Permalänk
Medlem

Undervoltning

Är på väg att skaffa nytt system och q6600 ser lockande ut. Är inte längre lika intresserad av överklockning då den vunna prestandan ger mycket lite i realiteten utan tycker det är roligare att undervolta för att minska strömförbrukningen. Vad rekommenderas för moderkort? Kan man ställa in spänningen för de olika throttlingslägena manuellt?

Permalänk
Inaktiv

Var lite roligt att se din tråd bland överklockningstrådarna

Jag vet inte s mycket men kör min q6600 på 300bussx8multiplier=2400 GHz med VCore på 1.060-1,080 skifftar den, kör så för att köra minnena i 300 MHz för att få 1:1...

Har även märkt att det gör en temp skillnad på 10C till det bättre när jag sänkte så mycket och så körde jag 2Super pi 32M tog en halvtimme tesamans med TAT på 100% för t kärnor och Prime95 under tiden.

Värmen gick upp till 61-56 som max genom processorerna och jag kunde fortfarande använda photoshop etc så det verkade vara stabilt!

Kör på ett ASUS P5K-E/WiFi-AP rätt bra men vad vet jag finns la mwer insatt folk än jag! Jag är bara nöjd att inte komma över 60C med stock CPU som inte sitter helt korrekt!

Permalänk

Jag är helt klart för undervoltning!

Har också en q6600 (G0) som jag undervoltar till 1.1V vid 2.4GHz. Blir ~48C med 4xprime med orginalkylaren på ca 1300 rpm. Spänningen vid den automatiska nedklockningen verkar dock inte påverkas... kan man ända den på något sätt utan att hacka BIOS? Har ett DS3 p35.

Som kuriosa kan jag tillägga att min barton 2500+-server går passivt kyld med Alpha PAL 8045 (eller vad den nu hette) i 1.4Ghz på 1.0V med en maxtemp på ca 45 grader. Den skall dock snarast ersättas av den (förhoppningsvis inom kort extremt undervoltade och underklockade) X2 3800+ s939 som blev över vid uppgraderingen till q6600.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Snålheten tog överhanden och det blev en 2140 istället. Kör den nu i 2400MHz rejält undervoltad. Så undervoltad att spänningen ökar när den throttlar ner.... Så frågan återkommer alltså: Finns det något sätt att påverka spänningen i det nedklockade läget? Har hört talas om program som sköter det åt en men skulle helst vilja ha en permanent lösning som tex biosflash etc som dessutom fungerar i linux.

Permalänk

Har som sagt samma problem med min q6600. Har hittat detta http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml
som verkar fungera. Dock inte i linux. Vad jag minns gick det dock att trixa med kerneln för att justera spänningen vid de tre throttlingslägena på min Athlon X2.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Vad jag vet läser BIOS spänningarna för de olika speedstep-lägena från processorn och därför känns det inte som att BIOS-hack skulle hjälpa om man inte låser dem till något specifikt oberoende av processor. Dock borde ju mjukvara kunna fixa det, även i linux.

Tycker dock att påståendet att överklockning inte ger så mycket är felaktigt. Ger ganska mycket prestandaökning, men ofta behöver man inte den ökningen om man inte spelar spel eller gör annat som kräver mycket CPU. Men att säga att en Q6600 @2.4GHz och en @3.6GHz presterar samma är befängt. En undervoltad processor som behöver väldigt lite kylning kan dock vara mer värt för oss som gillar tysta datorer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Snålheten tog överhanden och det blev en 2140 istället. Kör den nu i 2400MHz rejält undervoltad. Så undervoltad att spänningen ökar när den throttlar ner.... Så frågan återkommer alltså: Finns det något sätt att påverka spänningen i det nedklockade läget? Har hört talas om program som sköter det åt en men skulle helst vilja ha en permanent lösning som tex biosflash etc som dessutom fungerar i linux.

Jättekul att se andra forumsmedlemmar som intreserar sig för svala och tysta system. Just ditt system gör mig vrkligen intreserad HCE! Kan du inte berätta lite mer om vilka spänningar du kör på osv? Om du har möjlighet att mäta effektförbrukningen vore det himla trevligt att se skillnaden på en undervoltad prolle och en som går orginal.

/MVH

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Kör den för tillfället i 400x6 i 1.0V. Har tycärr ingen möjlighet att mäta effektförbrukningen men vad jag förstått är den nästan exakt proportionell mot frekvensen samt spänningen i kvadrat.
Alltså 65/1600/(1.32x1.32)x2400*(1x1)~56W. Dock misstänker jag att den drar mindre än de 65W som anges i utgångsläget...

Nackdelen med 400 i buss är att nedklockningen inte längre fungerar (6 är lägsta multiplikatorn) men då spänningen inte verkar sänkas så snart man knappat in något annat än VID-spänningen i BIOS spelar det ingen större roll.