Ja vad ska man säga, det är en himla djungel även här. Allt man vet är att oavsett vad man än köper så kommer det att komma nånting bättre och billigare på 3 månader. Alla som köpte platt-tv för ett par år sedan blev nog rätt sura när HD-ready standarden väl spikades, och dom upptäckte att deras apparat inte klarade detta. Nu är full-HD apparaterna på intågande, och det är frestande att lägga ut lite mer pengar på en sådan.
Läste tidigare inlägg ang. upplösning på digitalkameror, och jag kan bara säga att hög upplösning är inte hela grejen. En 3 megapixel kamera från canon spöar skiten ur en 6 eller 8 megapixel från ex. Casio, Sony mfl.....
Av den enkla anledningen att det är hela kedjan som måste funka. Du måste ha en skarp optik, bildprocessorn som ska komprimera bilden ska förstöra den så lite som möjligt, megapixlarna är INTE allt. Visst du får en större bildfil, men om bilden har en massa defekter så.......
Samma läge råder även på alla platt-tv apparater, kvaliten på elektroniken i apparaten fäller mer avgöranden än upplösningen. Gå runt hos handlarna och kolla. Finns det en vettig svärta i bilden. Flyter rörelser i bilden på ett behagligt sätt. Är det ett behagligt kontrastomfång. Efter otaliga besök på diverse butiker fattar man inte att folk köper en del märken/modeller alls....... Det ser förjäkligt ut. Många gånger har man bättre bild på en gammal Sony "tjock-TV".
Sedan kan man väl sumera att signalen in till apparaten är avgörande.
Idag har dom flesta fortfarande bara en vanlig DVD-spelare.
Där är det rätt stor skillnad på en "bra" spelare och en för 600 spänn.
Har man bara analogsignal från ex. ComHem så ser bilden bättre ut på den gamla "tjock-TV:n. Det pågår fortfarande strid om kommande standard , blir det Blueray eller HD-DVD.
Jag kommer att köpa en Panasonic plasma tror jag.
Verkar vara det vettigaste, pris/bildmässigt.
Ska ta en bättre titt på Pioneers apparater först.......
/A