Varför köper folk LCD-TVn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så bara för att majoriteten av alla som har plasma med inbränningar inte sitter på sweclockers betyder det att plasma inte har inbränningar?

... Vilken del i det jag skrev är det du inte förstår?

Permalänk
Citat:

Jag kollar i vettig storlek altsså 50" tummare, ingen sketen 20 tums plasma här inte

Finns det så små Plasma?

"Den enda fördelen Plasma har mot LCD är när man kollar på film i ett becksvart rum"

Citat från 3 st män från Samsung, Sony och nått annat företag.
Det var ju på TV för ett tag sedan. Inte någon mer som såg?

3 högt uppsatta män från 3 olika företag fick göra en del "prov"
och sedan snacka om detta.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

I en relativt stor och ny undersökning (i Australien) som föredrog människor plasma (blind-tester m.m.) före lcd.

Panasonics skrytsida om resultatet:

http://www.whychooseplasma.com.au/

För mer detaljer ladda hem pdf med mer detaljerade resultat.

Undersökning gjordes som nämns av Synovate dvs Temo så det är inte någon nu betalar vi nån att säga rätt resultat.

Har lett till skryt-artiklar som: Plasma TV Is Better Than LCD And Thats Official!

http://www.smarthouse.com.au/TVs_And_Large_Display/Plasma/H3Q...

Så kanske trådskapare har en poäng i sin ursprungliga frågeställning (tråd-namnet).

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
... Vilken del i det jag skrev är det du inte förstår?

Vilken del??? snarare så att du verkar tro att det inte finns inbränningar på plasma, det är bra på med skygglapparna bara.

Använd gärna mottot "så längde det inte drabbar mig existerar det inte".

Visst plasma har blivit bättre på senare tid och inbränningar är inget varannan person får MEN det förekommer. Sen om jag sägger att jag känner ett par personer som har fått det så kanske du tycker att det är långsökt? kanske ska man "be" de regga sig på sweclockers för att du ska nöjja dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Finns det så små Plasma?

"Den enda fördelen Plasma har mot LCD är när man kollar på film i ett becksvart rum"

Citat från 3 st män från Samsung, Sony och nått annat företag.
Det var ju på TV för ett tag sedan. Inte någon mer som såg?

3 högt uppsatta män från 3 olika företag fick göra en del "prov"
och sedan snacka om detta.

SONY, Samsung två av de största LCD tillverkarna **host host**

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Varför detta eviga klagande på LCD? Det är en jäkla massa mer klagande från plasma sidan än från andra sidan, poppar hela tiden upp en massa trådar som slutar med att LCD-ägare är naiva lättlurade idioter som borde köpt en fin plasma istället.

Jag är fullt nöjd med min LCD tv, när jag köpte den fanns det inga alternativ i plasma segmentet (Full hd för under 30k) och därav mitt köp, och JA, jag ser skillnad på 1080p och 720p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken del??? snarare så att du verkar tro att det inte finns inbränningar på plasma, det är bra på med skygglapparna bara.

Använd gärna mottot "så längde det inte drabbar mig existerar det inte".

Visst plasma har blivit bättre på senare tid och inbränningar är inget varannan person får MEN det förekommer. Sen om jag sägger att jag känner ett par personer som har fått det så kanske du tycker att det är långsökt? kanske ska man "be" de regga sig på sweclockers för att du ska nöjja dig.

Leta upp den del av det jag skrivit hittils där jag påstår att inbränningar skulle vara något som inte existerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Leta upp den del av det jag skrivit hittils där jag påstår att inbränningar skulle vara något som inte existerar.

Läsa fel verkar du kunna göra också... Läs om läs rätt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läsa fel verkar du kunna göra också... Läs om läs rätt.

Ok, förklara isf vad det här betyder:

Citat:

snarare så att du verkar tro att det inte finns inbränningar på plasma

Exakt var skriver jag något liknande? JAg kan citera en av de första sakerna jag sa:

Citat:

[B]Det han förmodligen ifrågasätter är att inbränningar är så vanliga och kommer till så lätt som vissa får det att låta som.

Och hur det här lyckas du läsa att jag inte skulle tro att inbränningar existerar? Förklara gärna hur duu kom fram till det, för hur svårt det än kan vara att tro menar jag precis vad jag skriver och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men som BigCheese säger, sen har vi killen som känner en granne med en kollega som läste om en äldre dam som fick inbränningar efter att ha sett på rapport i en halvtimme

Ordet va långsökt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ordet va långsökt.

Ett exempel som användes för att strärka det jag tidigare sa, det vill säga "att inbränningar är så vanliga och kommer till så lätt som vissa får det att låta som", det är till och med skrivet i samma inlägg. Ingenstans säger jag att de inte skulle existera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jag är fullt nöjd med min LCD tv, när jag köpte den fanns det inga alternativ i plasma segmentet (Full hd för under 30k) och därav mitt köp, och JA, jag ser skillnad på 1080p och 720p.

Du har helt rätt i att upp till väldigt nyligen så var plasma inte aktuellt om man jagade efter 1080p. Oavsett vad folk skriver så finns det fördelar med 1080p oavsett om andra små-skavanker i bildkvaliten kanske uppfattas som negativt.
Använder man tv'n som data-skärm så behöver man nog den högre upplösningen för att det ska kännas användbart. Nog ser man skillnad på 720p/1080p när man tittar på hidef-källor(förutsatt att man inte sitter ca 4-5meter ifrån) oavsett om det är från dator eller blu-ray/hd-dvd.

Men på samma sett som du prioriterade 1080p vid köp så ville jag ha "naturligast" tv/film bild och då ansåg jag att en lägre upplöst plasma fyllde mina förväntningar bäst (fick uppbackning av hemmabio's test där dom gav den plasman "bästa köp",,,,kanske ska tillägga att "bäst i test" blev en lcd som kostade nästa det dubbla,,,,kändes inte aktuellt för mig då).

Köper man en tv idag tror jag inte att det är så stor skillnad i 42" segmentet. Plasma är väl snäppet prisvärdare fortfarande i det större varianterna 50-63" vilket känns mer intressant vid eventuellt nyköp för mig. Måste bara lura tanten så man får spendera mer pengar,,,,he he.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Finns Full HD Plasma för 16500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=207252

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag valde LCD för dessa argument.

- Svärtan/kontrast har blivit betydligt bättre på LCD.

- Inbränningsrisken, även om risken är liten så .. är rädd att t.ex HUD'en vid X360'lir ska bränna fast.. Onödig risk.

- Upplever att bilden "Flimrar" på Plasma.. kollade på Panasonic PV60 i flera butiker.. på alla ställen så hade bilden ett flimmer.. LCD har inget sådant. Det märktes specielt när det var mycket vitt på bilden.. äckligt för ögonen =/

- Upplösningen, Kör X360 HD och Dator ibland.

Sen är det varför jag valde LCD..

Tycker diskussionen är ganska onödig då alla kommer prisa sina fina plasmor/Lcd hemma som dom köpt för 10-20k .. vem sågar det dom lagt ut 10-20k på ?

Sen det trådskaparen säger stämmer inte .. att Plasma har överlägsen bild.. Nej.. Enligt mig har LCD bättre bild men Plasma vinner på Svärta och Kontrast.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Finns Full HD Plasma för 16500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=207252

Syftar du på mitt inlägg så skrev jag då jag gjorde mitt tv-inköp och då var min LCD för 22k prisvärd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Tycker diskussionen är ganska onödig då alla kommer prisa sina fina plasmor/Lcd hemma som dom köpt för 10-20k .. vem sågar det dom lagt ut 10-20k på ?

Jag tror också att många endast har sin gamla dum-burk att jämnföra med.
Då ser ju allt bra ut.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Om man pratar inbränning på plasma .. vad krävs då för att upgiftslämnaren ska kännas trovärdig ?

Då jag sett många långsökta förklaringar i tråden .

Räknas t.ex min bror som trovärdig han reparerar LCD och Plasma .. Själv valde han LCD .. då han bestämt hävdar att det fortfarande finns problem med inbränning .. efter t.ex kanal logotyper ...

Så jag följer iaf hans exempel och kör på LCD

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk

Nja tanken var nog mer om du har en tv själv eller varit hemma hos en kopis och sett hans tv som är "sabbad" pga inbränning. Ibland läggs det fram som en självklarhet att man kommer få det problemet om man köper en plasma.
Med andra ord, är det någon som har egna erfarenheter med inbrända plasmor?

Det skulle faktist vara intressant att höra från någon som har/haft en permanent inbränd plasma. DVS hur det hände, blev det bättre, hur lång tid tog det att brännas fast m.m.

E-Zone,,,du kanske kan höra med brorsan om han har några skräckexempel så att säga. (väldigt nice att får reda på märken m.m. som har mycket problem eller likande)

Hur som helst så är det ju nu statistisk bevisat att "folk" upplever plasma som bättre i helhet. (hänvisning till tidigare nämnda undersökning) Eftersom vad som upplevs som bra är väldigt subjektivt när det gäller bild så kan man säga att det säkraste rådet man kan ge någon är att köpa en plasma då det statistik sett är större chans att personen blir nöjd. (med viss reservation för eventuell fastbränning?)

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Man vill ju kunna ansluta TV mot dator. Inget jag skulle göra med plasma. Usch nej.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Har sj en 37" LCD.
Anledningen till det är just inbränning.

Jag vet inte hur många % som får inbränning, men sj tycker jag det är oacceptabelt att detta ens existerar och accepteras på en produkt som kostar så mycket som en tv faktiskt gör.
Jag kan inte acceptera argumentet att det är få som får det och "det drabbar säkert inte mig".

Så jag valde en LCD och är nöjd med det.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Man vill ju kunna ansluta TV mot dator. Inget jag skulle göra med plasma. Usch nej.

Och varför skulle man inte koppla en Plasma till en dator? Det jag gör jag med gott resultat.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk ska bry sig i vilken modell man köper. Jag köper min tv för att jag vill ha just den tv:n. Måhända att det finns en bättre som ett antal experter har utnämt "bäst i test" men frågan är om just den tv:n är bäst för mig.

Vilken är den bästa bilen, telefonen eller kameran... Ja ett bra svar lär man aldrig få. Köp den du känner mest för, den friheten har vi alla.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Antar att du köper TV i prisklassen 10 000kr.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Antar att du köper TV i prisklassen 10 000kr.

Vill jag gärna veta vad du grundar det på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se att man skulle ha inställningen att det kvittar vad man köper om man tänkt sig en TV i prisklasser kring 40 000kr. Det vore lite väl korkat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite svårt att se att man skulle ha inställningen att det kvittar vad man köper om man tänkt sig en TV i prisklasser kring 40 000kr. Det vore lite väl korkat.

Jag tror du missförstår mitt inlägg eftersom jag aldrig påstått att det kvittar vilken man köper. Vad jag menade var att trådskaparen mer eller mindre påstod att alla som köpt LCD-tv gjort en dålig affär.

Sen tror jag knappast att en man kan hitta en dålig tv för 40 tusen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag tror du missförstår mitt inlägg eftersom jag aldrig påstått att det kvittar vilken man köper. Vad jag menade var att trådskaparen mer eller mindre påstod att alla som köpt LCD-tv gjort en dålig affär.

Man kan köpa en 32" LCD för under 5000kr men i den prisklassen finns det ingen plasma.

Har man dock köpt LCD för över 12 000kr för TV-tittande så tror jag de flesta "vanliga svenssons", som inte kan mer än vad försäljaren spottar ut, gjort en dålig affär.

Jag har fortfarande inte hört EN bra anledning till att köpa exempelvis en 42" LCD-TV för TV-tittande..

Permalänk
Medlem

Re: Varför köper folk LCD-TVn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeuz
Varför köper vanliga svensson en LCD-TV som "vardagsrums-TV" för vanligt (analog/digital-tv) tv-tittande när en plasma-TV har så otroligt mycke bättre bild? Okunskap?

Du svarar dig själv

"Man kan köpa en 32" LCD för under 5000kr men i den prisklassen finns det ingen plasma"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför köper folk LCD-TVn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Du svarar dig själv

"Man kan köpa en 32" LCD för under 5000kr men i den prisklassen finns det ingen plasma"

Nej, för är man ute efter något billigt så förstår jag att LCD är det enda alternativet... Jag syftar på de som lägger 13000 kr på en LCD istället för en 42" Plasma för samma pris.. (för tv-bruk)..

Permalänk
Medlem

Lika nödvändig diskssion som "E6XXX vs Q6600"...

Köp den som passar bäst för dina behov, själv valde jag en lcd eftersom jag alltid kör datorn genom den, inbränningsrisken, priset, designen, storleken.

Tror inte någon här i tråden är onöjd med sitt köp av lcd/plasma, så varför föra en diskussion som inte leder någonvart?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varför köper folk LCD-TVn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeuz
Nej, för är man ute efter något billigt så förstår jag att LCD är det enda alternativet... Jag syftar på de som lägger 13000 kr på en LCD istället för en 42" Plasma för samma pris.. (för tv-bruk)..

tja, tv-bruk menar du se på tv-tv eller film (dvd,mer högupplöst)

för är det tv-tv så bryr jag mig inte, men gäller det film så...

problemet för mig gällande plasma är den knepiga upplösningen de flesta (ej full-hd) verkar köra, låg upplösning och oftast inte ens en ws upplösning

där fattar jag inte varför folk köper plasma, men gäller det full-hd och plasma, då har jag inget problem alls

/Daniel