äldsta och minst lagring (hdd)

Permalänk

Jag har en 40MB 2,5" scsi-hårddisk i en gammal PowerBook från precis början av 90-talet

Där på får man plats med Mac OS 7.5, Word, Excel, Grand Prix (väldigt fint spel!) och en drös textdokument.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Ha du tror att inte jag vet skillnaden mellan cache minne och vanligt minne?

JA den hade 640kb i utrymme, inte cache.

Cacheminne förekom knappast på vanliga datorer så långt bak i tiden överhuvud taget.

Så det är rätt stor skillnad på ram / cache och sekundärminne.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

På jobbet har dom några stora saker från norsk data, det ser ut som 4 stora pizzor staplade på höjd och man får plats med 75MB.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Cacheminne förekom knappast på vanliga datorer så långt bak i tiden överhuvud taget.

Så det är rätt stor skillnad på ram / cache och sekundärminne.

RAM detta har med HDD att göra, inte RAM.
det var en gammal desktop dator som inte hade annat en non-gui dos och två spel..golf och shack inget annat.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag minns på den glada Amiga-tiden när min kusin skulle starta en BBS och inhandla en hårddisk på astronomiska 80MB för det ändamålet

det minsta jag ägt är 40MB till min Amiga 600 och man bortser från de externa, flyttbara kasettband man hade till sin VIC-64

Visa signatur

ASUS P5B | Hiper Type-R 530W | Intel Core 2 Duo E6300 @ lite klock | 3GB - 667MHZ | XFX 8800GTS | 500GB Seagate | AGM A-19" & Samsung Q96, 42" | - Pro.2 PH-U585 | MX300 @ Func sUrface 1030 och allt hackar och krånglar på ett Windows Vista Ultimate -os

Permalänk
Medlem

Har en gammal extern hd med en SCSI-disk till min A500 hemma, tror den var på 40mb, kan ha varit mindre o.O
Hade även en 2.5" 80mb till min A1200, som någon nämnde tidigare i tråden

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Äldsta som skulle gå att få att fungera i en modern dator: IBM 170 MB IDE (ca 1992)

Äldsta i övrigt: IBM ~20 MB, 3,5" men dubbelt så hög som en modern disk, 80-tal, förmodligen ESDI-interface men kan också vara ST-506 eller så.

Permalänk

Min minsta hårddisk är på 35 MB!
Sitter i en Compaq Contura (modell stenålder ) och funkar fint.

Sen har jag ju en på 810 mb i min Pentium 100 också!

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
RAM detta har med HDD att göra, inte RAM.
det var en gammal desktop dator som inte hade annat en non-gui dos och två spel..golf och shack inget annat.

Jag står fortfarande väldigt tvivlande till en pc med ett sekundärminne på 640k, hårddiskar har knappast existerat i de sammahangen på under megabyte i storleksordning.
Dessutom är 640KB RAM en vanlig konfig på dessa system, i allra högsta grad innan man kunde utnyttja XMS.

Sen får man väl gå ner till Dos 3.3 storleksmässigt om man ska få plats med mjukvaran du nämde på detta utrymme ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

har någon på ca 250mb liggandes, sen så har jag en gammal stor grej på 20mb, finns nog någonstans i källaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en gammal 200 mb disk liggande nånstans. Har för mig att det är en maxtor disk och det är 3,5". Använde den till att transportera filer till kompisar förr:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag har en 20MB och en 30MB extern hårddisk till Apple Plus.
Jag har en Mac SE någon stans i mina gömmor med en intern HD (20 MB?).

Men den äldsta dator jag har rattat var nog en PET med 32kb (kilobyte) internminne och fladderfloppy som lagrade jag vet inte hur mycket (lite).
Den satt man och spelade månlandaren på under skoltid

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
RAM detta har med HDD att göra, inte RAM.
det var en gammal desktop dator som inte hade annat en non-gui dos och två spel..golf och shack inget annat.

Du svamlar fortfarande tyvärr. För det första fanns mig veterligen inga hårddiskar för PC på 640 kB. Minsta var 10 MB eller möjligen 5. Själv har jag en fullt fungerande 10 MB-disk på en Ericsson-PC (8088).

640 kB är en vanlig, för att inte säga den vanligaste, storlek(en) på primärminnet, dvs RAM på en gammal PC innan EMS/XMS och Windows...

För det andra finns två typer av cacheminne, dels ett processorminne som ligger ovanför primärminnet (RAM) i minneshierarkin, dels talar man om cacheminne (eller buffert) mellan primär- och sekundärminne, dvs mellan RAM och hårddisk.

640 kB är med största sannolikhet storleken på RAMet hos den dator du talar om, inte storleken på hårddisken (ej heller är det en vettig storlek på _något_ cacheminne). En riktigt gammal PC behöver inte ens ha en hårddisk ö.h.t. Vanligt var datorer med bara diskettstation. Ofta hade man då två diskettstationer, en för OS och en för arbetsdata, så att man inte behövde byta diskett så ofta. Vanliga storlekar på diskettstationer är 320/360 kB, 1,2 MB (5½") och 720, 1,44 MB (3,5").

Hur många diskettstationer har din dator? Och hur stor, om alls, är hårddisken?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag vill ha en ljudfil eller kanske tom en video på en fullhöjds disk som arbetar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Min A1200 har 1.7GB ;/

Plockade ihop en 486a på skolan 98-99 så den var ju rätt kass då, men tänkte att man ju kunde köra WC2 på den eller något, men blev ju typ aldrig av, 100kr iaf, 66MHz, 10st 4MB moduler och 170+100+100+100MB HDD, naturligtvis 2 diskettenheter med.

Permalänk
Avstängd

Jag har en gamal IBM hårddisk på typ 20 eller 40 liggandes i någon vrå hemma.
Jag har förmig att brosan fick den.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

Seagate ST13144A 130MB är den äldsta fullt fungerande hårddisken jag har.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade en IBM XT med en 20 MB disk. MDA-"grafik". Minns senare att denna uppgraderades till Hercules-grafik med en fin gammal monitor med någon SPCS-meny inbränd... Brunt och svart, det var tider det. Farsan hade dock en XT med EGA, där spelade man It Came From The Desert för fulla muggar.

Minns att jag ibland arbetade i ett ordbehandlingsprogram som IBM utvecklat, som jag hade i original. Tyvärr kan jag ej längre komma ihåg vad programmet hette, eller om det t o m var en svit av mjukvaror. Funkade dock fint i MDA-läge. Minns med stor nostalgi vilka fina manualer man fick med datorn... Spiral med hårda pärmar, sånt ser man inte längre. PC-DOS 3.2 levererades den med. Basic i ROM och Basica på diskett. Minns också att jag var fruktansvärt avundsjuk på de AT-burkar som fanns på farsans jobb, hastighetsdemoner var de!

EDIT: IBM Writing Assistant hette ordbehandlaren! Även den kom med fin manual...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Kommer inte exakt ihåg storleken på min gamla Lazer 8086:a 2mhz cpu, men tror hårddisken va på runt 10-20mb, hade iallafall Samantha fox strippoker på den i monochrome:D

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aienka
http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/09/pic_1190586...

en fin "liten" kreation från 80-talet.

Hahaha, klockren bild. Men hade hellre sett en transflash upphållen

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the big kid
vet nån vad det är för disk i in tosiba t3200? för jag har en

Det är en bärbar va? För jag har en T6400ST eller något sådant hemma. Den har hela 120mb utrymme och 4mb ram ihop med en 25mhz processor.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
På jobbet har dom några stora saker från norsk data, det ser ut som 4 stora pizzor staplade på höjd och man får plats med 75MB.

Oj. Vart jobbar du någonstans? Är ganska sällan man stöter på företag som fortfarande kör ND maskiner. Kan du inte ta lite bilder och posta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
Oj. Vart jobbar du någonstans? Är ganska sällan man stöter på företag som fortfarande kör ND maskiner. Kan du inte ta lite bilder och posta?

Nä dom använde dom inte men dom låg kvar på lagret.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nä dom använde dom inte men dom låg kvar på lagret.

Aha :-). Och de finns inte kvar/du jobbar inte där längre? Annars får du gärna ta lite pix, mycket intresserad av att se vad det är för sorts lådor.

Permalänk
Avstängd

Min minsta är en 850MB från Maxtor! Den låter väldigt mkt. Så ja använder den inte!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Den minsta jag haft i min ägo låg på 128MB, den satt i en burk med en 80386'a som tickade på i 25MHz.

Den råkade åka i golvet någon månad efter att jag brutalt demonterat datorn, den lever inte längre.

Även jag har varit ung och dum, uppenbarligen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Jag har haft en disk som var på 50 mb eller nått däråt. Fick den från en gammelserver. Både servern å disken var stora som hus, disken var en 5.25"a bred å säkert 3-4 fack hög.
De v ar grejjer

Edit - jag tror jag har en gammel 2.5" i källarn som är på 20 eller 40 meg - Edit

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har en 8mb hårddisk som jag fick av min farfar, ska försöka hitta den och se vilken storlek det är.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Minsta jag har är nog på omkring 100mb, den äldsta jag har sett är en IBM 62PC på 5 eller 9mb... http://pics.computerbase.de/lexikon/40542/250px-IBM_old_hdd_m...

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |