Permalänk
Medlem

Moderkort till Intel E6850

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag ringt runt till Dustin, Datorbutiken, Misco och Komplett men de säljarna kan bara läsa innantill.
Jag ska köpa följande processor:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775
Vill ha ett överklockningsvänligt ASUS moderkort till det(har ett grafikkort från ASUS)och det finns en hel uppsjö av moderkort att välja på.
Kraven är ju att det ska vara chipset IP35, DDR2 och minst 6 SATA portar.
Behöver ej WiFi och remote kontroll etc.
Kan någon som vet lite tipsa mig om ett riktigt bra kort, hellre dyrt och kanonbra än billigt och OK.
mvh Roger
P.S.
Räcker den fläkten som följer med processorn eller man ska ha en annan?

Permalänk
Medlem

Om de tvunget måste vara asus så vet jag inte redigt vilket som är bäst.
Anars skulle jag rekomendera Gigabyte DS4 eller DQ6 Ricktigt fina kort.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Har ett grafikkort från ASUS EN8800GTS, och jag har bara fått för mig att det bästa är om moderkort och ett sådant kraftigt grafikkort är samma märke.
Fel av mig kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kagan
Har ett grafikkort från ASUS EN8800GTS, och jag har bara fått för mig att det bästa är om moderkort och ett sådant kraftigt grafikkort är samma märke.
Fel av mig kanske?

Du har ett nivida grafikkort, sen vem som har satt sitt namn på det spelar ingen(mindre) roll

Enligt din teori så ska du ha en 680i bräda med nforce chipset inte ett asus.

Permalänk

Nja, hos en del tillverkare finns det inkompatibilitetsproblem mellan olika märken. Givetvis är det oftast säkrast att använda samma sorts tillverkare till allt, fast det ska egentligen inte vara några problem att blanda märken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Nja, hos en del tillverkare finns det inkompatibilitetsproblem mellan olika märken. Givetvis är det oftast säkrast att använda samma sorts tillverkare till allt, fast det ska egentligen inte vara några problem att blanda märken.

Vad säger du ?!

Inte en enda del i min dator har matchade tillverkare.

förutom corsair minne och corsair nätagg(som inte görs av corsair)

Skulle du kunna ge ett exempel ?

Varför skulle inte ett graffikkort passa med ett specifikt modekort ?

Sen så använder ju asus, intels eller nfoce chipset, så hur skulle ASUS, kunna modifiera nividas grafikkort att passa bättre till just sina modekort, bättre en till något annat ?

För att inte börja tala om ATI, ska jag köpa ett shappire eller gecube modekort nästa gång eller (LOL)

Permalänk
Medlem

Ja ja ja, möjligt att jag var ute och reste som jag skrev innan och hört det från någon som heller inte visste vad han snackade om. Hoppas ni kan håller er till ämnet och hjälpa mig med det jag var ute efter och inte en massa tjafs.

Permalänk

Re: Moderkort till Intel E6850

Citat:

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag ringt runt till Dustin, Datorbutiken, Misco och Komplett men de säljarna kan bara läsa innantill.
Jag ska köpa följande processor:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775
Vill ha ett överklockningsvänligt ASUS moderkort till det(har ett grafikkort från ASUS)och det finns en hel uppsjö av moderkort att välja på.
Kraven är ju att det ska vara chipset IP35, DDR2 och minst 6 SATA portar.
Behöver ej WiFi och remote kontroll etc.
Kan någon som vet lite tipsa mig om ett riktigt bra kort, hellre dyrt och kanonbra än billigt och OK.
mvh Roger
P.S.
Räcker den fläkten som följer med processorn eller man ska ha en annan?

Köp en quad istället.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...
Om du kan tänka dig något annat än ASUS så skall Gigabyte P35 DQ6 klocka jävligt bra och vunnit flera tester..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334479
Edit: Den bästa luft CPU kylaren på marknaden: https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx (du får dock köpa en fläkt till då det inte ingår)

Permalänk
Medlem

Ja det kanske ja skulle göra men om läst lite i forumet så verkar det som om de flesta förspråkar Duo än så länge. Fel av mig?
Fördelar med Quad? Finns väl för få program än så länge som kan utnyttja den till fullo, eller?
Många frågetecken blev de nu

Permalänk

Rekommenderar P35-DQ6. Sjukt bra kort. Sen en Tuniq Tower 120 till processorn, svårslaget recept. Finns inte så många andra kylare som passar heller pga dom stora kylflänsarnma runt sockeln.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det kanske ja skulle göra men om läst lite i forumet så verkar det som om de flesta förspråkar Duo än så länge. Fel av mig?
Fördelar med Quad? Finns väl för få program än så länge som kan utnyttja den till fullo, eller?

Köp en e6750 så har du råd att köpa en penryn quad.

Eller köp en quad nu, beror på hur mycket pengar du har och vilka spel du tänkt spela, bara läsa. Kan ju köpa en e6850 nu och köpa en quad senare också..

Permalänk
Citat:

Läs igenom det testet och skaffa dig din egen uppfattning.
Många av de som förespråkar dittan eller dattan har oftast inga konkreta bevis på något som stödjer deras uppfattning.

Permalänk

Förstår inte hysterin om quad som råder nu. Bara för att Intel dumpade priset på Q6600 så är allt annat värdelöst ? En E6850 räcker ju i åratal för vilken vanlig dödlig som helst. Och när den vissnar så är det bara att klocka upp den 1Ghz. Kommer att drälla av nya quads inom något år och då åker man ju på att byta iaf. Personligen tycker jag det verkar dötrist att ha en varm processor som knappt gör över 3.5Ghz utan att ha volt som räcker för att driva en elektrisk stol.

Verkar som att många tror att Chrysis inte ens kommer att starta om man inte sitter på en snikquad *läs Q6600*

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
Vad säger du ?!

Inte en enda del i min dator har matchade tillverkare.

förutom corsair minne och corsair nätagg(som inte görs av corsair)

Skulle du kunna ge ett exempel ?

Varför skulle inte ett graffikkort passa med ett specifikt modekort ?

Sen så använder ju asus, intels eller nfoce chipset, så hur skulle ASUS, kunna modifiera nividas grafikkort att passa bättre till just sina modekort, bättre en till något annat ?

För att inte börja tala om ATI, ska jag köpa ett shappire eller gecube modekort nästa gång eller (LOL)

Självklart finns det kompatibilitetsproblem mellan olika tillverkare även om det inte finns för många av dom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
Förstår inte hysterin om quad som råder nu. Bara för att Intel dumpade priset på Q6600 så är allt annat värdelöst ? En E6850 räcker ju i åratal för vilken vanlig dödlig som helst. Och när den vissnar så är det bara att klocka upp den 1Ghz. Kommer att drälla av nya quads inom något år och då åker man ju på att byta iaf. Personligen tycker jag det verkar dötrist att ha en varm processor som knappt gör över 3.5Ghz utan att ha volt som räcker för att driva en elektrisk stol.

Verkar som att många tror att Chrysis inte ens kommer att starta om man inte sitter på en snikquad *läs Q6600*

en e6850 räcker men pengar i sjön när man kan köpa en quad för samma peng som går att clocka till 3.6 med luft

och en e6850 räcker i åratal men inte en q6600 utan behöver bytas ut mot en annan quad?
q6600 kommer räcka betydligt längre

sen svar till tråd skaparen .

Blitz forumla rekomenderas

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT

Men herregud, läs på innan du kommer med dina dumma kommentarer.
Q6600 med G0 stepping är sval, min har 1.28v stock. Kör den nu i 3,5ghz i 1.34volt och har 51 grader vi full load på alla kärnor.
G0 klarar 85grader innan den börjar throttla, så jag har en hel del kvar att hämta.
Det här testet visar klart och tydligt att Q6600 överklockad i 3,6GHz presterar bättre än E6850 i 3,85GHz.

Varför skall han köpa en 100kr dyrare CPU som har lägre prestanda i singel och dual thredade spel och får stor stryk i lost planet som stödjer 4 kärnor?
Q6600 är väll om något en processor som kommer hålla länge.. bra mycket längre än en E6850.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Q6600 med G0 stepping är sval, min har 1.28v stock. Kör den nu i 3,5ghz i 1.34volt och har 51 grader vi full load på alla kärnor. (G0 klarar 85grader innan den börjar throttla)
Det här testet visar klart och tydligt att Q6600 överklockad i 3,6GHz presterar bättre än E6850 i 3,85GHz.

Varför skall han köpa en 100kr dyrare CPU som har lägre prestanda i singel och dual thredade spel och får stor stryk i lost planet som stödjer 4 kärnor?
Q6600 är väll om något en processor som kommer hålla länge.. bra mycket längre än en E6850.

och sen om man ska klocka e6850 högre så behöver man bättre (läs: dyrare) minnen.

Permalänk
Medlem

Ett Asus P5K-E/WIFI P35 funkar kanon:):)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
och sen om man ska klocka e6850 högre så behöver man bättre (läs: dyrare) minnen.

Allt är ju relativt, mina 900kr minnen https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2... gör 475fsb@2.15v i 4-4-4-12 och 475x9=4275Ghz så det räcker en bit att köra 1:1 på.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Q6600 med G0 stepping är sval, min har 1.28v stock. Kör den nu i 3,5ghz i 1.34volt och har 51 grader vi full load på alla kärnor. (G0 klarar 85grader innan den börjar throttla)

Jo jag fullkomligt kräks dumma kommentarer i forumet, eller hur ?

Sett vissa här på forumet som har fått dragit på över 1.7v för att ta sig över fyra sträcket, dock osäker på stepping... Får man inte en G0 så suger livet rätt så hårt skulle jag tro. En E6850 kör du 24/7 i 4Ghz minst iaf på inte alltför mycket volt.

Folk får göra som dom vill såklart, tycker bara hysterin är smått lustig.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jo jag fullkomligt kräks dumma kommentarer i forumet, eller hur ?

Sett vissa här på forumet som har fått dragit på över 1.7v för att ta sig över fyra sträcket, dock osäker på stepping... Får man inte en G0 så suger livet rätt så hårt skulle jag tro. En E6850 kör du 24/7 i 4Ghz minst iaf på inte alltför mycket volt.

Folk får göra som dom vill såklart, tycker bara hysterin är smått lustig.

Ursäkta mitt utfall, men jag är trött på att folk gnäller på quaden utan några konkreta belägg att backa upp med.
Ja, jag vet vad du pratar om, det är q6600 med B3 stepping som är hopplöst tröga att klocka.
Dustin Home och datorbutiken.com har G0or så det är bara att beställa från någon av dem.

Sedan kan jag hålla med om att det har blivit lite smått hysteri, men det gör ju knappast processorn sämre.
Ser ingen anledning att köpa en E6850 i dagens läge då man kan få en Q6600 G0 för samma pris.

Permalänk
Medlem

En fråga bara... Jag förstår att den här E6850 vs Q6600 är en rätt het debatt just nu, men vad f** har det med denna tråden att göra?? Killen letar efter ett moderkort till sin processor!

Som svar till OP, så länge du ser till att moderkortet stöder en FSB på 1333 MHz är du all set!

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
En fråga bara... Jag förstår att den här E6850 vs Q6600 är en rätt het debatt just nu, men vad f** har det med denna tråden att göra?? Killen letar efter ett moderkort till sin processor!

Det står lite längre upp i tråden.

Citat:

Jag svarade för övrigt. (vilket oxå står längre upp)

Citat:

Läs igenom det testet och skaffa dig din egen uppfattning.
Många av de som förespråkar dittan eller dattan har oftast inga konkreta bevis på något som stödjer deras uppfattning.

Sedan var karusellen igång..

Men till Ontopic så vill jag säga att han säkert blir nöjd med vilken processor han än köper. Då de båda är väldigt bra.
Dock tycker jag som jag tycker.. men han borde som sagt bilda sig en egen uppfattning av den fakta som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står lite längre upp i tråden.

Citat:

Hoppas ni kan håller er till ämnet och hjälpa mig med det jag var ute efter och inte en massa tjafs.

Uppenbarligen inte.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Jag bugar å tackar för alla svar och jag får väl försöka läsa på lite och se var jag får ut mest för pengarna i längden när det gäller processor köpet.
Vill inte byta processor om ett år igen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade köpt ett GigaByte GA-P35-DQ6, men du kan ju köpa -DS4 istället.

Om du nu tvunget måste ha ett Asus moderkort så kanske Asus P5K Deluxe är något att rekommendera?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Uppenbarligen inte.

Om kagan har något problem med att jag tipsade om en annan processor så får han kritiserar mig för det.
Fattar därimot inte vad du håller på med...

Permalänk
Medlem

När någon skriver att dom vill ha hjälp med tex att som i detta fall välja MODERKORT, hur kommer det sig då att det kommer nästintill fanatisk långa inlägg om dittan och dattan bla bla. Varför kan man inte bara åminstonde FÖRSÖKA inse att alla tycker inte och tänker lika. Visst att man kan ge någon en bra länk till div tester etc etc men lägga inlägg på inlägg blir lite mkt.
Det är bara inse att båda cpuer är mkt bra var nöjda med det!!
Ang moderkortet så säger jag igen som jag skrev längre upp mitt asus P5K-E wifi funkar mkt bra med massa trevliga inställningar i bios,och stoppar först vid 530 fsb.Dock finns det flera andra bra kort oxå tex gigagytes olika kort:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
När någon skriver att dom vill ha hjälp med tex att som i detta fall välja MODERKORT, hur kommer det sig då att det kommer nästintill fanatisk långa inlägg om dittan och dattan bla bla. Varför kan man inte bara åminstonde FÖRSÖKA inse att alla tycker inte och tänker lika. Visst att man kan ge någon en bra länk till div tester etc etc men lägga inlägg på inlägg blir lite mkt.
Det är bara inse att båda cpuer är mkt bra var nöjda med det!!
Ang moderkortet så säger jag igen som jag skrev längre upp mitt asus P5K-E wifi funkar mkt bra med massa trevliga inställningar i bios,och stoppar först vid 530 fsb.Dock finns det flera andra bra kort oxå tex gigagytes olika kort:)

Jag la inte inlägg på inlägg riktade till Kagan om q6600.
Jag skrev att han skulle skaffa sig en egen uppfattning.
Sedan så blev jag tvungen att lägga inlägg på inlägg för att försvara min åsikt kring quaden och backade upp med fakta.
Fanatisk? Snarare "fanatiska" påhopp då det byggde på åsikter snarare än konkreta motbevis.