Permalänk
Medlem

Passivt kyld C2D, quad?

Ska snart köpa dator och tänker köpa mig ett DQ6 moderkort. MEN, har fått vetskap om att kylaren jag planerat inte passar (Noctua NH-U12F). Nu när jag letar efter ny kylare undrar jag om det skulle vara möjligt att köra med en ultra 120 extreme utan fläkt? Kommer ha ett Cooler Master Cosmos som ju tydligen ska ha bra luftgenomströmning och dessutom har den ju tre 120mm fläktar placerade i området runt processorn.

Alltså kommer jag kunna ha en Q6600 eller någon C2D processor som kyls passivt av en Ultra 120 extreme i ett Cooler master cosmos chassi?

Acceptabla temperaturer är enligt mig upp till 40 grader idle och 55 grader load.

Permalänk
Medlem

55C load lär du aldrig komma under för 55C vore ju bra/normalt t.o.m med en fläkt på därtill.

Kanske om du undervoltar extremt så kanske du kommer iaf nära 55C men då ska det vara riktigt extremt bra chassi luftflöde.

55C tycker jag är ju inget däremot, när tempen på en C2D/Quad börjar va i 65-70C nivån så tycker jag det börjar bli någorlunda högt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

tror inte du lär lyckas kyla prollen alls passivt?! Sen varför då köpa ett DQ6?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om du ska köra passivt varför köpa en dq6? Är ju det man köper om man ska klocka i sinne.

Edit: Lol på min post, precis samma som han ovan...haha

Permalänk

Jag kan bara berätta att om du vill köra den passivt med en Noctua NH-U12 kommer du behövs köra med vääldigt låg voltage

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan lyckas köra Ultra 120 Extreme på dem tempraturerna om du lyckas installera den ordentligt..

Men jag förstår verkligen inte meningen med det som dem ovan nämnt, varför köpa dq6 när det räcker med vilket skräpkort som helst om du inte ska överklocka, och varför inte sätta in en fläkt så kan du överklocka ganska rejält.. Noctua fläktarna är ju nästintill ljudlösa när du ligger med örat och bränner mot kylaren..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Jag tror nog du kan köra den passiv. Annars är det ju bara trycka på en tyst fläkt som blåser lite på den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Jag tror nog du kan köra den passiv. Annars är det ju bara trycka på en tyst fläkt som blåser lite på den.

- Köp en tyst Noctua fläkt eller liknande

Permalänk
Medlem

Att jag vill ha DQ6 är för att jag helt enkelt ska köpa en rejäl dator och då vill jag ha rejäla komponenter som man vet funkar bra.

Dock vore ju det ultimata för mig ett moderkort där noctua kylaren går på för jag prioriterar verkligen ljudnivå högt, samt att moderkortet ska vara någorlunda klockvänligt för om jag har bra kylning kan jag säga att jag garanterat kommer klocka både det ena och det andra i datorn.

Tips?

Permalänk
Medlem

Men noctua kylaren använder väll samma fläkt man kan köpa löst och sätta på Thermalrighten? Ljudnivån blir alltså det samma och kylaren är bättre..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Inaktiv

Jag det borde du kunna :D, vet inte om det kylare lika bra då Noctua fläkten kanske är anpassad till sin kylare etc, som sagt vet inte!

Men du kan ju leka med processorn i bios lite för jag har lyckats sänka den 10 grader.. hade 65 på full load med stokkylaren och har nu 55...

Allt var på auto innan men nu kör jag på 300fsbx8 och [EDIT: CPu V 1,1375, V Core: 1,088, alltså under rekomendationen som jag tror är mellan 1,100-1,372 V] eller skall kolla upp Vcore exakt snart,

Verkar inte ostabil nu men ska köra lite tester (Testade med Intel TAT för temp men den kör ju bara 2 processorer)

Glad som fan blev jag i alla fall men som sagt det kanske är mlöjligt o köra passivt

Visar desutom 2,7 GHz det här måste kollas up i nån överklocknings tråd :D...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Jag tror att du kan lyckas köra Ultra 120 Extreme på dem tempraturerna om du lyckas installera den ordentligt..

Men jag förstår verkligen inte meningen med det som dem ovan nämnt, varför köpa dq6 när det räcker med vilket skräpkort som helst om du inte ska överklocka, och varför inte sätta in en fläkt så kan du överklocka ganska rejält.. Noctua fläktarna är ju nästintill ljudlösa när du ligger med örat och bränner mot kylaren..

Antar att det var mig och Semjonov som du syfta på?

"Men jag förstår verkligen inte meningen med det som dem ovan nämnt, varför köpa dq6 när det räcker med vilket skräpkort som helst om du inte ska överklocka"

Det var ju det vi mena:s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingLis...
modda till 5v och voila...

Direktlänka istället för att visa inköpslistan, för den går inte att se för oss andra..

Jag kan alltså köpa Ultra 120 extreme kylaren och sätta på en 120mm noctuafläkt och det får plats på ett DQ6? Det vore ju i så fall en dyr men annars jävligt bra lösning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Direktlänka istället för att visa inköpslistan, för den går inte att se för oss andra..

Jag kan alltså köpa Ultra 120 extreme kylaren och sätta på en 120mm noctuafläkt och det får plats på ett DQ6? Det vore ju i så fall en dyr men annars jävligt bra lösning!

just det ja hehe

1st scythe infinity
2st noctuna 1200rpm 120mm ( vmodd till 5)

Permalänk
Citat:

just det ja hehe

1st scythe infinity
2st noctuna 1200rpm 120mm ( vmodd till 5)

Modda till 5V? Du menar, sätt på kabeln med resistor på som följer med Noctuan, som sänker spänningen till 5V?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har kylt min E6400 med en passiv TQ120. Ingen idé att överklocka dock - satsa snarare på att underklocka.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Modda till 5V? Du menar, sätt på kabeln med resistor på som följer med Noctuan, som sänker spänningen till 5V?

ja...visste inte att det följde med en jag föreslog löda dit en

Permalänk
Medlem
Citat:

ja...visste inte att det följde med en jag föreslog löda dit en

Vad jag vet så följer det inte med någon kabel med resistor om man köper en fläkt löst, bara om man köper en hel processorkylare med fläkt och allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag vet så följer det inte med någon kabel med resistor om man köper en fläkt löst, bara om man köper en hel processorkylare med fläkt och allt.

zalman 49kr

Permalänk
Citat:

Det följde med båda de Noctua-kylare (120mm) som jag köpte sist (däremot följer det inte med om du köper fläktar från andra tillverkare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Passivt kyld C2D, quad?

Citat:

Ska snart köpa dator och tänker köpa mig ett DQ6 moderkort. MEN, har fått vetskap om att kylaren jag planerat inte passar (Noctua NH-U12F). [.................]

Alltså, förmodligen går Noctua nh-u12f på ett dq6-moderkort, förutsatt att det inte är ett rev.1.0.
Den senare versionen 1.1 har mindre kylflänsar, men jag ver inte vilka butiker som har fått in den.....

1.0:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...
1.1:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Jag har samma problem med ga-p35-ds4 - jag ville helst ha en Noctua nh-u12f, men eftersom jag inte vet om jag kan få tag i ett rev.1.1 eller rev 2.0-kort, så blir det nog ett thermalright 120-extreme med en noctuafläkt på tillslut........

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W