycker själv att du helt ska vänta en stund till. Trots allt så testades nyligen Penryn-processorn, och Phenom borde ju även den testas när som helst, inte sant? Så vänta ett tag och se på överklockningsmöjligheter, prestanda osv.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade använt det du använder idag och spara pengar och köpa nytt efter att Phenom lanserats. Efter Phenom har lanserats kan du ju välja och vraka eftersom vi då kommer veta hurpass bra AMD's nya teknik presterar.

Det är vad jag själv gjorde. Köpte mig ett P5K Deluxe, 2GB DDR2 och en snuskigt billig E6320 som jag överklockade till 3.5GHz med stock kylningen. Det fungerar bra tills andra alternativ dyker upp

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Med största sannolikhet är Phenom bättre. AMD visade upp en server ES prolle som slog quad core Xeon med några hundra MHz lägre i klock.

Det ska bli kul att se det ökända monstret Xeon bli slaget i prestanda, har det blivit slaget av AMD innan? då menar jag AMD server processor mot Xeon, opteron är väll en server proc...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Det ska bli kul att se det ökända monstret Xeon bli slaget i prestanda, har det blivit slaget av AMD innan? då menar jag AMD server processor mot Xeon, opteron är väll en server proc...

Xeon är/har varit rätt slagen.
När Xeon var baserad på netburst så hade ju AMD någon PR-grej där de inbjöd intel till några ronder boxning för processorerna för att visa hur överlägsen AMD var (Intel ställde aldrig upp).

Fortfarande så är väl Opteron i 4 och 8 processorer bättre än (eller står sig bra mot) Xeon då den har tillgång till snabbare minne (i.o.m. att varje processor kan ha eget minne och inte delad buss), givetvis med något NUMA-hanterande operativsystem.

K10 lär fortsätta att vara slagkraftigt när det gäller många processorer tror jag. Prestandan för Phenom X4 lär väl gå att extrapolera enkelt när väl nya opteron lanseras (tidigare än Phenom).

Frågorna:
Phenom kommer använda AM2+ som är en uppdaterad AM2:a. Så de fungerar på gamla moderkort och vice versa. AM3-sockeln som kommer senare (långt fram) kommer bara ta AM3-processorer (då det är DDR3) men AM3-processorerna är sagda att stödja både DDR2 och DDR3 så de kan köras på gamla AM2-moderkort.

Vad jag förstått allt så ska intels penryn fungera på nuvarande moderkort som har P35 iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

[i]Fortfarande så är väl Opteron i 4 och 8 processorer bättre än (eller står sig bra mot) Xeon då den har tillgång till snabbare minne

Det har jag märkt^^
en kompis köpte en 5600+ och hans /mina två 2GB minnen som vi testade var sitt med gick 10% snabbare i hans än i min.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Sedan så kommer väl knappast Intel ligga på sofflocket och vänta på att AMD ska ta över prestandatronen igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Sedan så kommer väl knappast Intel ligga på sofflocket och vänta på att AMD ska ta över prestandatronen igen...

Nä, knappast. Det är det som är det fina med konkurrens. Tänk vad trist det hade varit om AMD hade konkat och intel satt helt outmanade på tronen.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

jag skulle kört på Q6600 nu, kostar inte så mycket och det är bara ett inköp då .. phenom verkar inte vara så super bra utan mer i samma klass som intels ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Det har jag märkt^^
en kompis köpte en 5600+ och hans /mina två 2GB minnen som vi testade var sitt med gick 10% snabbare i hans än i min.

Den dagen en 5600+ slår en E6600(i spel och power-user program) ska jag börjar dubba tyska porr-filmer.

Så att den kan hantera minne snabbare gör den endå inte spännade i vardagen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs