Permalänk
Medlem

Pentium 4 helt slut??

Hej!

Jag har haft en p4 2,93 ghz i ungefär 2 år.
Första året gick var den hyffsatt snabb. Men jag böt fläkt vid 1 år för att den lät så mycket.
Och efter det hade den blivit mycket varm.
Så cpu'n har typ varit på ungefär 75-85C i 1 år ungefär år och har blivit otroligt seg.
Det jag undrar är, går det att rädda den (att göra den lika snabbb som föut) Med ny kylpasta och ny kylare??

eller kommer den fortfarande vara sölig...?(har ej överklockat nått)
Eller e den paj eller nått när den har varit så varm så länge??

? =/

Permalänk
Medlem

Ajdå, låter som om processorn börjar få slut på MHz. Du kanske måste fylla på med mer

Skämt åsido, en processor blir inte långsammare med tiden. Troligtvis så är det windows som är segt. Om du inte installerat om windows på 2 år så har du säkert fyllt det med spyware och diverse annat otyg. Så formatera hårddisken och installera om windows så blir det säkert snabbare, men kom ihåg att ta backup på allt du vill ha kvar först.

Att ha processorn på 75-85 grader är iofs. inte så bra, då det är risk att den går sönder om den blir överhettad. Så du ska nog fundera på att skaffa lite bättre kylning, det behöver inte kosta så mycket. Du kan ladda ner CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php) och ta reda på vilken socket din processor använder om du vill ha mer hjälp med det.

Permalänk

Den har troligen inte tagit nämnvärd skada av att gå varm. Det som hänt (gissar jag) är att den har klockat ner sig själv när den blir så där varm.
Du skrev att du bytte fläkt. Hade du loss kylflänsen samtidigt? Isåfall kan du prova att montera om den. Se bara till att rengöra noga och att alla fyra push-pins låser fast.
Om du lät flänsen vara kvar och bara bytte fläkt kan det vara att den nya fläkten inte flyttar lika mycket luft som den gamla. Prova med en annan fläkt som blåser mer.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Dom där plast pinsen slits så det kan hända att det blir glapp och då blir det varmt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men min fläkt har bara 3 pinnar ...?

har denna fläkt http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=73498629&itemName=... o den går på ungefär 1500-1600 rpm
och en budget kylare som följde med datorn...

Permalänk
Medlem

I.a.f. så får du nog inse att att om man sätter dit en fläkt som knappt flyttar någon luft att det kan bli en aning varmt om man har en cpu som man kan använda som ett element.

Vad menar du med att din fläkt har tre pinnar?

I vilket fall, ring en kompis som kan iaf lite om datorer så löser han nog det där åt dig på 5 minuter, och en promenad till närmsta datorbutik.

Permalänk
Medlem

Det trådskaparen menar med 3 pinar är hur fläkten kopplas till datorn, medans det MaLo menar med pins är dem där sakerna som håller fläkten på plats.

Kolla helt enkelt så att fläkten sitter fast ordentligt. Nu vet jag inte vilka grader en p4 ska ha i load/idle, men 70-80 grader låter alldeles för varmt, jag vill rekommendera dig att köpa en arctic Cooling freezer 7 fläkt för ca 250 SEK den kommer att hålla din CPU kyld och din dator tyst. Sen så kan det vara en ide att formatera om windows som det har sagts tidigare.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

jaha.. va e load/idle?? jag såg bara att den hade 70-80 i bios e det load eller?? =/ finns det nå program man kan kolla tempen utan att gå in i bios?

Permalänk
Medlem

Du fucking skojar, du har 70-80 inne i bios.

Seriöst, ring en kompis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOhaanJ
jaha.. va e load/idle?? jag såg bara att den hade 70-80 i bios e det load eller?? =/ finns det nå program man kan kolla tempen utan att gå in i bios?

Nej. Det är snarare så idle den kan vara utan att vara avstängd. Ja, finns en uppskö program som kan läsa av din temp i windows. SpeedFan är ett sådant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du fucking skojar, du har 70-80 inne i bios.

Seriöst, ring en kompis!

Och med detta innlägg vill du uppnå vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det trådskaparen menar med 3 pinar är hur fläkten kopplas till datorn, medans det MaLo menar med pins är dem där sakerna som håller fläkten på plats.
[...]

Du menar väl hålla kylflänsen på plats ändå.

Låter som fläkten är för dålig och så kan väl kylflänsen blivit dammig (och har större problem att avge värmen).
Har trådskaparen tagit av flänsen så kan han ju såklart också monterat tillbaka den dåligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Har han lyckats köra sådär i 2 år utan att märka att Windows får massa fel så sa han väl inte reinga en kompis eftersom det ändå verkar hyfsat stabilt, sen om det är bra eller inte tror jag inte men som sagt montera om fläkten o lägg nytt tunt lager kylpasta (eller byt ut till din gamla fläkt). jag personligtn hatar montering på intels socket 775, får la bli en ny med skruvar så man är säker på att fläkten sitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Och med detta innlägg vill du uppnå vad?

Ja inte vet jag, vad vill du klargöra?

Man kan steka ägg på cpu:n.

Permalänk
Hedersmedlem

En ny bra kylare kostar inte så mycket.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM