NOCTUA NH-U9F eller annan kylare till Q6600

Permalänk
Inaktiv

NOCTUA NH-U9F eller annan kylare till Q6600

Har tänkt köpa dena fläkt till min Q6600, har läst att visa klagar på den och säger att den inte kyler tillräckligt bra för en Q6600. Men den måste ta mig fan kyla bättre än den boxade fläkten jag fick med processorn, uhh så jävla dåligt är den, möjligt att jag inte monterat 100% rätt men jag är lite rädd för att trycka för mycket då platan böjs rätt mycket!

Den monteras bakifrån som jag har förståt vilket ska vara bättre när det gäller att få den att sitta bra osv!

Jag undrar nu om man måste ta loss moderkortet helt och vända det upp och ner eller räcker det att lyfta på det och bara s lägga under den där plattan och snabbt skruva fast den för ja e inte sugen på att plocka om allt i datan!

Desutom så har jag nu i TAt 55 C idle och kring 69 i 100% Load SpeedFan visar 42 C i idle och när jag kör 100% Load i TAT så visar SpeedFan kring 55 C. Men sen så kan jag ju inte få igång alla 4 kärnor till 100% med TAT!

Är lite klyven här, vill gärna ha en kylare som inte har sådana där klips (clips) som stock kylaren har men som är superlätt o montera o ger bra o tys kylning (jag har inte tänkt överklocka, kanske något lite, om det skulle kmma till 3GHz så skulle jag inte gå över det)...

Tack och jag vet att det kanske finns någon sån här tråd men jag skulle gärna vilja ha mer info om NOCTUA NH-U9F från användare eller annan bra kylare som är i storlek som dena (inga Ultra 120mm här inte)!

EDIT: Eller ska man kansek satsa på en Scythe Ninja Plus Rve.B, är det den som kallades Mini Ninja, som ju är mycket billigare? Hur är installationen på en sån?

Permalänk

Varför inte en 120mm? Jag har en Noctua NH-12F och just nu när jag kollar i TAT så är den på 21grader idle.Har en E6850 men annars så har vi samma låda och kör fläktarna på låg.
Dock har jag inte byggt i hop den själv utan lät dom på Datorbutiken göra det.Må ha gjort ett gott jobb.

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

21 grader i idle, har du datorn ute på balkongen? Om du har 20-25 grader i rummet så finns det inte en chans att du har 21 grader. Seriöst mätfel någonstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superluminal
Jag har en Noctua NH-12F och just nu när jag kollar i TAT så är den på 21grader idle.Har en E6850 men annars så har vi samma låda och kör fläktarna på låg.

- Wow, det är långt under rumstemperatur och även om rumstemperaturen skulle vara runt 20c och kontaktkytan mellan CPU och din Noctua NH-U12F vara 95%...

Too bad, 21c...IDLE!?!

Permalänk
Inaktiv

Mjo är lite osäker på om det kommer att stöta ihop med något på moderkortet (finns iofs en lista på hemsidan där jag tror de säger att det funkar fint)...

Sen är jag lite osäker på den störe då vikten är högre och dessutom så är den dyrare försöker få det under kring 500 kr med cleankit från dustin.

Synd att du inte monterade själv, eller ja, då hade du kunat dela med dig av åsikter kring montering, om kylpastan är något o ha som medföljer osv!

Permalänk

Tja,det är vad TAT säger så vad vet jag.Nyss när jag startade upp den så står det till och med 19 grader .-)Har Asus P5k deluxe.Rumstemperatur är runt 20 grader.

Det ser hyfsat lätt ut om man tittar i manualen till kylaren,Fina bilder och väl beskrivna steg.Men vad vet jag

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

Det är hyfsat lätt att montera den, var lite knepigt första gången att få dit skruvarna som har fjädrar på sig, annars var det inga större problem. Notera dock att det är ett krav att du läser instruktionerna när du monterar för det är ju inte bara en s775 grejor som ligger i lådan.

Permalänk
Inaktiv

mjo ja ska nog köra på den lite midre för priset vikten osv... men fan, är klycen på omd et verkligen behövs då ja inte ska klocka och om man kan lita på TAT resultaten... PC Probe, AI Suite och Speedfan visar lägre resultat ca 10 C lägre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja,det är vad TAT säger så vad vet jag.Nyss när jag startade upp den så står det till och med 19 grader .-)Har Asus P5k deluxe.Rumstemperatur är runt 20 grader.

Det ser hyfsat lätt ut om man tittar i manualen till kylaren,Fina bilder och väl beskrivna steg.Men vad vet jag

Mmm .. kul att din CPU kan användas som kylare dårå..
E6850 .. G0-stepping, right? Kolla lite på detta:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=70648...

Mvh

Permalänk

Okej inga 20 grader där inte. 35 grader vid idle.Är det okej?Verkar som det flest med den CPU:n har dessa siffror så jag antar det.

Sorry för mitt ej menade hijackande.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Så i ditt fal visade TAT fel (för lite) kan det då vara så att det visar för mycket i mitt fall? Iofs har jag B3 men som sagt är TAT för Bärbara M processorerna egentligen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej inga 20 grader där inte. 35 grader vid idle.Är det okej?Verkar som det flest med den CPU:n har dessa siffror så jag antar det.

Sorry för mitt ej menade hijackande.

35 grader är mycket normalt, ja - och helt ok.

Mvh

Permalänk

Ninja plus och minja är två olika kylare. Jag kan inte tänka mig att NH-u9 är sämre än boxed, men med tanke på din processor så är nog 120 mm att rekommendera. Och med kylare i den storleken så tycker jag inte att pushpins är någon höjdare.

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El Chorizo
Ninja plus och minja är två olika kylare. Jag kan inte tänka mig att NH-u9 är sämre än boxed, men med tanke på din processor så är nog 120 mm att rekommendera. Och med kylare i den storleken så tycker jag inte att pushpins är någon höjdare.

Så du menar att Noctua NH-U12F är ett bätr väl för en quadcore?

den är ju rätt tung så jag är lite orolig att den skalls lita på moderkortet, inte tänkt bära runt på den men man vet aldrig!

EDIT:

jaha nu så testade jag att instalera om fläkten tog tilloch med bort moderkortet för att kunna trycka till pinsen ordentligt, uhh det behövdes en jävla krfat för att terycka dit en o sen så ska man ju trycka diagnoalt...

Nää jag fick dit den bättree än innan men gjorde markeringar där den borde vara, de stod på markeringarna men den borde vara under de så den sitter inte 100% men jag vågade inte mer, får fan bli en kylare med bottenplatta! Men nu så ligger systemet på 46C Idle i coreTemp och kan komma upp till 68C när jag kör intels TAT och packar upp en massa rar filer samtidigt Så det är ju mycket bttre då det översteg 70C innan, men soms sagt borde Noctua kylaren hålla tempen nere ännu mer då jag inte ska överklocka!

Tack Superluminal för att du snode min tråd

Men jag förlåter dig!