Catalyst 7.10 släppt - nya funktioner och bättre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 7.10 släppt - nya funktioner och bättre prestanda

AMD har nu släppt version 7.10 av sin grafikkortsdrivrutin Catalyst. Catalyst 7.10 ska som vi skrev om tidigare i veckan ge mycket stora prestandaökningar i first person shooter-spel. Bland annat utlovas 70% högre prestanda i BioShock om man använder ett Radeon HD 2000-grafikkort i Crossfire.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Upp till bevis nu då! posta era prestadaökningar!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Upp till bevis nu då! posta era prestadaökningar!

instämmer, vore kul o se om det gav någon förbättring.. men även om den ökar med den prestandan så kommer dom väl inte upp i 8800GTX/Ultra klassen?:P

Permalänk

*alla springer och köper ett HD2900XT* :D:D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Tester?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja för mig var det samma gamla visa som med 7.9 och 7.8, DirectX är stendött, totalvägrar att starta ett 3d läge, lika när man kör tester med dxdiag.

Direct3D 7 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x80004005 (Generic failure)
Direct3D 8 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)
Direct3D 9 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)

Kört drivercleaner och liknande flera gånger växlat mellan drivare tja allt jag kan tänka mig att prova, men ingen skillnad, så fort jag installerar 7.7 så funkar allting kanon igen, så jävla less på ATi nu även om dom släppt specs o grejer så man kan köra drivarna opensource så tror jag att jag gett upp på dem totalt nu, fan ska det vara så jävla svårt att göra en drivare som fungerar för en gångs skull.

Jag är inte ensam om det här problemet heller, samma gamla nvidia mobo + agp + x1950pro kort problemet...

Nåja snart dags för nytt då kan ATi se sig om efter en ny kund åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ingen ändring i 3DMark06

Ingen ändring i 3DMark06

ca 10350 i senaste körningen mot ca detsamma för en månad sedan. Kanske skiljde 20 p.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Tja för mig var det samma gamla visa som med 7.9 och 7.8, DirectX är stendött, totalvägrar att starta ett 3d läge, lika när man kör tester med dxdiag.

Direct3D 7 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x80004005 (Generic failure)
Direct3D 8 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)
Direct3D 9 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)

Kört drivercleaner och liknande flera gånger växlat mellan drivare tja allt jag kan tänka mig att prova, men ingen skillnad, så fort jag installerar 7.7 så funkar allting kanon igen, så jävla less på ATi nu även om dom släppt specs o grejer så man kan köra drivarna opensource så tror jag att jag gett upp på dem totalt nu, fan ska det vara så jävla svårt att göra en drivare som fungerar för en gångs skull.

Jag är inte ensam om det här problemet heller, samma gamla nvidia mobo + agp + x1950pro kort problemet...

Sluta grina alla komponenter fungerar inte med varandra.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Sluta grina alla komponenter fungerar inte med varandra.

Vadå alla komponenter fungerar inte med varandra?

Det går utmärkt att använda sig av ett Nvidia moderkort och ett AMD kort ihop.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

70% är inte lite att utlova!

upp till bevis i Bioshock

Permalänk
Medlem

Nog fan ökade dom allt, är ingen expert men jag brukade ligga runt 70fps i et:qw, nu hamnde jag runt 80-100fps.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

ETQW - ingen skillnad? Sämre?!

ETQW

Onlinespel. Massor av explosioner, gubbar och fordon.

Catalyst 7.9, FRAPS - 1024x768
Avg: 49.840 - Min: 37 - Max: 58

Catalyst 7.10, FRAPS - 1024x768
Avg: 49,83 - Min: 33 - Max: 57
(median 51 - standardavvikelse: 4,62 - variationskoefficient: 0,09 - modalvärde 51)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

ETQW hade dom väl inte skrivit något om prestandaökning, inte i nyheten iaf.

Permalänk
Medlem

sAAb: Är det inte så att ETQW har en låst fps till 60? I alla fall som standard...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Kör på 7.7 då, det är rätt ofta som nya drivrutiner ställer till det för den förra generationens kort, till XP kör jag fortfarande 6.någonting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Redaktionen, måste ni envisas med att skriva "använda ett grafikkort i Crossfire"? Ni rör ju bara till det, eftersom man använder 2+ grafikkort för att köra Crossfire.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gamla kort/teknik stöds sällan fullt ut i senare versioner. agp är en gammal teknik.
Nvidia stödjer inte eller alla sina kort fullt ut i senare drivrutiner.

Tekniken utvecklas så pass snabbt och att skriva drivrutiner är ett hästjobb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kan vi få några tester som bekräftar eller dementerar de stora orden? Undrar om det är värt att uppgradera till mitt x1900xt, trivs ju bra med omegadrivisarna men tackar inte nej till überprestandaökning.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
sAAb: Är det inte så att ETQW har en låst fps till 60? I alla fall som standard...

Det borde väl inte påverka median och medelvärde? Enbart Max-värdet, eller?
-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mjaah, prestandan i FEAR har ökat lite för mig iaf, det är det enda spel jag hunnit testa men men

från:
Minimum: 24
Average 48
Maximum: 111

till:
Minimum: 27
Average 51
Maximum: 117

Permalänk
Medlem

Jag söker hela tiden efter ökad prestanda för X1K i t.ex. Oblivion och FEAR, non-Crossfire, men det kommer tydligen inte att hända. Meh.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Min dator blev svart, så bra funkade det för mig.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vadå alla komponenter fungerar inte med varandra?

Det går utmärkt att använda sig av ett Nvidia moderkort och ett AMD kort ihop.

Spela inte dum, du vet vad jag menar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Funkar fortfarande inte till mitt HD2400Pro AGP kort

"Severe

Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system.
Setup will now exit."

jävligt dåligt jag menar var ju inte länge sedan HD korten med agp kom ut
får bli ett nvidia istället.
HD Video avkodningen funkar ju skit i alla fall på dessa kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
ETQW hade dom väl inte skrivit något om prestandaökning, inte i nyheten iaf.

Du måste ha missat det, så här står det:

Citat:

# Enemy Territory: Quake Wars ska få upp till 23% bättre prestanda med ett grafikkort i Radeon HD 2000-serien eller i Radeon X1000-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Funkar fortfarande inte till mitt HD2400Pro AGP kort

"Severe

Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system.
Setup will now exit."

jävligt dåligt jag menar var ju inte länge sedan HD korten med agp kom ut
får bli ett nvidia istället.
HD Video avkodningen funkar ju skit i alla fall på dessa kort.

Jag har också ett HD2400pro kort i AGP och den funkar klockrent, kan spela upp BR och HDDVD utan problem. Jag undrar hur du kan veta att det fungerar skit när du inte ens fått igång kortet?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Spela inte dum, du vet vad jag menar.

Jag spelar varken dum eller vet vad du menar. Den som är dum är ju i så fall den som förklarar eftersom jag inte förstår vad du menar.

AMD moderkort + Nvidia =
Nvidia moderkort + AMD =

Sorry för OFF-T.

/A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

När ska dom komma med drivrutiner för Win2k? Får ju lov att sitta med 6.2 eller nåt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Någon som testat och sett ifall det blivit stor skillnad?

Permalänk
Medlem

mrwhite det är inte så att du sitter på ett brandat kort från tex HP eller någon annan större tillverkare, om fallet är detta så kan det vara så att du måste köra på drivare från det företaget.

PMJ du kanske ska fundera på att installera om systemet, program som driver cleaner är inte helt säkra på att fixa till systemet. Förövrigt har även 7.7 varit den senaste versionen vid något tillfälle:P

Visa signatur

/havoc