Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
xbox360 skickar som högsta upplösning 1080i via komponent. Via vga kan du få 1080p, men då endast vid uppspelning av HD DVD.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165333

detta skedde med höstuppdateringen 2006:
New Features

* HD 1080p video mode support over VGA and component cables.

Nästan ett år sedan

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
detta skedde med höstuppdateringen 2006:
New Features

* HD 1080p video mode support over VGA and component cables.

Nästan ett år sedan

/Daniel

Stämmer bra det. Jag som är lite dåligt uppdaterad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
xbox360 skickar som högsta upplösning 1080i via komponent. Via vga kan du få 1080p, men då endast vid uppspelning av HD DVD.

Ang. val av tv så ta en titt på prisjakt.
Hyundai HLT-37V2FH är det billigaste alternativet men det verkar inte som om du kan få 1080p via varken komponent eller vga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=158089

Nu vet jag inte riktigt var smärtgränsen går ekonokiskt men Samsung LE-37M86BD verkar vara en modell många är nöjda med. Har själv kollat på den och tycker den presterar en bra bild om man matar den med en bra källa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165333

Tackar för tipsen! Hade lätt valt Hyundaien om den hade haft stöd för 1080p via vga och\eller component.

Men har samsungen det? Det verkar ju vara en bra tv om man läser vad folk tycker om den. Hur fungerar det att montera en sån på väggen? Vissa tv-apparater har ju kontakterna neråt för att underlätta monteringen. men denna har ju kontakterna rakt bakåt?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Platt TV

Ja vad ska man säga, det är en himla djungel även här. Allt man vet är att oavsett vad man än köper så kommer det att komma nånting bättre och billigare på 3 månader. Alla som köpte platt-tv för ett par år sedan blev nog rätt sura när HD-ready standarden väl spikades, och dom upptäckte att deras apparat inte klarade detta. Nu är full-HD apparaterna på intågande, och det är frestande att lägga ut lite mer pengar på en sådan.

Läste tidigare inlägg ang. upplösning på digitalkameror, och jag kan bara säga att hög upplösning är inte hela grejen. En 3 megapixel kamera från canon spöar skiten ur en 6 eller 8 megapixel från ex. Casio, Sony mfl.....
Av den enkla anledningen att det är hela kedjan som måste funka. Du måste ha en skarp optik, bildprocessorn som ska komprimera bilden ska förstöra den så lite som möjligt, megapixlarna är INTE allt. Visst du får en större bildfil, men om bilden har en massa defekter så.......

Samma läge råder även på alla platt-tv apparater, kvaliten på elektroniken i apparaten fäller mer avgöranden än upplösningen. Gå runt hos handlarna och kolla. Finns det en vettig svärta i bilden. Flyter rörelser i bilden på ett behagligt sätt. Är det ett behagligt kontrastomfång. Efter otaliga besök på diverse butiker fattar man inte att folk köper en del märken/modeller alls....... Det ser förjäkligt ut. Många gånger har man bättre bild på en gammal Sony "tjock-TV".

Sedan kan man väl sumera att signalen in till apparaten är avgörande.
Idag har dom flesta fortfarande bara en vanlig DVD-spelare.
Där är det rätt stor skillnad på en "bra" spelare och en för 600 spänn.
Har man bara analogsignal från ex. ComHem så ser bilden bättre ut på den gamla "tjock-TV:n. Det pågår fortfarande strid om kommande standard , blir det Blueray eller HD-DVD.

Jag kommer att köpa en Panasonic plasma tror jag.
Verkar vara det vettigaste, pris/bildmässigt.
Ska ta en bättre titt på Pioneers apparater först.......

/A

Permalänk
Avstängd

Alltid ett "bara"

Näe men så kommer vi som redan avverkat 720p och väntar på vettiga lösningar i 1080p. Har man redan en bra 720p anläggning finns det knappast en vettig anledning att byta upp sig till nästa generations 720p paneler utan då är det enda riktiga att gå för full-hd. Och då köper man kanske inte budgetprylar från början heller.

Permalänk
Medlem

Hmmm, ja det är klurigt som sagt. Jag håller med föregående talare om att det bästa är att åka ut och titta på diverse apparater hos handlarna. För min del så blev det 37" Hyundai Full HD till att börja med. Lagom storlek o pris tycker jag.

Håller som bäst på att lära mig det hela med 1080p hit o 720p dit SPDIF osv. Som det är nu så kör jag den via HDMI (DVI egentligen) från HTPC:n.

Ljudet har jag tagit från den vanliga utgången bak på PC:n och kopplat det till min gamla NAD- förstärkare. Jag har även en SPDIF utgång på PC:n som jag kanske skall använda senare när jag lärt mig mer. Högtalarna är ett par gamla härliga SONAB kolboxar.

Jag kunde som sagt kört ljudet till TV:n om jag ville då jag har ett 2600XT och fått HDMI:n att funka. Kabeln blev en 2m 140kr från Kjell. Funkar kalas!

TV:n är väl OK tycker jag men det finns garanterat bättre. Tyvärr har det blivit så att det enda som ser riktigt bra ut på den är 1080p........ 720p är väl OK det också men man ser som sagt skillnad tycker jag.

Analog TV är en plåga att se på så det gör jag inte gärna. Skall man köpa TV så bör man sig en rejäl funderare på vad man skall använda den till.......? TV eller högupplöst film eller.... och välja därefter.

Slutligen, 1080p är nice när man får det att funka problemfritt men det är inte helt lätt att få tag på material och om man får det så kräver det mkt. lagringsutrymme. Jag ångrar dock inte mitt val utan njuter i soffan i höstrusket.

Men kom ihåg......... det är bara en TV så det är inte något livsavgörande val det är frågan om och det kommer alltid bättre och billigare saker.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix