Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

AMD lanserar Barcelona

Permalänk

dojjan är alltid så negativ

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Fan verkar ju riktigt bra, runt 15% snabbare än Opteron! Wooohooo

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Aja. KAn ju sitta kvar på mitt system ett par år till då.^^ blir att byta graffe iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ser inte bra ut för AMD, jag tror inte att RD790 kommer kunna sluta luckan som behövs. Som det verkar vara nu så ligger K10 runt 5% efter Core2. Och när Penryn kommer ser den ut att komma att ligga runt 20% efter om jag inte är helt ute och cyklar nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant när Phenom släpps och se hur den klockar.
Klockar den riktigt bra så blir det kanske en AMD igen nästa år.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Verkar finnas potential i arkitekturen i alla fall. Men det är klart att i 2GHz, med långsamma DDR2-667 minnen och utan "split power planes" dvs den högre klockade minnesstyrenheten så kanske man inte ska förvänta sig så mycket. AMD har redan visat upp K10 i 3 GHz så Phenom kan nog bli intressant när den släpps.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Som det verkar vara nu så ligger K10 runt 5% efter Core2. Och när Penryn kommer ser den ut att komma att ligga runt 20% efter om jag inte är helt ute och cyklar nu.

Ja det är du, Penryn är bara ca 5% snabbare än Core2. Undantaget är SSE4-optimerade apps där den kan vara upp till 100% snabbare. Men den förväntas klocka högre än Core 2.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6200c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC 16GB ||CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 10GB || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC 10GB || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra 8GB || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA GTX1070 FE 8GB ||

Permalänk
Medlem

skulle allt se amd phenom piska en penryn i 4-6Ghz lär den inte göra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig faktiskt riktigt besviken som A.N'doja. Att inte äns 2,5GHz bercelona tar en Xeon 3,0GHz är ju läskigt. Om inte AMD kommer så mycket högre än 3,0GHz lär de ju inte ta tillbaka prestandatronen. Synd nu kommer vi inte få se AMD på prestandatronen som alla trodde. Shit!!!

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på phenom med optimeringar och ht 3.0 kommer den prestera bra mycket bättre så ska kanske sälja av mitt ddr3 system nu

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Alltså, det är en helt ny arkitektur med precis släppta modeller som ni jämför med C2D som funnits lite i över ett år och har hunnit utvecklas. Ge dem lite tid

Permalänk
Avstängd

lol

Harpertown har 12 megabyte nivå 2-cache.
Barcelona har 512 kilobyte nivå 2-cache.

Harpertown hara bara 24 gånger mer L2 cache. Lyckat AMD.
Min Core 2 Duo som är en desktop processor har mer cache än vad deras nyaste server processor har.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
skulle allt se amd phenom piska en penryn i 4-6Ghz lär den inte göra

Ja kan inte mer än hålla med får ja erkänna. K10 är grym och intressan men räcka till därefter mot Intel de vetefan alltså. Verkligen synd, man hade gärna hoppats på att få se en skön fight speciellt mellan Phenom och Penryn.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det tog Intel 7 år att slå AMD's K8 Athlon 64 processorer. sen AMD blev omkörda av intel och har kört ikapp på ett år, ETT ÅR. Det är riktigt bra och jag beundrar AMD för den prestationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det tog Intel 7 år att slå AMD's K8 Athlon 64 processorer. sen AMD blev omkörda av intel och har kört ikapp på ett år, ETT ÅR. Det är riktigt bra och jag beundrar AMD för den prestationen.

7 år ? 64an kom 2003 -_-

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hmm, K8 arkitekturen menade jag, syftade inte bara på Athlon 64, men var det 7 år amd låg före intel? Eller har jag läst fel. Men iaf, AMD kom ifatt Intel Mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Synd nu kommer vi inte få se AMD på prestandatronen som alla trodde. Shit!!!

Alla? I princip hela året har det rapporterats om hur saker inte går riktigt som AMD vill att de ska göra. Realistiska förväntningar, är det sådant som bara händer andra?

@Str8forthakill: Ikapp? Vardånågonstans? Möjligen fyrasockelssystem men där förlorade de väl aldrig ledningen ändå. K8-arkitekturen är samma som Athlon64 btw.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Eller har jag läst fel.

Ja, du har läst fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Alla? I princip hela året har det rapporterats om hur saker inte går riktigt som AMD vill att de ska göra. Realistiska förväntningar, är det sådant som bara händer andra?

@Str8forthakill: Ikapp? Vardånågonstans? Möjligen fyrasockelssystem men där förlorade de väl aldrig ledningen ändå. K8-arkitekturen är samma som Athlon64 btw.

/Adrian

Jag har sovit 3 timmar på två dagar, hjärnan har börjat tappa sitt smarta jag =/. AMD har jämnat ut glappet emellan hyfsat bra iaf. Hoppas nu att Phenom går att klocka rejält.
Jag vet inte varför, men jag gillar en del saker/märken/företag utan anledning, Volvo, Amd, Peak Performance osv. Sen ogillar jag alla konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Köper man ett RD790 så kommer det säkert att gå att köra även Shanghai på det, kan bli en ganska långvarig lekstuga

Skulle tro att Shanghai kommer att fungera på nuvarande SocketAM2 också vilket är riktigt trevligt.

Sen ser man ju hälften av tråden som sitter med Core2 processorer. Core2 var absolut inte lika bra när den kom som nu. Det är en ny arkitektur, den kör DDR2-667, lägre L3 cache hastigheter, lägre hastighet på minneskontrollern, Hypertranport 2.0 istället för 3.0 och sist men inte minst riktigt låg frekvens. Också sagt är att programutvecklare har nog säkert möjlighet att optimera program bättre i en senare version till K10.

Vänta och se ett litet tag innan ni kastar er ur en massa nonsens. Processorn är lanserad och kommer sälja stort på servermarknaden och som jag skrev i tidigare inlägg så verkar det komma en rev rätt fort där man fixat flaskhalsen på L3 cache/minneskontrollern.

Visa signatur

[ AMD Ryzen 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 ][ AMD RX 5700XT ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Skulle tro att Shanghai kommer att fungera på nuvarande SocketAM2 också vilket är riktigt trevligt.

Sen ser man ju hälften av tråden som sitter med Core2 processorer. Core2 var absolut inte lika bra när den kom som nu. Det är en ny arkitektur, den kör DDR2-667, lägre L3 cache hastigheter, lägre hastighet på minneskontrollern, Hypertranport 2.0 istället för 3.0 och sist men inte minst riktigt låg frekvens. Också sagt är att programutvecklare har nog säkert möjlighet att optimera program bättre i en senare version till K10.

Vänta och se ett litet tag innan ni kastar er ur en massa nonsens. Processorn är lanserad och kommer sälja stort på servermarknaden och som jag skrev i tidigare inlägg så verkar det komma en rev rätt fort där man fixat flaskhalsen på L3 cache/minneskontrollern.

^^

Visa signatur

Permalänk

Ja vi får väl hoppas att det är lite som du säger 2good4you.
Skulle faktiskt kunna tänka mig att sympatiköpa en Phenom nån gång nästa år om den går att få nästintill lika snabb som en Core2. Bara priset på moderkorten och processorerna blir rätt lågt så.

Det är inte bra att AMD går dåligt, nu när de dessutom köpt ATi så kommer de antagligen ta dem med sig i fallet också. Intel har gott om pengar och har så haft sen "urminnes" tider så vitt jag vet, AMD är däremot en annan femma.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

"AMD's 3GHz K10 to break 30,000 3DMark06" http://www.theinquirer.net/?article=41970

Inte världens mest trovärdiga artikel kanske, men man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den revisionen som fixar minneskontrollern är den som släpps *nu*. De tidigare läckta prestandatesterna från Maj och i somras kördes med den gamla revisionen. Anledningen att Barcelona har högre latenser till minnet är pga L3 cachen. En läsning från RAM minnet föregås av en L1 cachemiss, L2 cachemiss och nu ytterligare en L3 cachemiss. Barcelona får ut markant mycket högre bandbredd ur samma DDR2 667 REG/ECC moduler än den gamla Opteron. Den tidigare revisionen från i somras hade en bugg som strypte minneskontrollern rätt rejält.

Kom ihåg den första P4 Extreme Edition CPUn som hade 512KB L2 + 2MB L3 cache. Jag tror kärnan hette Gallatin och användes tidigare i XeonMP modellerna på 0.13 noden. Den hade också något högre minneslatenser pga L3-cachen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
lol

Min Core 2 Duo som är en desktop processor har mer cache än vad deras nyaste server processor har.

Men dom bygger på HELT olika arkitekturer, tyvärr kommer jag inte ihåg nu det tekniska, men det finns säkert någon insatt som kan precis hur det var, men kontentan var att pga AMDs "äkta" quad-core arkitektur så behöver dom inte alls ha lika mycket minne för att kalara av det Intel kompenserar i en lite sämre quad-arkitektur med mer L2-cache.

Kan se om jag hittar det igen.

Men det är ungefär som A64 mot P4, P4:orna gick i mycket högre klock,men var ändå slöare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | RTX 3070 Strix White edition | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 2700x | 16GB G.Skill Flare X | Asus RoG Strix 1070 OC | Lian-Li PC-O11 Dynamic | ESX Srvr1 | Mac Pro 6.1 |Xeon E5-1620v2 | 32GB ECC DDR3 | ESX Srvr2 | MSI B450-A Pro MAX | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair | Jonsbo UMX4

Permalänk
Medlem
Citat:

lol

Där ser man ur "HÖG" kompitensen är bland vanliga svenssons (ironi).

Om du tror mängden cache är allt så säger det ungefär lika mycket om prestandan som intels Mhz race gjorde en gång i tiden.

med andra ord inte ett piss.

Permalänk
Citat:

Sen ser man ju hälften av tråden som sitter med Core2 processorer. Core2 var absolut inte lika bra när den kom som nu.

ang det första: hoppas det, annars kan det bli ännu svårare att sälja dom
ang det andra: NÄR DÅ? när Conroe lanserades på desktop så var det inget snack om vilken processor som var snabbast och dom överklockade ungefär som idag (i princip begränsades de lägsta modellerna av moderkorten)
om du nu syftar på hur Dothan presterade på mobila chipset med single channel minne, kass kylning och få, mediokra, överprissatta moderkort med AGP 4x så jämför du saker i långt ifrån samma samma liga

Barcelona är inte AMDs budgetprocessor eller super-bärbara CPU som råkade villa bort sig till ett desktop-chassi - det är den enda CPU dom har som dom hoppades skulle utmana Intel för prestandakronan!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

lol

Tror du verkligen att L2-cache ger en fruktansvärd prestanda ökning?
Man kan ju tro att du har kunskap som kommer från en annan planet :S

Så du menar att ifall jag har en AMD Athlon 64 med 64MB L2-Cache, så presterar den bättre än Core 2 Duo med 4MB pga Cache minnet??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
7 år ? 64an kom 2003 -_-

Och K7 kom 1999.

Men ändå, det var en liten lucka på några månader efter att P4C släppts som intel hade ledningen, men sen kom ju A64.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om Intel bryr sig om att ha någon hög utvecklingnivå nu när AMD kommer att gå i konkurs?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM