Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig utan synbar anledning

Jag hade problem med bluescreens nyss, men det ordnade sig när jag tog bort en inkompatibel drivrutin till musen. Sedan hittade jag en som skulle fungera till Vista, så den installerade jag.
Nu har jag inga bluescreens, men istället så händer det ofta när jag just har startat datorn att den hänger sig. Det blir tvärstopp. Först trodde jag att det var bluescreens ändå, men det dröjer så lång tid innan det händer något alls att jag struntade i det.
Senast, för några minuter sedan, så väntade jag för att se vad som hände. Då hade jag igång Firefox, Windows Media Player och Aktivitetshanteraren samtidigt. Jag hade just startat musiken när det hände.
Efter ungefär 1-2 minuter körde det några sekunder och sedan blev det stopp igen, precis som om jag höll på med något EXTREMT systemkrävande som sög all CPU-kraft.

Efter några minuter till så blev skärmen svart och bara musen syntes. Då fick jag ett felmeddelande som jag snabbt antecknade, det stod:
"Inloggningsprocessen kunde inte skapa dialogrutan Säkerhetsalternativ

Fel - Säkerhetsalternativ"
Jag tryckte på OK och Start-knappen kom fram för att sedan försvinna igen efter en stund. Då orkade jag inte vänta längre.

Är det någon som har någon aning om vad det här kan bero på? Till saken hör att jag drog ut musen för att sätta in en annan när Windows höll på att logga in, det gillade han inte, så jag fick starta om och fick ett felmeddelande om att kommunikationen med en extern enhet hade avbrutits.
Sedan dess (med den första musen) har jag fått det problemet några gånger och ett problem där den vill att jag ska stoppa i Windowsskivan och reparera. Jag funderar på att formatera datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

testat att reparera?

Permalänk
Medlem

Nä, jag har inte gjort det. Jag fick en blåskärm igen, så nu tog jag bort musdrivrutinen.

Så jag ska ta och pröva då att reparera så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem och undrar om någon kommit fram till en lösning eller vad det iaf kan bero på?