Hitachi arbetar på 4-terabyteshårddisk

Permalänk
Melding Plague

Hitachi arbetar på 4-terabyteshårddisk

Tillverkaren Hitachi har idag tillkännagivit att de utvecklat en ny teknik för läsning av hårddiskplattor vilket kan komma att öka lagringskapaciteterna rejält de kommande åren. De jobbar just nu på en 3,5-tumshårddisk som rymmer fyra terabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Möcke intressant. Jag skulle ställa mig först i kön för en sådan HDD

Permalänk
Medlem

Känns som om man måste ha 2 av dessa i Raid 1, så mycket som skulle försvinna om den rasar :/

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visuale
Känns som om man måste ha 2 av dessa i Raid 1, så mycket som skulle försvinna om den rasar :/

Håller med men det ser ljust ut på lagringssidan nu. Själv skulle jag då välja Seagate och ha en snabb HDD som C-drive.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Samtidigt arbetar de på MS för fullt så att nästa Windows skall fylla halva den hårddisken

Nä gött att de blir större, men det största problemet är hastigheten. Och om hastigheten inte ökas i takt med storleksökningen, kommer vi så småningom få ett problem att man inte orkar fylla hdn.

Att man blir av väldigt mycket data vid ett ras, så har det alltid varit så. Jag minns min 420Mbare där man var livrädd för ett ras, för det skulle innebära nästan 300 disketter att återskapa den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Najs, hoppas de inte blir lojligt dyra bara.
Tycker nestan det borjar bli slosaktigt gott om lagringsutrymme nu.
Vad ska man fylla allt med ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

*vill ha*

Jag som har klämt in 6 diskar i mitt nine hundred bara för att få 3,2TB skulle älska att ha en sån här istället, fasen vad tomt det skulle bli i lådan mot vad det e nu, skulle kanske tom kännas rymligt

Fast om jag känner mig själv så bra som jag vill inbilla mig så skulle jag nog tro att det lätt hade råkat bli 5st sånna här istället + min Raptor och lika jäkla trångt i lådan ändå

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Låter bra med 4 TB, men samtidigt, som någon nämnde förr - Man måste verkligen göra en mirror på den HD:n. Tänk om den kraschar och man inte har backup ? Skulle ju bli galen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Låter bra med 4 TB, men samtidigt, som någon nämnde förr - Man måste verkligen göra en mirror på den HD:n. Tänk om den kraschar och man inte har backup ? Skulle ju bli galen.

Det är bara att ladda ner allt man har på den igen. Detta går ju tyvär inte med ett lagligt alternativ som itunes, där man bara får ladda ner filerna en gång. Men med alla filmer i 1080p man tankat från någon torrentsida är ju inga problem att skaffa igen.

Permalänk

Ruskigt fint för dom som behöver mycke plats.
Personligen klarar jag mig mer än väl med 320x2.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Skulle inte det vara bra om man började använda raid 5 & 6 etc mera i frammtiden om man nu börjar få sådana här stora storlekar?.

Skulle inte göra mycket om 1 och sedan 2 i raid 6 skulle paja. du har kvar all information om du bara ploppar in en ny hårddisk sedan.

Permalänk
Inaktiv

när den hårdisken väl släpps så sitter vi alla med SSD diskar istället.
Vill hellre ha 500gb SSD än 4tb trög gnisselhårdisk

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre om nått smart fanskap skrev en komprimeringsprocess som gör att vi inte behöver så stora diskar...?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Det är bara att ladda ner allt man har på den igen. Detta går ju tyvär inte med ett lagligt alternativ som itunes, där man bara får ladda ner filerna en gång. Men med alla filmer i 1080p man tankat från någon torrentsida är ju inga problem att skaffa igen.

Vart hittar jag alla mina privata semester/familjbilder som jag har på hårddisken efter en ev krash :rolleyes:.

2st sådanna raid mirror skulle sitta helt perfekt... stoppa in 2st sådanna + os disk i en liten htpc chassi och göm den någonstans, grymm filserver.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tycker Western digitals GreenPower serie (lr vad den nu hette) var intressantare. Snabba hårdiskar är ett måste, absolut! Men för "oss vanliga människor (som behöver några TB )" är det ju oftast frågan om att lagra en massa data som inte kräver snabb access hela tiden, typ film o så. Då tar jag hellre en hdd som är tystare och bara blir ~40grader varm.
Däremot måste man givetvis ha en fetingsnabb hdd, tja eller helst 2 fetingsnabba hdd i en raid0 där man lägger OS och installerade spel/program. Men två 500gig i raid0 räcker gott o väl för det syftet... om dom bara är så snabba som möjligt!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vore det inte bättre om nått smart fanskap skrev en komprimeringsprocess som gör att vi inte behöver så stora diskar...?

Många av oss fyller redan diskarna med komprimerade filer, ofta flera packade filer. I dessa filer ligger, kanske, komprimerat filmmaterial.

Och den där superalgoritmen som du vill att vi ska hitta, kräver troligtvis en sjukt snabb dator.

Det bästa skulle faktiskt vara en variant av MD5, där det dock är mindre chans att flera saker genererar samma hash. Och sedan bruteforca sig tillbaka materialet. Men det tar ju flera år!

Men jag vet någon, tror det är på det här forumet, som skrev ett litet php-skript som packar filerna som MD5-summor och sedan bruteforcar tillbaka dem till dess ursprung, dock är det ju bara effektivt för små filer!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Och här sitter man på 320 gig och försöker överleva ...
Studiebidrag ftw, fast det blir en 400 gig'are till snart

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

men asså varför ska man ha en TB HDD? när man inte får ha musik eller filmer på datorn? Ska man fylla 4TB med semester bilder

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vart hittar jag alla mina privata semester/familjbilder som jag har på hårddisken efter en ev krash :rolleyes:.

Glöm dock inte bort att sånt försvinner om filsystemet kraschar, eller om ett virus (eller en människa) tar bort filerna, oavsett hur många diskar man har i RAID 1. För att vara (relativt) säker måste man fortfarande ha backup.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att man inte får ha musik eller film på datorn?

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Finns ingen som är så pass "smart" att man lär hitta en komprimeringsalgoritm som hjälper så mass mycket mer än dagens (relativt kraften som behövs dock).

Det är i princip kraften som är största problemet, man skulle kunna minska ned storleken på en film ganska ordentligt, men om det hade tagit fem månader med en modern high-end-PC att packa upp en film i 720p så hade det inte vart så kul längre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR

Jo men oavsett vad skulle man bli galen för att behöva tanka ner 4 TB igen, utspritt över hela nätet.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Bra nyhet, Mer lagringsutrymme behövs. Tyvär är den här pressreleasen inte lika imponerande som den (felaktigt tolkade) nyheten om 300TB diskar 2010 Synd bara att behovet av utrymme växer minst lika fort som kapaciteten på diskar, datasamlande är en dyr hobby

Ang. backup så är det bara att köpa en till likadan och ha som extren disk, har man den bara urkopplad så är den skyddad mot både virus, blixtnerslag och, om den förvaras på rätt ställe, brand, översvämmning mm och klåfingriga mäniskor

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Glöm dock inte bort att sånt försvinner om filsystemet kraschar, eller om ett virus (eller en människa) tar bort filerna, oavsett hur många diskar man har i RAID 1. För att vara (relativt) säker måste man fortfarande ha backup.

lite sarkasm i det där inlägget mot MaZter, därav min lilla ":rolleyes:"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

någon som har en aning om dessa nya hd:ar är varmare/kallare, eller låter med/mindre än vanliga?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med min 60 gb och tankar film och musik =D

Tycker att det börjar bli onödigt många gb i hdd:arna nu.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
lite sarkasm i det där inlägget mot MaZter, därav min lilla ":rolleyes:"

Jo, förstås, borde snarare ha citerat andra delen av ditt inlägg, som jag riktade mitt svar till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg

Hehe nja, ändå inte. Att kunna sätta in en 4TB hårddisk och fortfarande ha gott om utrymme är ju hur perfekt som helst. Och laddar man ner filmer på 25-50 GB/st sen när fler HD-DVD's och Blu-Ray filmer kommer ut på nätet så kommer den 4 TB disken till nytta.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

1TB på musikspelarn o bärbar dator låter lagom o sådär 5TB på stationära.
Men dom måste ju jobba på batteritiderna till bärbara datorer.

Kostar säkert a*mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nä gött att de blir större, men det största problemet är hastigheten. Och om hastigheten inte ökas i takt med storleksökningen, kommer vi så småningom få ett problem att man inte orkar fylla hdn.

Hastigheten ökar ju i förhållande till roten ur kapaciteten (datamängd per area)(om ökningen är lika stor i båda riktningarna).
Är 500GB för lite för dig så "orkar" du uppenbarligen fylla en 1TB-disk då det tar mindre än den dubbla tiden att fylla den, och du hade ju "tid" för mer än 500GB.
Är sen 1TB för lite så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg

Kan inte vara hög kvalite på dom filmerna, alternativt att du inte sparar dom
Men visst, i takt med att de största hårddiskarna blir större så försvinner även små hårddiskar längre ner. Det borde finnas små (20GB) men snabba OS-diskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
[...]när fler HD-DVD's och Blu-Ray filmer kommer ut på nätet[...]

*Söker på HDDVD & BluRay diskar*, 450 träffar.
*Söker på HD-"rippar"*, 600 träffar.
Kan man önska sig mer?