Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
T3 - Ny leverantör i nätet, någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.t3.se/privat/sundsvall-mitthem/

Litet bolag och har väl inte så värst bra peering eller routing. Kan jämförs med skycom.

Jag har sett ex där T3 inte kommer upp i högre än 3Mbit upload på en av deras 100Mbit lina när den skickar till Telia i samma stad. . Deras routing är inte rolig. I samma stadsnät finns skycom och där är routingen inte lika illa drabbad just mot telia.

Med tanke på att de tar 169kr för 100/100 så får man vad man betalar för skulle jag säga.
Det är ju inte fel med konkurrens men man måste kunna leverera en bra tjänst också.

Det som är riktigt lockande är att de har Reverse-lookup på IP-nummer. Inte många som erbjuder sådant.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nja, Skycom kör på Labs2:s linor nu så de är Sveriges största leverantör i stadsnät..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Nja, Skycom kör på Labs2:s linor nu så de är Sveriges största leverantör i stadsnät..

Jag har SkyCom och de kanske är störst när det gäller stadsnät men de är inte bra. Kapaciteten suger och supporten bryr sig inte.

Menade att T3 kunde jämföras med Skycoms routing.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag har SkyCom och de kanske är störst när det gäller stadsnät men de är inte bra. Kapaciteten suger och supporten bryr sig inte.

Menade att T3 kunde jämföras med Skycoms routing.

Skycoms routing = Labs2s routing, så den bör det inte vara fel på. Möjligtvis är det nån länk kvar nånstans, men allt är på väg att fasas ut från Skycoms gamla nät. Dessutom finns Labs2 på Netnod i Sundsvall nu så det är typ ett hopp till internationell trafik.

Angående kapaciteten bör den vara rätt mycket bättre än för ett par månader sen. Supporten bryr sig men det har varit ett stooort projekt att integrera Skycom i Labs2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Skycoms routing = Labs2s routing, så den bör det inte vara fel på. Möjligtvis är det nån länk kvar nånstans, men allt är på väg att fasas ut från Skycoms gamla nät. Dessutom finns Labs2 på Netnod i Sundsvall nu så det är typ ett hopp till internationell trafik.

Angående kapaciteten bör den vara rätt mycket bättre än för ett par månader sen. Supporten bryr sig men det har varit ett stooort projekt att integrera Skycom i Labs2...

Den har inte nått hit och kommer nog aldrig nå hit av vad man kan dömma av supporten som tycker linan är så bra den kan bli.

Jag kommer rata skycom/labs2 så länge nätet är veck i deras nät, då jag endast pratar om egna erfarenheter av skycom som jag haft i ett par år nu. Och under de åren har nätet bara blivit dåligare och dåligare, överbelastningar har löst av varandra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

hade skycom tidigare jag med, fungerade riktigt dåligt, trots att de efter 3-4 månader kopplade över mig på labs2 linan.

Grannen och en annan jag känner har fortfarande skycom och berättade att de har skaffat en ny support efter att de slogs ihop med labs2, där det bara sitter telefonister som skickar ärendena vidare, dvs man får aldrig hjälp direkt i telefonen, inte ens fakturaärenden kunde de visst hjälpa till med...
Ena grannen ringde dem för 2 veckor sedan om ett fakturaärende som de skulle återkomma med, då de inte hade tillgång till nått kundregister, de har fortfarande inte hört av sig ...
Samt att hans fart till/från mig (har adamo) ligger på ca 10-20mbit...
Då grannar med bahnhof/adamo ligger på ~90 till/från mig ...
Han har sagt upp sitt abb nu, och ska byta till adamo

Ne det verkar vara adamo eller bahnhof som gäller ...

Permalänk
Medlem

Har beställt T3:s gratis-en-månad-100/100 Mbit tjänst. Har funderat på Bahnhof 100/100 då dom fått bra kretik, men det blev T3 nu eftersom dom hade gratis erbjudandet.
Allt ska vara installerat och klart i mitten på nästa vecka enligt Servanet... kommer med en liten rapport då efter jag testat linan lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av De_Xeon
Har beställt T3:s gratis-en-månad-100/100 Mbit tjänst. Har funderat på Bahnhof 100/100 då dom fått bra kretik, men det blev T3 nu eftersom dom hade gratis erbjudandet.
Allt ska vara installerat och klart i mitten på nästa vecka enligt Servanet... kommer med en liten rapport då efter jag testat linan lite

Ser vi fram emot

Permalänk
Medlem

Okej, nu har nästan hela veckan gått och fortfarande inget internet...Jag har varit i kontakt med Servanet ett antal gånger, där dom hela tiden har sagt att; "ja, kolla om det fungerar imorron". Och så har det sett ut sen i tisdags.

Igår blev så less så jag ringde direkt till T3. Där förklarade en trevlig kille att Servanet slarvat med adresserna, så klarrapporterna, (som dom behöver för att koppla ihop ip-adresserna) hade inte kommit fram. Mailande dom samtigit och fick svar nu idag att dom precis fått in klarrapporten och att allt ska vara klart nu under dagen.

Bara hoppas att allt funkar nu när man kommer hem sen då

EDIT:
Tjo! Nu funkar linan som den ska! Hade lite problem med att få igång den när jag kom hem först, så jag mailade T3 och fick svar ganska snabbt. Hade då av nån konstig anledning skrivit in fel nuffror i Gate wayen En trevlig kille från T3:s support ringde upp under kvällen, sen var det löst.

Nu har jag hunnit testa linan i några dagar och i skrivade stund har jag i princip inget att klaga på. (bör tilläggas att jag inte är särskillt duktig inom området)

har tagit en del bilder där jag testat linan olika tider med både torrents och T3:s egna tp-test.

Torrent uppströms:

Nerströms:

TP-test:

KL:23.03

KL:21.05

KL:14.45

Har fått 75Mbit/s vid ett tillfälle också.

Det är väl inget att klaga på just nu. Bara tuta och köra

Permalänk
Medlem

Dålig up trafik

Skumt fel har dykt upp på min Bahnhof 100/100 lina senaste månaden ca. Får varje session på ca 330 Kib på dc trafik samt ftp på ca 500 kib, lägger samma användare på ex ftp trafiken fler sessioner så får han 500 kib på varje sessioner han lägger. Har provat på olika ISP även mot Bahnhof, samt kört utan router och annan utrustning med annat kablage, Likadant, dom här linorna är väl inte session styrda, hade mycket bättre värden tidigare. Någon som upplever samma problem ? Tilläggas skall att det är kanon fart på dl trafik och TP mot Bahnhof är perfekta värden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av De_Xeon
Okej, nu har nästan hela veckan gått och fortfarande inget internet...Jag har varit i kontakt med Servanet ett antal gånger, där dom hela tiden har sagt att; "ja, kolla om det fungerar imorron". Och så har det sett ut sen i tisdags.

Igår blev så less så jag ringde direkt till T3. Där förklarade en trevlig kille att Servanet slarvat med adresserna, så klarrapporterna, (som dom behöver för att koppla ihop ip-adresserna) hade inte kommit fram. Mailande dom samtigit och fick svar nu idag att dom precis fått in klarrapporten och att allt ska vara klart nu under dagen.

Bara hoppas att allt funkar nu när man kommer hem sen då

EDIT:
Tjo! Nu funkar linan som den ska! Hade lite problem med att få igång den när jag kom hem först, så jag mailade T3 och fick svar ganska snabbt. Hade då av nån konstig anledning skrivit in fel nuffror i Gate wayen En trevlig kille från T3:s support ringde upp under kvällen, sen var det löst.

Nu har jag hunnit testa linan i några dagar och i skrivade stund har jag i princip inget att klaga på. (bör tilläggas att jag inte är särskillt duktig inom området)

Har fått 75Mbit/s vid ett tillfälle också.

Det är väl inget att klaga på just nu. Bara tuta och köra

Ser ju riktigt bra ut det där

Permalänk
Medlem

Hallå! , tänkte låna tråden lite, bara undrar om nån vet varför adamo och banhof i sundsvalls stadsnät --> ownit verkar gå i 18-40kb/sec? nån annan som kan testa och se?

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Hallå! , tänkte låna tråden lite, bara undrar om nån vet varför adamo och banhof i sundsvalls stadsnät --> ownit verkar gå i 18-40kb/sec? nån annan som kan testa och se?

//snabbis

Har testat både adamo och bahnhof i sundsvall mot ownit nu och det är inga hastighetsproblem för mig.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Måste säga att just nu går Bahnhof linan attan så bra i Servanet här. Hoppas det håller i sig, däremot visar TP inte så bra, men vad gör det, Det är dom faktiska värdena som räknas på dl/ul.

Permalänk

Bumpar den hät tråden så slipper jag starta en ny = ) hur funkar stadsnätet i sundsvall nu , vilken isp är det som gäller ? Nån sitter på stadsnätet i kvissleby ?
Går det att betala så man får mer än 100/100 ?

//Smurf

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Getttosmurf
Bumpar den hät tråden så slipper jag starta en ny = ) hur funkar stadsnätet i sundsvall nu , vilken isp är det som gäller ? Nån sitter på stadsnätet i kvissleby ?
Går det att betala så man får mer än 100/100 ?

//Smurf

Du ska välja Bahnhof eller Adamo om du vill ha bra fart på linan
Adamo hyr sin BW av Bahnhof men dom har olika peeringavtal
samt att du får 5st ip:nr från Bahnhof och endast 1st från Adamo

Stadsnätet i Kvissleby är samma nät som i Sundsvall och de fungerar
riktigt bra, inga problem att maxa linan med 100/100

Visa signatur

äre så, skare vara så ?

Permalänk
Medlem

Jag har haft t3 på prov sen den 23'de augusti, och är inte alls nöjd med dom.
hemladdningshastigheten ligger på 90mbit på deras test på hemsidan, men uppladdningshastigheten hoppar ifrån 20mbit till 80mbit beroende på klockslag.

Så jag kommer säga upp prövotiden och byta till antingen bahnof eller adamo.

Permalänk

Har Bahnhof som leverantör och har märkt av lite småproblem här och där. Till exempel så verkar det vara problem mot telia. De med telia adsl laddar i runt 100kb/s från mig och från jobbet får jag ut ungefär 10mbit (där vi har telia fiber 100mbit).

Känns lite klent när jag prövar med torrent också, kommer inte upp i samma hastigheter som när jag hade BBB.

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig med adamo, telia problem alltså.

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Från Bahnhof 100/100 (Indal) till telia adsl (hela landet)går det bara i 10-25 kb/s oftast. men till bbb 100/10 i bra speed.

Problemet började för ett par månader sen, och varken supporten på Bahnhof eller Telia verkar veta varför.

Permalänk
Medlem

Lite samma problem här åxå, Bahnhof linan går utmärk. lite problem mot Telia dock, så det kan mycket väl bero på deras peer till Bahnhof. Annars bara posivitvt att säga om Bahnhof.

Permalänk

sjuk tur

att kunna välja dessa hastigheter är att ha TUR

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk

Re: sjuk tur

Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av ramviksrille
att kunna välja dessa hastigheter är att ha TUR

eller att noga planera vart man ska bo och vad man är villig att betala för det [/i]

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har uppdaterad information kring Sundsvalls stadsnät och vilken ISP som är bäst om man bor via Mitthem?

Jag har läst igenom tråden och Bahnhof verkar vara det vettigaste alternativet, men är det någon som kan råda mig till någon annan ISP typ T3 eller SkyCom?

Jag har tänkt köra 100/100 eller 100/10 och skall ha ett par burkar som ska stå och puttra och har lite krav när det gäller uptime på linan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande problem med Bahnhof <-> Telia?

Snart dags att välja ISP för mig och Bahnhof ligger högst upp på listan just nu, men om uppladdningen mot Telia är så dålig som den verkar (verkade?) vara så blir jag lite tveksam...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Någon som har uppdaterad information kring Sundsvalls stadsnät och vilken ISP som är bäst om man bor via Mitthem?

Jag har läst igenom tråden och Bahnhof verkar vara det vettigaste alternativet, men är det någon som kan råda mig till någon annan ISP typ T3 eller SkyCom?

Jag har tänkt köra 100/100 eller 100/10 och skall ha ett par burkar som ska stå och puttra och har lite krav när det gäller uptime på linan.

Jag har testat både skycom och t3 här och det finns ingen chans att jag skulle välja dom igen om man uttrycker det så :>

Visa signatur

Hej

Permalänk

Jag har fortfarande problem mellan telia och Bahnhof. Vet inte om det gäller hela stadsnätet eller bara Bahnhof däremot. Går ungefär 100kb/s för folk som har 100/10 telia.

Kommer inte heller upp i någon speciell hastighet när det gäller torrents. 1-2mb/s ner och har aldrig varit över några hundra kb/s i upload.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har beställt Bahnhof och flyttar in i lägenheten den 1 november, kan ge en utförlig prestandarapport en vecka efter jag flyttat in och fått upp allting.

Kaffeslyna: Ajdå. Hoppas jag inte får samma problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaffeSlyna
Jag har fortfarande problem mellan telia och Bahnhof. Vet inte om det gäller hela stadsnätet eller bara Bahnhof däremot. Går ungefär 100kb/s för folk som har 100/10 telia.

Har även jag Bahnhof i Sundsvall och även för mig är det riktigt stora problem med hastigheten mot Telia. Får vara glad om man kan skicka i 100kB/s till Telia, iaf under högtrafikerade tider (brukar kunna gå lite bättre under natten/morgonen ).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaffeSlyna
Kommer inte heller upp i någon speciell hastighet när det gäller torrents. 1-2mb/s ner och har aldrig varit över några hundra kb/s i upload.

Detta är inget jag lagt märke till iaf. Tycker endast det är lite underligt dålig fart till Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag har beställt Bahnhof och flyttar in i lägenheten den 1 november, kan ge en utförlig prestandarapport en vecka efter jag flyttat in och fått upp allting.

Jag vet att åtminstone jag kommer ivrigt att vänta på din rapport!

Tack på förhand.